Må du spise mere sukker, når du træner?
Foto: istock Må du spise mere sukker, fordi du træner?

Må du spise mere sukker, når du træner?

Sukker er tomme kalorier. Og når du spiser mange tomme kalorier, bliver der mindre plads til kostfibre, vitaminer og mineraler. Men hvad nu, hvis du tager et ekstra træningspas?

Ifølge de officielle anbefalinger bør maks. 10 procent af dit daglige energiindtag stamme fra sukker.

– Hvis du spiser mere sukker end det, kan det være svært at få tilstrækkeligt med kostfiber, vitaminer og mineraler. Sukker er tomme kalorier, og når du indtager mange tomme kalorier, bliver der mindre plads til næringsrige fødevarer. Derudover stiger risikoen for overvægt, kostrelaterede sygdomme og huller i tænderne, hvis du spiser en sukkerig kost, forklarer Jeppe Matthiessen, der er seniorrådgiver i DTU Fødevareinstituttet. Han understreger, at der her er tale om tilsat sukker – ikke den sukker, som findes i fødevarerne fra naturens side. For nylig anbefalede WHO, at maksimumgrænsen for det tilsatte sukker skulle sættes ned fra 10 til fem procent. Og det mener Jeppe Matthiessen er en god ide.

– I virkeligheden har vi slet ikke brug for tilsat sukker, fordi vi får de kulhydrater, som kroppen har brug for fra basisfødevarer som kartofler, ris, pasta og fuldkornsprodukter, så alt under 10 procent er et plus, siger han og fortæller, at det kan være svært at vurdere præcis, hvor meget af dit energiindtag, der stammer fra tilsat sukker. Men han nævner, at der i en kost, som lever op til anbefalingerne, er plads til ca. en halv liter sodavand, 70 g is, 70 g slik, 50 g kage og 35 g chokolade – om ugen!

Men må du så spise meres sukker, når du træner?

Ja, men kun fordi dit daglige behov for kalorier stiger, hvilket vil sige, at du samtidig også skal spise flere af de sunde fødevarer. Samlet set bør højst 10 procent af dit energiindtag stamme fra sukker, også selvom du er fysisk aktiv, fortæller Jeppe Matthiessen fra DTU Fødevareinstituttet, der har regnet på, hvad det vil sige i praksis.

– Hvis du går fra at være inaktiv til at være fysisk aktiv og følger anbefalingerne for fysisk aktivitet, betyder det, at du kan spise en plade Ritter Sport mere om ugen, siger han.

LÆS OGSÅ: Sunde tips: Sådan får du flad mave på 30 dage

10 typiske kilder til tilsat sukker

10 typiske kilder til tilsat sukker

1. Slik
2. Chokolade (også den mørke)
3. Kage
4. Sodavand
5. Kaffe og te med sukker
6. Morgenmadsprodukter
7. Yoghurt
8. Ketchup
9. Kiks (også nogle af de grove)
10. Marmelade og syltetøj
Se, hvad vi ellers skriver om: Sukker