Marianne Eriksen Scott-Hansen
Foto: Frederik Lentz Andersen Papirklipperierne endte med at få den barnlige glæde tilbage i arbejdet for Marianne Eriksen Scott-Hansen.

Vi har besøgt studiet, hvor verdens muligvis smukkeste papirkreationer bliver skabt

En manglende gave til en 40-års fødselsdag blev startskuddet til et karriereskift for designuddannede Marianne Eriksen Scott-Hansen, 54, der nu lever af at lave smuk og organisk papirkunst, som er efterspurgt i hele verden. Papirblomsterne giver hende en barnlig glæde og livslyst og er et meditativt arbejde, ikke så langt fra modehusenes couturekreationer. Vi har besøgt kunstneren i hendes studie i en baggård på Frederiksberg.

Hvad er din baggrund?

– Jeg har gået på Danmarks Designskole på linjen for beklædning, Institut for Unika. Fra 1999 til 2003 havde jeg mit eget mærke, Daughters of Style, som blev solgt over hele verden, og så har jeg designet freelance for en masse forskellige mærker.

Hvorfor skiftede du spor?

– Jeg syntes, modens cyklus var for hektisk og ville gerne lave design med længere levetid. Det med papiret begyndte, fordi jeg manglede en unik gave til min fætters 40-års fødselsdag i 2013. Jeg havde ikke så mange penge, men jeg havde noget gavepapir, som jeg lavede en kæmpe collage af, et livstræ, som han blev vildt glad for. Efterfølgende viste jeg det til Royal Copenhagen og Birger Christensen, som også godt kunne lide det, og jeg endte med at lave julevinduer i Birger Christensen og påskevinduer i Royal Copenhagen. For første gang i mange år følte jeg mig inspireret, fordi jeg kunne boltre mig i papiret. Det var lidt den samme følelse, som da jeg var i gang med en rigtig sjov leg som barn. I foråret 2015 fik jeg en voldsom hjernerystelse, hvor jeg måtte lægge mobil og computer fra mig og kun kunne koncentrere mig om papiret. Der besluttede jeg, at jeg skulle leve af det.

LÆS OGSÅ: Helle Mardahl: "Hele mit glaseventyr startede med, at jeg ville lave en væglampe"

Hvorfor faldt valget på papirblomster?

– Jeg har leget med papir og klippet, foldet og formgivet det, siden jeg var barn. Jeg klippede påklædningsdukker med de vildeste garderober med min mor og bastpapirskørter og langhårede papirparykker til mig selv. Til mit pigeværelse lavede jeg store vægdekorationer, fx sommerfugle i alle farver og en masse blomster. Det var nok mine allerførste papirblomster. Det er sjovt at tænke på.

Hvad er det for noget papir, du arbejder med?

– For tiden er det primært helt almindeligt silkepapir, som nok udgør 90 procent af det papir, jeg arbejder med. Derudover kan det være alt fra printerpapir til affaldspapir, så længe det er smukt. Jeg har en forkærlighed for det almindelige, standardvarerne, som ingen regner for noget. Det er det, jeg elsker mest. Der er stødt en del andre papirblomstdamer til, siden jeg startede op, og de fleste har fokus på crepepapir, som er nemt at arbejde med.

Hvordan er det at arbejde med papir?

– Det betyder meget for mig frit at kunne skabe noget smukt udelukkende af et rent og levende naturmateriale. Det kan undre mig, hvor meget plastik eller andre kunststoffer, vi stadig producerer og omgiver os med, både i vores indretning og tæt på vores krop. Jeg synes, at designere og kunstnere har et ansvar for at fravælge ikke-nedbrydelige materialer, så det ikke kun ligger hos forbrugeren. Papir er et organisk materiale, som har en meget lang levetid, og det kan jeg godt lide.

Marianne Eriksen Scott-Hansens kreationer
Huk en hæl, og klip en blomst. Papirværkstedet på Frederiksberg emmer af eventyr. Foto: Frederik Lentz Andersen.

Hvad er din yndlingsblomst?

– Jeg elsker alle blomster, men har arbejdet med rosen gennem alle årene. Den har en smuk symbolik og bærer et budskab om både kærlighed og smerte, ligesom livet.

Hvordan bliver dine kunstværker til?

– Ja, det spørger jeg også nogle gange mig selv om. Indimellem fatter jeg ikke, hvor ideerne kommer fra. Én ting ved jeg dog. Jeg skal fralægge mig min egen vilje til at styre processen og stole på, at ideerne kommer til mig i et let flow. Jeg får altid en idé, og jeg finder altid en løsning.

Hvad inspirerer dig?

– Naturen. Ikke 1:1, men farverne og formerne, som bliver udsat for min frie fantasi. Naturen har været min legeplads som barn, og jeg nørdede flora og fauna og elskede at slå alt, jeg fandt i naturen, op i bøger. Jeg har trænet mit øje i at nærstudere naturens kreationer.

Hvad er din yndlingsfarve?

– Blå i enhver afskygning.

Hvad er det største værk, du har lavet?

– Et værk til Hempel Glasmuseum i 2018. Det er et hængende værk i hvidt, rødt og grønt papir og ægte cellofan, som er et naturmateriale, og skabt specielt til stedet og et udstillingsrum med 10 meter til loftet.

LÆS OGSÅ: Mia Stensgaard om sin yndlingsfarve: "Den passer til alt og klæder alle"

Hvor kan man købe din papirkunst?

– Man kan kun lave direkte bestillinger. Jeg holder meget af den direkte kontakt med kunder, og beskeder via Instagram fungerer perfekt. Den mere kunstneriske del af mit arbejde sælges gennem Køppe Contemporary Objects.

Hvem er dine kunder?

– Mine kunder er først og fremmest design-, mode-, livsstils- og beautybrands fra Danmark og resten af verden.

Hvad er dit bedste råd til folk, der gerne vil arbejde med noget andet og springe ud som selvstændige?

– Du skal være klar til at ofre al fritid på arbejde og være forberedt på, at der er meget lange perioder, hvor du bruger størstedelen af dine vågne timer på at arbejde. Det skal du elske, til trods for de afsavn, du lider, når du knokler løs en fredag eller lørdag aften, mens alle andre hygger sig. Det har hjulpet mig at acceptere, at mit arbejde er mit liv. Det er både det, jeg lever af og min hobby og endda det, der får mig til at slappe af. Ja, jeg kan ligefrem meditere til mit arbejde. Jeg føler mig vildt heldig.

Er du helt færdig med mode?

– Slet ikke. Men det betyder ikke, at jeg på nogen måde har tænkt mig at stoppe denne fantastiske leg, som mod forventning er blevet mit levebrød og til tider endda højt belagt smørrebrød. Hvordan vi klæder os på til at møde verden er stadig noget af det mest interessante, jeg kan forestille mig. Når jeg bygger en blomst op, er der i min verden ikke særlig lang vej til fx en kjole. Papiret er både klippet, foldet og draperet, som var det et stykke beklædning. Og hvem ville ikke ønske, at de kunne iklæde sig en blomsts dragt?

Se, hvad vi ellers skriver om: Interview og Design