Boost dit selvværd
Se hvordan du kan booste dit selvværd.

Boost dit selvværd

Boost dit selvværd med eksperternes bedste råd

"Så skal vi til den igen", tænker du måske. "Endnu en artikel om, hvordan jeg får bedre selvværd – er det nu virkelig nødvendigt?" Svaret er "ja" – mere end nogensinde. Vi er nemlig alt for mange, der har alt for travlt med at stæse rundt efter alt det, vi tror er nødvendigt i det såkaldt "gode liv". Men vi glemmer at få sjælen, os selv, med undervejs.

Det er slet ikke nødvendigt at bruge så meget energi i jagten på det perfekte liv, som mange af os gør. For hele verden behøver ikke at synes, du er fantastisk. Den eneste, der SKAL elske dig – er dig selv.

Hvis du bare styrter rundt for at samle selvtillid uden at have styr på selvværdet, svarer det nemlig til at bygge et stort flot hus uden at have lavet et solidt fundament. Det ser godt ud, men inderst inde ved du godt, at det ikke holder, og er hele tiden bange for, at det skal ramle ned om ørerne på dig. På samme måde som du konstant render rundt med en lille frygt for at blive afsløret som inkompetent, dum eller grim. Og den angst kan faktisk med tiden gøre dig rigtigt syg, hvis ikke du stopper op, dropper "kunne", "burde" og "skulle" og sørger for at komme i kontakt med den, du er inderst inde. For det er det, selvværd handler om – at turde og evne bare at være dig selv.

Her får du tre eksperters bedste råd til, hvordan du når dertil. Så kom i gang med at leve et helt liv. Dit liv. Hellere i dag end i morgen. Det er du nemlig værd.

Få styr på dine forventninger til dig selv.
"Ofte har vi meget høje forventninger til os selv og andre mennesker og ender med at blive skuffede. For de forventninger, vi stiller til andre mennesker, udspringer af vores egne ønsker. Prøv at se på dine forventninger. Er de realistiske? Hvor kommer de fra? Er de opstået på grund af mål, du har sat dig, eller fordi du stræber efter at være noget, du ikke er? Start med at acceptere dig selv, og lad være med at bruge tid på at sætte mål, du på forhånd ved, du ikke kan indfri. Start forfra i din målsætning, og tag små skridt. Husk at rose dig selv, hver gang det lykkes, og sig pyt og juster dine mål, når det ikke gør."
Coach Mette Risgaard

Læs også: Und dig selv det bedste

Bliv herre over dine tanker
"Det er som regel de samme tilbagevendende tanker i givne situationer, der gør, at vi føler lavt selvværd og holder os selv nede. Vores tankemønstre er som en stor skov fyldt med små stier, og vi vælger typisk at gå på de stier, der i forvejen er trådt ned. Bryd med dine tankemønstre. Find ud af, hvad det er for en tanke, der gør dig ked af det, og find en kontra-sætning, der er svær for dig at sige om dig selv, som måske lyder alt for positiv. Sig denne sætning ti gange om dagen, og bliv ved med det i lang tid, til sidst vil den føles rigtig, og du bliver fortrolig med tanken."
Coach Mette Risgaard

Lad være med at tro, at du er tankelæser
"Dine negative tanker er ofte relateret til noget, du tror andre tænker eller mener om dig. Men lad være med at tro, at du er tankelæser. Prøv i stedet at spørge dig selv, om du rent faktisk ved, at vedkommende tænker sådan? Og om du synes, det er værd at bruge energi på at tillægge andre en negativ mening om dig, når du nu ved, at tanken udspringer af din egen selvopfattelse. Næste gang du får et kompliment, så prøv at sige "tak" og anerkend vedkommende for at rose dig. Og sig til dig selv, at det selvfølgelig passer, når han/hun siger det. Mød folk med et smil og et åbent sind. Det giver positiv energi."
Coach Mette Risgaard

Lev i nuet
"Vi lever alt for meget i fortiden eller i fremtiden i stedet for at være i nuet. I vores fortidstanker ligger vores referenceramme, der danner grund for alle vores forudindtagede meninger. Ting der måske engang var sande, men ikke er det mere. I fremtidstankerne ligger vores forventninger og vores stræben efter hele tiden at ville mere eller noget andet. Accepter dig selv der, hvor du er nu, og den, du er."
Coach Mette Risgaard

Læs også: Tænker du for meget over tingene?

Find din gnist
"Det, du leder efter, findes allerede inden i dig. Vi oplever gnisten i vores hverdag som øjeblikke af fuld entusiasme, passion og glæde. Hvor vi føler os meningsfyldte og opløftede. Den er et tegn indefra, der hjælper os med at finde vej i livet, men ofte vælger vi at overhøre den og gå en anden vej, fordi vi stoler mere på det, der komme udefra end indefra. Lyt i stedet til gnisten. Sæt 20 minutter af hver uge til at reflektere over, hvilke situationer du har oplevet, hvor du var befriet for tanker og bare følte, at du levede og var i kontakt med din fundamentale entusiasme. Bliv bevidst om, hvad der skete, hvad du lavede, hvor du var og hvem du var sammen med, og sørg for at få mere af det ind i dit liv. Når du kommer i kontakt med din gnist, kommer du i kontakt med dig selv. Og så har du et naturligt selvværd."
Selvudviklingsekspert Henning Daverne

