Smuk hud
SPONSORERET indhold

Se sund og smuk ud længere

Når du nærmer dig de 35 år, begynder dine hormoner at lave ravage i din krop. Dit hår bliver tyndere, huden mindre elastisk og din risiko for hjerte-kar-sygdomme stiger. Hurra. Men den gode nyhed er ifølge læge Charlotte Bech, at du selv kan gøre rigtigt meget for at forebygge ubehag og forandringer. Og det er aldrig for sent at begynde.

Af:: Louise Kidde Sauntved Foto: Ina Agency og Getty Images
30. aug. 2012 | Sundhed | ALT for damerne

Fra du er cirka 35 år til omkring 60, sker der store forandringer med din krop, mens den går fra at være fertil til ikke længere at være det. Det skaber en lang række voldsomme hormonelle forandringer, der kan være mere eller mindre tydelige og sætte ind tidligt eller sent, afhængigt af hvem du er. En tommelfingerregel er, at du vil komme i overgangsalderen nogenlunde på samme tid som din mor. Men fælles for os alle er, at vi ikke – på et eller andet tidspunkt – slipper udenom dårligdommene. Så lad os bare få dem remset op en gang for alle: hedeture, svedeture, træthed, rynker, tørre slimhinder, øget irritabilitet, nærtagenhed, humørsvingninger, søvnproblemer, problemer med hukommelse og koncentrationsevne, tør og slap hud.

Ikke ligefrem en opmuntrende liste. Og ikke alene at går det ned ad bakke efter de 35, din krop bevæger sig også lidt længere sydpå. Fedt. Heldigvis kan du selv gøre noget for at komme pænere og gladere gennem perioden.

Læge Charlotte Bech har stor erfaring med behandlinger baseret på gammel ayurvedisk visdom, og alle de erfaringer har hun nu samlet i bogen „Hormoner i balance – sådan tackler du hedeture, træthed og hormonelle forandringer“. Med en målrettet indsats vel at mærke. Sætter du i gang nu, kan du forhåbentlig i mange år endnu glæde dig over velvære og energi. Det er aldrig for sent at starte, din krop er nemlig under konstant forandring. Alle celler udskiftes med varierende mellemrum, og hver gang det sker, er der mulighed for at gøre dem stærkere og ikke svagere. Ifølge den ayurvediske teori har kroppen faktisk indbygget selvhelbredende og selvreparerende mekanismer, som kan aktiveres med den rette kost og de rette handlinger. Er der andet tilbage at sige end sæt i gang?

Læs også: Forkæl dig selv med gode behandlinger

SÅDAN BEVARER DU ET GLANSFULDT HÅR OG SUNDE NEGLE
Mon der findes en kvinde, der ikke drømmer om et tykt, skinnende shampoo-reklame hår? Gerne tilsat lange sensuelle negle, der ikke knækker. Desværre vil rigtigt mange af os opleve, at håret bliver tyndere og mattere med alderen, måske ligefrem ændrer tekstur og farve. Neglene får også en tendens til at knække lettere og ikke vokse nær så hurtigt. Det skyldes alt sammen hormonelle forandringer.

Det skal du spise
Hår og negle har brug for en lang række vitaminer og mineraler: kalk, zink, kisel, D-vitamin og B-vitamin, særligt B2, også kaldet Riboflavin, der er en antioxidant, der beskytter cellerne mod skader. Og der skal godt med de gode sager indenbords. Det er nemlig først, når kroppen har delt ud til knoglerne, at vitaminer og mineraler når ud til håret. (Derfor kan spaltet hår og skøre negle også være tegn på skøre knogler). Meget er nået ved at spise sundt fedt som olivenolie og klaret smør, men har du store problemer med hår og negle, kan du tage et mineralkompleks i tre-seks måneder. Når hår og negle igen er pæne, er det bedst at få dækket behovet gennem kosten. Kosttilskud i store mængder kan belaste leveren.

Gode kilder til…
Kalk: Dild, ærter, linser, groft brød, bladgrønt, mandler og mælkeprodukter. Optages bedst sammen med D-vitamin.

Zink: Fuldkornsmel, græskarkerner, nødder, bønner, æg, kød, ananas, kartofler, rødbeder, mælkeprodukter.

Kisel (også kaldet Silicium): Fiberrig kost, bønner, ærter, grønne grøntsager, løg, kartofler, banan, appelsin, blommer, fersken.

3 tip til pænere hår og negle
1 Masser opvarmet kokosolie i hår, hårspidser og hovedbund og lad det sidde natten over en gang om ugen. Olien virker nærende, blødgørende og får kroppen til at slappe af, fordi den beroliger de mange nerveender i hovedbunden. Husk at komme shampoo i, inden du tilsætter vand, når olien skal vaskes ud.

2 Massér negle inden sengetid to gange om ugen – med mentolsalve, kokosolie, olivenolie eller vaseline.

3 Få rigeligt med motion, der styrker knoglerne, så de gode næringsstoffer kan nå frem til hår og negle.

SÅDAN FÅR DU SMUK HUD
Der er få ting i livet, du kan komme sovende til – heldigvis er en af dem en smuk hud med glød og spændstighed. Der er en grund til, at det hedder „skønhedssøvn“. Søvn giver huden tid og ro til at reparere sig selv. Og det er endnu vigtigere efter de 35, hvor mange oplever, at huden bliver tyndere, sartere og mere tør, fordi kroppen begynder at danne mindre østrogen. Det vigtigste råd er derfor at få mindst otte timers søvn hver nat, gerne mere.

Det kan du gøre:
• Massér din hud med opvarmet koldpresset sesamolie hver dag, 5-20 minutter alt efter hvor travlt du har. Massagen virker afslappende, beroliger dit nervesystem, skaber balance i kroppen og øger smidighed i muskler, led og væv. Begyndt med at massere dit ansigt og arbejd dig langsomt ned til fødderne. Slut af med et varmt bad.

• Giv dig selv tørmassage med råsilkehandsker en gang om ugen. Masser med hurtige opadgående strøg. Det forbedrer blodomløbet, modvirker vand i kroppen og virker udrensende.

• Undgå at ryge, stresse, arbejde om natten, overdreven soldyrkning, airconditioning, forurenet luft, negative tanker og alkohol.

• Sørg for at få zink, A-vitamin og nærende olier. Drik rigeligt – mindst to liter om dagen. Og husk, at for hver kop kaffe eller te, skal du have et glas vand ekstra.


Læs også: Spis dig til god form