Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Kærester, der arbejder sammen
Foto: Frederikke Pontoppidan

Kærester og kollegaer

Frederik og Julies forhold er helt særligt. De ser hinanden 24/7

Frederik Bagger og Julie Elisabeth Schulin er ikke bare smaskforelskede. De er også kollegaer på en arbejdsplads, hvor han er hendes chef. Og hvordan navigerer man lige i det? Vi har talt med det unge par, der ser ualmindeligt meget til hinanden i hverdagen.

Frederik faldt pladask for Julie, da han mødte hende første gang til et velgørenhedsarrangement for 2,5 år siden.

- Jeg har altid været snotforelsket i hende fra dag et. Men Julie var i et andet forhold på det tidspunkt, så vi startede faktisk med at være venner først, husker Frederik.

Der gik derfor yderligere halvandet år, før de to endelig blev kærester – og meget mere end det. Det gik nemlig hurtigt op for Frederik, at Julie kunne være værdifuld for ham på mere end hjemmefronten. Derfor ansatte han hende som kreativ direktør og senere som partner i sin virksomhed Frederik Bagger, der sælger glas og interiør. Og selvom mange af deres venner hævede øjenbrynene ved nyheden om, at de nyforelskede kærester nu også skulle indlede et chef-ansat forhold.

Julie: - Jeg kender rigtig mange, der gerne vil have deres eget uden deres mand. Men sådan har jeg det på ingen måde. Det er fantastisk dejligt at kunne dele de samme glæder og problematikker i sit daglige arbejde.

Frederik: - Når andre spørger mig, hvordan jeg kan arbejde med min kæreste, siger jeg: "Jeg ville ikke kunne uden".

Julie kigger på Frederik og smiler over hele ansigtet.

Frederik: - Hun er en drivflamme for mig. Og en anden ting er, at det slet ikke kunne lade sig gøre uden Julie, for så ville jeg ikke kunne arbejde så meget. Som selvstændig arbejder man rigtig mange timer, og hvis jeg har hende oppe ad mig hele dagen, så føler vi ikke, at vi ikke får set hinanden.

"Timing is everything"

Men det hele startede faktisk som lidt af en tilfældighed. For det var egentlig meningen, at Julie skulle starte sit eget firma.

Julie: - Det hele startede med, at jeg var et sted i mit liv, hvor jeg skulle finde ud af, hvad jeg gerne ville lave. Så jeg gik så småt i gang med mit eget, men det endte med, at Frederik og jeg sad hver dag og sparrede om vores begges arbejde.

Frederik: - Og så begyndte hun at overtage mit job. Jeg havde ikke noget at sige.

Frederik griner højt og puffer til Julie i den anden stol. Hun griner også, men forklarer, at hun altså blev ansat som kreativ direktør for at skabe et mere "living-orienteret"-univers til virksomheden med større udvalg af livsstilsprodukter. Også selvom det var tidligt at udvide sortimentet.

Frederik: - Hvis det ikke havde været for Julie, så havde vi ventet lidt. Men på sigt var det drømmen at gøre det.

Julie: - Timing is everything. Det faldt bare på plads, da jeg kunne se nogle idéer i det Frederik i forvejen havde opbygget.

Svært at finde sin plads

Selvom det var nemt for parret at blive enige om, at de skulle forene kræfterne i arbejdslivet, skulle de lige vænne sig til tanken om at blive kollegaer.

Julie: - Jeg skulle lige finde min plads. For hvem er chef? En ting er, hvordan forholdet er på arbejdspladsen, men det er jo noget helt andet end derhjemme.

Frederik: - Ja, og der ved vi godt, hvem der er chef.

Frederik griner igen, mens Julie ryster på hovedet.

Julie: - På arbejde skulle jeg lige sættes på plads et par gange, hvor jeg røg ind på kontoret, og Frederik sagde: "Når du er her, så er det altså mig, der bestemmer". Men efter, at jeg har accepteret det her setup, har det fungeret rigtig godt. Det er faktisk helt rart at have en over mig, som jeg kan læne mig lidt op af.

Frederik: - Nyforelskelse bærer jo frugt, når man er derhjemme, men når man er på arbejde, skal der udvises seriøsitet. I starten bragte Julie lidt privatliv ind i sine meninger på arbejdet, men det er klart. Man skal lige vænne sig til det. Og når man er et kærestepar, der arbejder sammen, må der gerne være kærlighed i luften. Det er bare vigtigt at vide, hvem der har det sidste ord forretningsmæssigt.

 

En helt anden tone

Og så er det vigtigt, at visse vaner bliver i hjemmet og ikke tages med på arbejdspladsen, mener Frederik.

Frederik: - Julie er vant til bare at råbe efter mig. Og derhjemme kommer jeg luntende med det samme. Der måtte jeg sige, at hun altså ikke kan råbe efter mig i virksomheden. Hun kan heller ikke åbne døren, når jeg sidder i møde. Men det er der helt styr på nu.

Generelt er der mange ting, som ikke kan være som derhjemme. Især tonen ændres, når de træder ind af døren til kontoret.

Julie: - Det er ekstremt vigtigt, at man som par gør op med sig selv, om man kan leve sig ind i, at rollerne ikke er som derhjemme. For tonen er også anderledes på arbejdet.

Frederik: - Der skulle du nok lige vænne dig til, at jeg nogle gange er lidt hård i spyttet.