Læs resten af artiklen på næste side...
Sæt tid af til fortrolige samtaler
"Vi snakker med mange mennesker hver dag, men vi snakker meget lidt om det, der virkelig betyder noget for os. Men vi er sociale væsner, og for at føle os som hele mennesker har vi brug for et spejl, hvor vi kan få spejlet de ting, der fylder i os, betyder noget for os og inspirerer os – også de ting, der går dig på, og følelser, der er forbudte. Så find et par venner, du kan tale fortroligt med, hvor du kan slappe af og bare være dig selv uden at risikere fordømmelse. Afsæt tid til at mødes en times tid et par gange om måneden. Du ved, det virker, hvis du er opløftet bagefter."
Selvudviklingsekspert Henning Daverne

Bliv ved med at søge udvikling
"Invester tid i din egen udvikling på en måde, der inspirerer dig. Søg viden. Søg udvikling. Søg udfordringer. Det er utroligt vigtigt at have håb og en følelse af at være på vej mod noget godt. At vokse som menneske gennem livet og ikke bare stå stille. Meld dig til et kursus eller noget andet, der gør dig glad og udvikler dig som menneske. Og få det i kalenderen, så der hver uge står noget, der inspirerer dig."
Selvudviklingsekspert Henning Daverne

Find en mentor
"Find mennesker, der inspirerer dig, og som har noget, du beundrer dem for. Måske har de en måde at have selvværd på, som du ikke har, og som gør, at du elsker at være sammen med dem. Fordi de har noget, dit system har brug for, og som du bedst kan få ved at bruge tid sammen med dem og se, hvordan de opfører sig. Hvordan de tænker. Den virkelige lærdom kommer ikke kun fra læsning, men fra det, du ubevidst lærer ved at være sammen menneske til menneske."
Selvudviklingsekspert Henning Daverne

Træn din selvværdsmuskel
"Mange tror, at selvværd skal komme ned i dem som en strøm, men så enkelt er det ikke. Man kan se selvværd som en muskel. Jo mere man træner sig i at erstatte negative tanker med realistiske tanker, jo mere selvværd får man. Du kan for eksempel begynde at sammenligne dig selv med almindelige mennesker på gaden i stedet for dem i bladene."
Psykoterapeut Lotte Ingerslev

Husk at nyde!
"Mange kvinder glemmer at nyde, for det er der ikke tid til. Der er altid mere, der kan gøres. Og med det grænseløse arbejde vi har, kan man jo bare fortsætte derhjemme. Og så er der krav til, hvordan hjemmet skal se ud og bollerne skal bages. Det er i virkeligheden en afhængighed og kompensation for det lave selvværd. Sæt dig i stedet opnåelige mål, og beløn dig selv, når du dem, også selvom det kun er et stykke af vejen. Belønningen kan være en tur i biografen eller noget andet, så du mærker, at du har ret til at nyde og være i nuet."
Psykoterapeut Lotte Ingerslev

Lad være med at fælde dom over dig selv
"Mange mennesker måler sig i forhold til et eller andet mål hele dagen og går og giver sig selv karakter for hver eneste handling. Det er virkelig nedbrydende. Læg mærke til, om din regelbog er fyldt med selvkritiske regler, for så skal den skrives om. Skriv for eksempel: "jeg har ret til at lave fejl. Jeg vil lære af dem uden at behøve kritisere mig selv for dem." Og "jeg har ret til ikke at opnå alle menneskers accept. Jeg har ret til at være god nok, som jeg er." Spørg dig selv, hvad du kan gøre i dag, som vil være succesfuldt uperfekt – fordi det ikke er perfekt, men et skridt på vejen. Og hvis du vil opnå succes, er du nødt til at komme ud af din tryghedszone og risikere at begå fejl."
Psykoterapeut Lotte Ingerslev

Indrøm at du er bange.
"Dårligt selvværd kan føre til angst, og så slår man sig selv oven i hovedet over, at man er angst. Prøv at indrømme, at du er angst, så vil du opleve, at du ikke er alene om det. Vi kan ikke slippe for angst, for vi er flokdyr og har brug for ikke at blive udelukket fra flokken. Det er en naturlig ting – men den er overdreven. Og hvis vi alle sammen skjuler vores angst, bliver vi ved med at tro, at vi er de eneste, der har det sådan."
Psykoterapeut Lotte Ingerslev

Du er udfordret på selvværdet, hvis du...
...har svært ved at sige fra over for kolleger, forældre eller partner.
...tager ting for personligt.
...tilsidesætter egne følelser, behov og rettigheder.
...udvikler afhængighed (af f.eks. motion eller kosmetiske operationer).
...kan ikke sætte grænser i dit parforhold.
...er stresset, fordi du ikke kan sige nej.
...har angst eller depression.
...udsætter opgaver eller laver overspringshandlinger, fordi du er bange for fiasko.
...er ubeslutsom, fordi du er bange for at falde igennem.
Kilde: psykoterapeut Lotte Ingerslev

Selvtillid versus selvværd

SELVTILLID kommer udefra og handler om din funktion. Din evne til at fungere i forskellige sammenhænge i verden – for eksempel hvis du er god til sport eller dit job.

SELVVÆRD kommer indefra og handler om dig og følelsen af at være værdifuld, som du er. Det er den omsorg, du giver dig selv, når du for eksempel siger: jeg er god nok!

Om eksperterne
• Mette Risgaard, certificeret NLP-coach hos Mette Risgaard Coaching, Kolding.
Metterisgaard.dk

• Lotte Ingerslev, psykoterapeut med speciale i kognitiv terapi og hypnose. Lotteingerslev.dk

• Henning Daverne. Forfatter, foredragsholder og ekspert i meditation og selvudvikling. Indehaver og leder af Lotusheart Academy. Henningdaverne.dk