Fra Hollywood til highstreet – pyjamassen er tilbage. Afslappet, sensuel, cool eller kikset? Vi er gået lidt tættere på tendensen, der fjerner skellet mellem hjemmetøj og den røde løber.
Ifølge modens enfant terrible Marc Jacobs er pyjamastendensen ikke en døgnflue. Louis Vuittons A/W 13-kollektion var en parade af forskellige fortolkninger af pyjamassen og nattøj generelt. Og Marc Jacobs, der aldrig selv har været bleg for at springe ud i tidens hotteste tendenser, takkede af iført en rød og blomstret silkepyjamas og tøfler.
Laid-back som Coco Chanel
Coco Chanel var den første, der brød med normerne og hoppede i et par pyjamasbukser i 20’erne. Efterfølgende begyndte hun at sy dem til sine kunder, men det var ikke alle, der brød sig om looket. Excentriske typer som skuespillerinderne Claudette Colbert, Marlene Dietrich og Greta Garbo hoppede dog med på trenden. Siden skulle der gå adskillige år, ja faktisk årtier, før den dukkede op i modebilledet igen. Vi så den i 2011 hos Stella McCartney, der især huskes for et blomstret pyjamassæt med skjorte, bukser og matchende blazer. Håret var tilbageskrabet, og modellen havde høje, åbne sandaler på. Efterfølgende fulgte modehuse som Céline, Lanvin og Louis Vuitton trop og satte pyjamassen på dagsordenen og catwalken. Men hvordan kan det være, at pyjamassen har gjort comeback?
Pyjamassen vendte tilbage til catwalken i 2011 hos Stella McCartney
Forfatter og stylist Dorothea Gundtoft mener, at pyjamassen er et modsvar til den se mig-kultur, vi lever i, med den konstante iscenesættelse af os selv på Facebook, Instagram og andre sociale platforme.
“Coco Chanel var en kvinde, som gik mod tendenserne og gjorde det, som andre ikke turde. Hun tog en herrepyjamas ind i kvinders klædeskab. I dag er det igen blevet rebelsk at iføre sig en pyjamas. Det signalerer, at man tager det lidt mere med ro og ikke bekymrer sig så meget om, hvad andre tænker. Det er generelt et tegn på en mere laid-back stil, som vi trænger til efter nogle økonomisk hårde år.”
Fra highstreet til rød løber
Det tilbagelænede look generobrede catwalken i Paris i 2011, men det var i highstreet-sammenhæng, at vi for alvor så pyjamassen i modebilledet. I marts sidste år blev samarbejdet mellem H&M og italienske Marni lanceret, og i kollektionen var et cool pyjamassæt med prikkede shorts og tilhørende skjorte. Et look, som det franske stilikon Lou Doillon så skøn ud i til lanceringen i Hollywood, og også herhjemme blev sættet revet ned fra H&M’s hylder og udsolgt allerede første dag.
Andre stilikoner som Tilda Swinton og Sofia Coppola er efterfølgende blevet set i de behagelige gevandter. Sangerinden Rihanna er blevet spottet flere gange i pyjamassæt, bl.a. et smukt blå- og guldmønstret sæt fra Emilio Pucci til premieren på filmen Battleship. Skønheden fra Barbados havde stylet pyjamassen med bling-bling og tårnhøje stiletter.
Annonse
Læs mere på næste side...
Sensuel til hverdag
Herhjemme har luksusbutikken Holly Golightly på Gammel Mønt i København siden november 2012 ført det eksklusive pyjamasmærke Olatz, som designeren Olatz Schnabel, tidligere gift med kunstneren og filmskaberen Julian Schnabel, står bag. Butiksansvarlig og indkøber Kristina Gjesing pointerer, at Olatz er en klassisk old-fashioned pyjamas, der ikke foregiver at være andet, end hvad den er.
“Det skønne ved Olatz er, at det er en pyjamas – den erstatter hverken det klassiske suit eller festkjolen. Det er en helt ny måde at klæde sig på, og hvordan folk bruger den, er fuldstændig forskelligt. Nogle sover i den, mens andre bruger den til hverdag med Vans eller stiletter.”
Også det danske brand Ganni har fået øjnene op for pyjamassen og har denne sæson et lyseblå af slagsen i ren silke og med skønne broderier med i sommerkollektionen.
“At gå rundt i en pyjamas dagen lang er den vildeste luksus, og det er noget, mange af os går og drømmer om en gang imellem. For os har det været utrolig sjovt at lege med balancen mellem lige-stået-op- og på-vej-i-byen-looket,” fortæller Gannis chefdesigner, Ditte Reffstrup, der mener, at pyjamassen signalerer ren afslapning, men også er både luksuriøs, sexet og sofistikeret.
Coco Chanel kunne mere end nogen anden få en pyjamas til at ligne en million
Private klæder
Men selv om tendensen er blevet cementeret, er den stadig grænseoverskridende for mange. Tanken om at trække i en pyjamas for så at tage på arbejde er forståeligt nok vanskelig at forholde sig til. Men man behøver ikke at gå hele vejen, forklarer Dorothea Gundtoft.
“Det at være i en pyjamas vækker jo nærmest en følelse af at være hjemme, hvor man er sårbar og ikke beskyttet af mange lag tøj – tættere kan andre nærmest ikke komme på ens privatliv. Mit råd er derfor: Prøv dig frem ved kun at bruge fx overdelen af pyjamassen, og sæt den sammen med et par bukser eller en nederdel, så føles det ikke meget anderledes end at have en lækker silkeskjorte på.”