Julie: - Ja, jeg skulle vænne mig til, at han taler anderledes til mig på arbejdet. Der taler han jo til mig som en ansat. Men den autoritet kan jeg også godt lide, for den skal være der på en arbejdsplads, for at jeg også kan yde mit bedste.

Frederik: - Jeg har også lidt temperament.

Julie: - Frederik har et enormt temperament, så jeg tog det meget personligt lige i starten. Men jeg arbejder generelt på, at der altid skal være en god tone mellem os, og det er der også.

Et skænderi kan være svært at slippe

Selvom parret er blevet bedre til at adskille privatliv og arbejdsliv, er der dog stadig tidspunkter, hvor det overlapper.

Julie: - Det kan godt være lidt svært, hvis vi har haft en kontrovers derhjemme og så tager på arbejde. Der er et par gange, hvor jeg er gået i raseri. Og det kan du jo ikke gøre på en almindelig arbejdsplads, hvor det ikke er din kæreste, der er chef.

Frederik: - Men det tror jeg, er en normalitet, når man arbejder sammen som venner eller i et parforhold.

Julie: - Ja, men det kan godt være lidt irriterende, for i starten sad man og lod som om, at alt var okay efter et skænderi.

Frederik: - Det er faktisk en af de ting, Julie har hjulpet mig meget med. At åbne op. Hun har brugt meget tid på at forklare, at det er vigtigt, at vi ikke går ud af døren, før det er afklaret. Det har hjulpet mig meget både i forhold til hende, men også med andre medarbejdere og venner. Hun har lært mig at få snakket igennem.

Julie: - Ja, jeg fungerer ikke ret godt, hvis der er problemer med dem, jeg er tæt på. Det skal helst løses med det samme.

Frederik: - Jeg tror også, vi taler mere om vores forhold, end andre måske gør.

Julie: - Vi snakker også stort set arbejde hele tiden. Både det gode og det dårlige, for problematikker kommer jo også med hjem. Når vi er uden for firmaet, er det dog mere en kreativ snak om drømme. Og så er vi gode til at holde weekenderne fri.

Frederik: - Vi er også gode til at tage en ekstra feriedag for os selv, hvis vi er på en arbejdsrelateret rejse. Man får nogle frynsegoder og oplevelser ved at arbejde sammen. Og så opbygger man forhåbentlig noget bæredygtigt, så vi en dag kan læne os tilbage, se på det hele og sammen sige: "Vi gjorde det sgu".

Frederik og Julies 6 råd til par, der arbejder sammen eller overvejer det

1. Få styr på det praktiske
Giv jer selv den gave at få styr på det praktiske som det allerførste. Det betyder helt konkret, at I skal lave en plan for, hvad I gør, hvis tingene går galt, eller I går fra hinanden. Det er ikke en sjov snak, men det er vigtigt, at I kan tale om det.

2. Arbejd på god kommunikation
Det er vigtigt, at man tør være ærlig overfor sig selv og sin partner – både som kollega og kæreste. Acceptér jeres svagheder og vær ærlige omkring dem, så I kan finde en løsning sammen.

God kommunikation er også noget, man kan lære. Men hvis man i parforholdet ikke har det fra start af, skal man måske overveje en ekstra gang, om det er en god idé at springe ud i at arbejde sammen.

3. Hav respekt for hinanden
Det er vigtigt at tænke, før man taler. Hold en god tone – også i de pressede tider. Det betyder ikke, at man ikke kan komme til at råbe af hinanden eller få sagt nogle dumme ting. Men det er vigtigt, at I generelt kan stå inde for det, I siger, så I opbygger respekt for hinanden.

4. Husk at fejre de små ting
Når det går hurtigt i en virksomhed, glemmer man ofte at stoppe op og fejre sejrene. Husk hinanden på, at I skal fejre det, når det går godt, for det skaber også en samhørighed mellem jer.

Det er mindst lige så vigtigt, hvis ikke endnu vigtigere, at I også får fejret de små ting i jeres parforhold. Det styrker jer.

5. Definér rollefordelingen
I skal gøre op med jer selv, om I er villige til at definere en rollefordeling mellem jer.

Det er svært at være fuldstændig ligebyrdig i forretningsdelen, og det er vigtigt, at der er én, der går i front.

Derfor kan rollefordelingen selvfølgelig sagtens være en helt anden derhjemme.

6. Du skal spørge dig selv: Har jeg lyst til at være sammen med min partner hele tiden?
Du skal være ærlig overfor dig selv og overveje, hvilken type du er. Er du et menneske, der har brug for enerum og luft i parforholdet, så er det måske lidt risikabelt at arbejde sammen. For du kommer til at være sammen med din bedre halvdel stort set hele tiden.

Fakta

Frederik Bagger, 29 år
Søn af designer og forretningsmand Erik Bagger.
I 2014 startede han sit eget firma, Frederik Bagger, der forhandler glas og snart mønstrede tapeter og paneler i læder og tekstil.

 

Julie Elisabeth Schulin, 33 år
Kreativ direktør i firmaet Frederik Bagger.
Tidligere arbejdede hun med luksustasker hos Quidam med ekskæresten Thomas Velin.
Julie har datteren Gia på 10 år fra et tidligere forhold og er gravid med hende og Frederiks første fælles barn, der forventes at ankomme ved årsskiftet.

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Parforhold og Karriere