Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Hovedpine
Foto: Alamy

8 råd: Sådan får du hovedpinen til at lette uden at sluge en smertestillende pille

Ondt i hovedet? Her er kuren.

Hovedpine kan være et tegn på, at du er gravid – men bare rolig, fordi det banker løs bag tindingerne, behøver det ikke at betyde, storken lægger sin rute forbi dig i den nærmeste fremtid. Smerten skyldes sandsynligvis, at du ikke har fået drukket nok vand i dagens løb, har spist for meget sukker eller spænder for meget i skuldrene. Hvis det da ikke er fordi, du fik et glas vin for meget i går – i det tilfælde har vi heldigvis også opskriften på verdens bedste kur mod tømmermænd. Det kan også ske, du lider af migræne, og det er straks en anden og mere alvorlig sag. Der er især 10 ting, der kan udløse et migræneanfald.

Der er mange måder at forbygge en hovedpine på, men hvad gør du, hvis du allerede har fået ondt i hovedet? ALT.dk har spurgt to eksperter, hvordan du får hovedpinen til at lette uden at sluge smertestillende piller.

1. Brug aromaterapi mod hovedpine

- Aromaterapi er kendt for at kunne lette stress og spændinger ret effektivt, fortæller Tanja Eskildsen, der bl.a. er herbalist og kundalini yogalærer.
Hun anbefaler, at du masserer en dråbe æterisk olie med lavendel ind i tindingerne for at lindre en mild hovedpine.
- Luk øjnene og masser blidt i cirkulære bevægelser indtil smerten er væk. Det tager typisk 1-3 minutter. Er hovedpinen mere kraftig, kan du bruge en dråbe pebermynteolie masseret i nakken langs kraniekanten, siger hun.

LÆS OGSÅ: 7 negative effekter: Sådan påvirker det din krop at sidde ned

2. Tjek din arbejdsstilling

En hovedpine kan også skyldes, at du har siddet forkert og for længe på din stol på jobbet.
- Er du midt i en spændende opgave på arbejdet, og har du pludselig siddet lang tid i den samme stilling, kan strukturer som ligamenter og muskulatur stresses, fortæller Christina Dam Rekstad, der er fysioterapeut og personlig træner.
- Det vil hjælpe at ændre arbejdsstilling og f.eks. veksle mellem siddende og stående stilling, anbefaler hun.

3. Ret dig op

"Ret dig op," har du sikkert fået at vide utallige gange som barn. Det er en lære, der er fornuftig at holde fast i som voksen.
- Har du en lidt for afslappet holdning og dermed tendens til at trække hovedet frem foran kroppen i stedet for at tænke, at din nakke er en forlængelse af rygsøjlen, sætter du stræk på nakkens strukturer. Retter du dig op, vil disse strukturer aflastes med det samme og kan dermed lette din hovedpine, siger Christina Dam Rekstad.

4. Akupressur og ansigtsmassage kan lette hovedpinen

- Sæt spidsen af tommelfingeren ind i øjenkrogen og find punktet, der sidder mellem starten af øjenbrynet og næseryggen. Hold et minut. Det lindrer spændingshovedpine, der skyldes spændinger i øjnene, siger Tanja Eskildsen og fortsætter:
- Du kan også finde punktet på din hånd i det bløde område mellem tommel og pegefinger. Punktet er typisk meget ømt og derfor let at finde. Punkterne lindrer hovedpine gennem meridianbanesystemet, som har forbindelse til hele kroppen.

5. Gå en rask tur

Har du tid til at tage en pause fra computerskærmen, anbefaler Christina Dam Rekstad, at du kommer ud i den friske luft.
- Manglende cirkulation og spændt muskulatur, der giver hovedpine, kan løsnes hurtigt og effektivt ved at få pulsen op. Gå en rask tur og sving med armene eller spænd løbeskoene på og løb en tur, siger fysioterapeuten.

LÆS OGSÅ: Nybagte mødre jagter en sixpack

6. Træk vejret
- Uhensigtsmæssig eller lidt blokeret vejrtrækning kan være årsag til hovedpine, fortæller Christina Dam Rekstad.
- Tag 5-10 dybe åndedrag, hvor du trækker vejret ind gennem næsen og fylder lungerne med luft og puster ud gennem munden med "smalle læber". Hensigtsmæssig vejrtrækning kan ligeledes reducere den stressbetonede hovedpine.

7. Drik vand

Ja ja, du har hørt det før: Har du hovedpine skal du drikke vand. Men der er faktisk noget om det.
- Dehydrering er den mest nærliggende og åbenlyse årsag til nyopstået hovedpine. Sørg for at tanke op i løbet af dagen og ikke kun drikke, når du føler tørst, siger Christina Dam Rekstad
Herbalisten er enig i, at et stort glas vand ofte er den bedste og nemmeste kur mod en hovedpine. Oplever du, at det ikke hjælper, har hun et forslag til en mere langsigtet løsning:
- Synes du, at du drikker og drikker, men det ikke hjælper, eller vandet løber lige igennem dig, så få fat i Lecithin Granulat fra helsekostbutikken (kan også købes hos Matas, red.). Det "lapper" cellemembranen, så den bedre kan holde på væsken - og på fugten i huden som bonuseffekt, siger hun og anbefaler, at du hver dag tager en spiseskefuld lecitin sammen med et gals vand som det første om morgenen.

8. Jag hovedpinen væk med yoga

Kan du sætte 30 minutter af til at helbrede din hovedpine, anbefaler Tanja Eskildsen, at du forsøger dig med yogaøvelserne i videoen her.
- Tilbagevende hovedpine er typisk stressrelateret og her dette kundalini yogaset helt genialt, fordi du frigør stress og spændinger via forskellige akupressurpunkter og åndedrætsøvelser, fortæller hun.

Fortsætter dine hovedpiner, anbefaler Christina Dam Rekstad, at du bestiller tid hos en fysioterapeut, der kan behandle og vejlede dig ud fra den type hovedpine, du døjer med.

LÆS OGSÅ: Her er den mest undervurderede faktor for din sundhed

LÆS OGSÅ: 10 ting du skal vide om hovedpine

LÆS OGSÅ: 4 råd: Sådan håndterer du akut stress på jobbet

Eksperterne



Christina Dam Rekstad

Fysioterapeut, underviser, personlig træner og indehaver af Jorcks Studio – fysioterapi og træning i København. Christina er desudne forfatter til bogen "Boost din sundhed", der udkommer 15. april. Se mere på Jorcksstudio.dk




Tanja Eskildsen
Herbalist, kundalini yogainstruktør og holistisk hudterapeut. Læs mere om Tanja her, og besøg også hendes website Holistiskhudterapeut.dk, hvor hun skriver om holistisk hudpleje og sundhed.
Se, hvad vi ellers skriver om: Hovedpine