Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Yoga gravid
Foto: Camilla Stephan

Gravidyoga: Find ro og bliv klar til fødslen

Yoga kan hjælpe dig til at finde ro i din gravide krop og blive fysisk og mentalt klar til fødslen. Og det behøver hverken være svært eller perfekt.

Faktaboks

YOGA FORBEREDER DIG PÅ AT FØDE

– Yoga er verdens bedste måde at forberede dig på at føde, fordi du gennem yogaen har mulighed for at erfare, hvad det vil sige, at krop, sind og ånd er ét. Yoga bidrager med både motion og velvære og er en direkte invitation til at være i kroppen på en afspændt måde, som gør så meget godt for moderne vestlige kvinder, der er vant til at præstere.

Kilde: Anne Ruby, jordemoder, i Gravidyogabogen.

En stærkere, mere smidig og selvsikker krop, ro i sindet og en bedre fødsel. Det lyder ikke så tosset, vel? Og det er bare nogle af de positive effekter, der er ved yoga for gravide. Både forskning og erfaring viser, at der er en lang række fordele ved at lave yoga, når du er gravid – også selvom du måske aldrig har prøvet det før. Det giver motion og øget velvære og forbereder dig samtidig på fødslen.

Desuden kan yoga hjælpe dig til at håndtere forskellige graviditetsskavanker bedre, for eksempel stress, søvnproblemer, rygsmerter, iskias-problemer, karpaltunnelsyndrom, hofteproblemer, kvalme og væskeophobning. Yoga kan også gøre dig gode venner med dit åndedræt, som er den bedste hjælper i graviditeten og ­senere under fødslen.

Derudover er der yogaens mentale effekter, hvor vejrtrækningsøvelser, øget kropsbevidsthed og meditationstræning kan hjælpe til at gøre dit sind roligt og ­fokuseret.

Og måske vigtigst af alt er yoga en fantastisk måde at skabe forbindelse til barnet i din mave på.
Yoga er for alle.

Du kan sagtens få de gode effekter, selvom du er nybegynder. Yoga er nemlig en praksis, der handler om at lære sig selv og sin krop bedre at kende og mærke efter. Når du er gravid, kommer du mere end nogensinde i kontakt med din krop, alle dine sanser bliver skærpet, og din intuition fungerer fremragende.

Som gravid har du altså alle de bedste forudsætninger for at komme godt i gang med yoga.

Gravidyogabogen er skrevet af yogalærer, forfatter og blogger ­Karen ­Pallisgaard, som ud over sine bedste ­yogatips og øvelser til din gravide krop også giver sin personlige ­beretning og henter råd fra eksperter. ­Rosinante, 250 kr.

Faktaboks

TIPS TIL ­GRAVIDYOGA

  • Arbejd altid med dit åndedræt.

  • Tag det roligt, og lyt til din krops signaler.

  • Drik rigeligt med væske.

  • Kom langsomt ind og ud af stillingerne, og gå ikke for dybt i dem. Hormoner gør nemlig dine led ekstra smidige

  • Undgå at hoppe, ligge på maven, twiste dybt, omvendte stillinger, intens ­mavetræning og hot yoga.

  • Får du plukveer, så hold en pause, til de forsvinder. Hvis de bliver ved, så kontakt din læge.

  • Hvis du oplever ømhed i ­lænden eller bækkengener, så pas på med at sprede benene, og undgå store vrid i hoften. Hold bækkenet lige.

  • Undgå at ligge på ryggen for længe ad gangen, hvis det føles ubehageligt.

  • Brug gerne hjælpemidler som ­yogablokke og puder.

Se, hvad vi ellers skriver om: Gravid, Yoga, Fødsel, Fødselsforberedelse og Karen Pallisgaard