Guide: Få arbejdsglæden tilbage igen

Guide: Få arbejdsglæden tilbage igen

1) Afklaring

Hvis du føler dig træt af dit arbejde, bør du blive afklaret med, om der er en god grund til det - eller om du bare er kørt lidt sur i rutinerne. Her er 3 spørgsmål, du kan stille dig selv i den proces:

A: Er der en god balance?

Er der balance mellem de krav der bliver stillet og de ressourcer, du har til rådighed: har du den bl.a. den tid, de redskaber, den hjælp og støtte, du har brug for til at løse dine opgaver tilfredsstillende? Er der balance mellem kravene fra privatlivet og dit arbejde?

B: Er der en konstruktiv kultur?

Hvordan er stemningen generelt? Er der en kultur præget af positivitet, anerkendelse og glæde - eller en kultur præget af mistro, usikkerhed og negativitet? Hvordan er ledelsen?

C: Kan du stå inde for dit arbejde?

At kunne stå inde for sit arbejde betyder mere for mennesker, end man skulle tro. Det handler i bund og grund om, hvorvidt man føler at der bliver handlet i overensstemmelse med ens værdier. Det kan både være på det personlige og overordnede plan. På det personlige plan hænger det bl.a. sammen med de to ovenstående punkter.

“Hvis du ikke føler, du har mulighederne og rammerne for at gøre dit arbejde så godt som du gerne ville, kan det medføre frustration. Det kan også handle om måden man behandler hinanden eller kunderne på. ”

Hvis du føler, der foregår ting, som er uetiske er det ligeledes kilde til frustration. På det overordnede plan kan det handle om, hvorvidt du synes, virksomheden handler i overensstemmelse med dine værdier.

Nye undersøgelser viser da også, at mange bevidst fravælger job i tobaks- og våbenindustrien - også selv om der ikke er alternative jobs inden for rækkevidde.

Men hvis du ellers føler, der er en udmærket balance, et godt arbejdsmiljø og du overordnet kan stå inde for tingene, men bare er kørt lidt sur i det hele -

hvad kan du så gøre?

2) Fokusér på det positive

I hverdagen er vi alle sammen rigtig gode til at finde fejl og fokusere på det, vi ikke er så gode til, det vi ikke når… og så banke os selv i hovedet med det!

Formålet med den adfærd er selvfølgelig at vi gerne vil forbedre os - hvilket er helt fint. Problemet opstår bare, når man glemmer balancen og udelukkende fokuserer på det negative: det dræber nemlig både energi, gejst og motivation.

Derfor: husk også at fokusere på det positive! Ros og anerkend dig selv! Skriv ned hver dag, hvad du har gjort og opnået, hvad der har virket, hvordan du har hjulpet andre - og lad det inspirere dig.

Lad være med at bagatellisere den forskel, du gør - det behøvr  ikke handle om millionkontrakter hver gang, men kan også handle om, du har været en sød og betænksom kollega i dag.


3) Vær positivt nysgerrig

“Hverdagen kan nemt blive en trummerum, hvor vi gør det, vi plejer, som vi plejer… og det kan gå hen og blive rigtig kedeligt! Derfor kan det være sjovt nogen gange at lege, at du slet ikke kender til din arbejdsplads, men lægger alle sine forudindtagede holdninger ude i garderoben, når du kommer. ”

Vær nysgerrig , positiv og åben. Prøv at stil nye spørgsmål med ”friske” øjne og se, hvad der sker:

Spørg f.eks. dig selv eller dine kolleger om: Hvad er den bedste arbejdsoplevelse, du har haft? Hvad er du mest stolt af? Hvad synes du er sjovest ved det her arbejde? Hvad er du rigtig god til? Hvad er vigtigst for dig ved det her arbejde? Kunne vi egentlig gøre det her smartere - sjovere? Hvordan?

- og for de modige: ”hvad synes du er det bedste ved mig, som kollega - som medarbejder ?

Gør det også til en god rutine ved møder at tage en runde, hvor man fortæller om det, man har gjort godt og er stolt af i løbet af ugen.

4) Find mening med galskaben

“Når vi sidder med konkrete arbejdsopgaver dagen lang, kan det nogle gange være svært at se det store billede: hvad er egentlig formålet med det, jeg laver? ”

For nogle er det nemmere end andre. Hvis du arbejder med andre mennesker, f.eks. inden for omsorgssektoren, ved du som regel godt, hvad meningen er: at hjælpe og støtte andre mennesker. Det er i sig selv meget meningsfyldt. Men andre sidder måske i jobs hvor man ikke har direkte kontakt med ”verden udenfor”.

Prøv at finde ud af, hvordan dit arbejde påvirker andre mennesker - spørg! Måske du skal spørge den afdeling, der har kontakten, måske du skal spørge i omgangskredsen. Du vil finde ud af, du rent faktisk gør en stor forskel og er en del af en større sammenhæng.

Eksempelvis kan jeg nævne telefon-servicepersonalet ved en stor avis, der sad med folks klager dagen lang over manglende levering osv. - hvilket kunne være meget hårdt. Når tingene blev for tunge hentede de en liste frem med alle de positive mails, folk havde skrevet i tidens løb, hvor de takkede for den gode service, den menneskelige respekt og også for den daglige hyggestund med avisen osv. Det gav dem meningen tilbage i forhold til deres arbejde, og de kunne se, de gjorde en positiv forskel.

5) Bed om hvad du ønsker - og vær konkret!

Sidst men ikke mindst: Hvis der er noget, du er træt af, så find ud af hvad det handler om!

En god huskesætning lyder: ”bag enhver aggression ligger der en frustreret drøm”.

Derfor - lad være med at brokke dig, men bed om det du har brug for - og husk at være konkret!

Eksempelvis: ”…årh, min chef er bare så dårlig til at motivere mig…!” Her er det brok, men det er også meget ukonkret. For hvad er motivation?

For nogle er det flere penge i lønningsposen, for andre ros foran en kunde, for andre igen ugentlig sparring på konkrete opgaver. Her må du bede om det, DU har brug for. Og når du gør det konkret, har folk også en chance for at give dig det!

“Rigtig god arbejdslyst!”

Om eksperten

Cand. psych. og erhvervspsykolog Marianne Bach Lauridsen er specialiseret i bl.a. personlig udvikling og stressbehandling. Hun hjælper både ledere, ansatte og hele virksomheder med at få det bedste ud af deres potentiale og arbejdsliv. Læs mere om hendes baggrund og kompetencer på hendes hjemmeside - klik her.