Få det bedste ud af hverdagen
Foto: Alamy Få det bedste ud af hverdagen

Få det bedste ud af hverdagen

3 råd til dig, der vil have en hverdag, du elsker

Nu er ferien afsluttet for alle. Børnene er tilbage i hverdagens rutiner, kollegaerne er på kontoret, og efterårets projekter begynder at banke på. Fornemmelsen af ferie og af at have fri forsvinder lige så stille ud af kroppen. I stedet kommer følelsen af hverdag. Hvad er det for en følelse for dig? spørger Daisy Løvendahl i denne klumme.

KLUMME: Hvis du lige nu lukker øjnene, trækker vejret og tænker 'hverdag' – hvad associerer du det så med?

I den bedste af alle verdener skulle følelsen gerne være helt igennem dejlig. Hverdagen er trods alt den, der er mest af i livet. Det er ingen hemmelighed, at jeg elsker hverdagen. Men det er en krævende kærlighed. Det nemmeste i verden er at elske frihed. At stå op om morgenen uden at skulle noget, at gå uden retning på en strand eller at læne sig tilbage i en stol og lade tiden gå i stå, det er bare nemt og dejligt. Det er langt mere krævende at skabe en fantastisk hverdag. Til gengæld er det også langt mere fantastisk, når det virker.

LÆS OGSÅ: Sådan glemmer du aldrig igen: 9 eksperttips til at huske bedre 

Hverdagen er nemlig ikke bare de dage, der er flest af. Det er også kernen i det liv, vi lever, og dem, vi er. Med et glimt i øjet siger jeg ofte til folk: Vis mig din hverdag, og jeg skal sige dig, hvem du er.

Drop alle de fine formuleringer, de krævende forventninger og de stålsatte mål. Når du ser ind i hverdagen hos en person, får du det reneste blik på, hvem det menneske er. Vi er nemlig ikke det, vi siger. Vi er det liv, som vi lever. Ikke i undtagelsen som ferien eller den forlængede weekend, men i hverdagen.

Derfor skal en god hverdag også afspejle de værdier, som er vigtigst for dig. Det skal være et billede på din egen definition af det gode liv. Hvis du eksempelvis siger, at nærvær med dine børn er vigtigst, så vær nærværende med dem de fleste eftermiddage. Hvis sex er vigtigt, så knald din partner, elsker eller dig selv flere gange om ugen. Hvis dit arbejde giver mening for dig og er dit bidrag, så giv det fuld gas med et smil på læben, og indret din hverdag, så den understøtter dit kald i verden.

LÆS OGSÅ: Derfor kan du ikke huske din barndom 

Og hvis jeg må komme med mit råd, så tag lidt af det hele og kom det ind i den enkelte uge. Tag noget tid og dediker til dine børn. Stå tidligt op hver anden morgen og brug 30 minutter på din krop, eller på den, du elskers, krop. Bliv på arbejdet til midnat en dag om ugen. Find en, du fyrer den godt af sammen med, og brug en aften hver uge på at spise middag ude eller danse.

Det er et kæmpe mindfuck, at vi bilder os ind, at vi ikke kan få en uge med tid til det hele. Jeg er helt med på, at det ikke er let, men det er langt sværere at leve med uger, som man ikke synes, er gode.

Har du altså ikke følelsen af, at hverdagen er skøn, så vil jeg opfordre dig til at finde ud af, hvad der ville gøre den skøn, og begynde at handle på det.

Husk, at det ofte ikke er de store forandringer, men de små, som er mest givende. Nogle gange er det ikke nødvendigt at ændre hele sit liv, da det kan være nok at gøre små ting, som man nyder. Så hop i havnen på vej hjem fra arbejde, tag en lækker kjole på og kys din kæreste, eller arbejd fem timer mere, så du føler, at du når det, du vil. Bare giv hverdagen en masse kærlighed.

3 konkrete råd til dig, der vil have en hverdag, du elsker:
1. Skab dagligt tid til at gøre noget, du virkelig værdsætter, og giv det kærlighed
Uanset om det er at lave økomad med hjertet, at læse bøger for de små, at tage et morgenbad i havnen eller at drikke vin med kæresten efter klokken 22, så gør hver dag noget, som du elsker. Hver dag er sin egen, og den skal have sin egen oase af god energi. Selv i en presset periode kan de 20 minutter, det tager at læse et blad, kysse med sin kæreste eller gå op og ned ad gaden, være givende.

2. Vær altid lidt forud, og undgå at være bagud
Fjern en masse potentiel stress fra din hverdag ved at være i god tid. En god hverdag begynder med en god morgen, hvad end sådan en er for dig. Livet er for kort til dårlige morgener. Men dette råd gælder ikke kun morgener. Det er en generel tilgang, som også gælder arbejde. Lad være med at sidde oppe hele natten, før du skal noget vigtigt, fordi du skal lave noget arbejde færdigt. Gør det to nætter før. På den måde er det stadig lige krævende, men et mindre pres. Lad i det hele taget være med at løbe op til noget, du skal nå. Det skaber et pres, som gør, at du tænker dårligere. Derfor er det meget bedre at tilrette din hverdag, sådan at du er lidt forud og dermed rent faktisk kan finde det sjove i det, du skal.

3. Hav styr på din ugepraksis
Det, der oftest vælter de gode intentioner, er, at hverdagen løber hurtigere, end du selv kan følge med, og så er det nemt at drukne i krav, som du føler, at du bliver nødt til at imødekomme. Forebyg, at dine uger bliver et hamsterhjul, som du suser rundt i, ved at bruge 20 minutter hver søndag aften eller mandag morgen på at tænke over den kommende uge og tage nogle bevidste valg om, hvad du skal og ikke skal.
Du kan gratis downloade min ugepraksis, der hjælper med dette, på daisylovendahl.dk

LÆS OGSÅ: 5 grunde til, at du taler grimt til dig selv i spejlet

LÆS OGSÅ: Sådan lærte Majbritt at tackle, at hun er særligt sensitiv

LÆS OGSÅ: Det lyder måske tosset, men disse spørgsmål kan gøre dig forelsket  

Om Daisy Løvendahl





Daisy Løvendahl er personlig rådgiver. Gennem samtaler assisterer hun med at mestre kærlighed, familie og karriere. Hendes baggrund er en kandidatgrad i filosofi og kommunikation samt certificering i coaching og styrkebaseret udvikling. Hun kombinerer coachingens spørgende tilgang med teoretisk viden i et samtalerum, hvor mødet er vigtigere end en metode. Udover at skrive arbejder Daisy med fotografiet som udtryksform og har haft 14 kunstudstillinger i ind- og udland. Læs mere på Daisylovendahl.dk

Hun bor i København med sin mand og deres to børn.

Hende bog 'LEV – kunsten at mestre både kærlighed, familie og karriere' udkom 19. marts på forlaget INDBLIK.

Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.  
Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi