Coaching på nettet: Får du bedre selvværd for 195 kr.?
Foto: Alamy

Sådan får du bedre selvværd

Coaching på nettet: Kan du få bedre selvværd for 195 kr.?

Kan du købe dig til et bedre liv med et enkelt klik på musen og en lille sjat penge? Mette Maje Sofia Skøtt har undersøgt om ét coachingkursus på nettet er vejen til et lykkeligere og bedre liv.

Alle kan tabe sig præcis det, de vil, lover den ene coach. Andre, som f.eks. Mie Moltke, underviser i, hvordan du får et bedre sexliv. Mette Maje Sofia Skøtt satte sig for at undersøge, om coaching virkelig kan bruges til noget – og om man overhovedet kan få noget ud af det, hvis man ikke møder sin coach ansigt til ansigt.

Det er nemt. På ingen tid har jeg købt og betalt for et kursus på internettet, der skal styrke min selvtillid og mit selvværd = gøre mit liv bedre. Jeg er klar til at gå i gang, og det faktisk på trods af andres gode råd: "Ej, det hopper du da ikke på. Det er noget fis. Dit liv bliver ikke bedre af et kursus og nogle øvelser", er min venindes reaktion.

Nu lover kurset heller ikke direkte at redde mit liv, forklarer jeg. Men hun holder fast i sit, og jeg skynder mig at afværge og trække i land, for hun skal da ikke tro, at jeg er en idiot.

Netop her ligger faktisk en af de problematikker, som jeg slås med: Hvad vil andre dog tænke om mig? Og da jeg går hjem fra hende, slår jeg mig selv lidt i hovedet og tænker, at jeg er et lille fjols. At slå mig selv i hovedet er for resten også en af de ting, jeg er rigtigt god til.

Okay, jeg er måske nok lidt hård ved mig selv indimellem, men hvilke andre grunde har jeg til at søge coaching til livet?
Mit liv er jo ikke så skidt. Jeg har en god mand, et dejligt hus, et job, jeg selv har valgt, og ja, hvad mere ønsker jeg mig egentlig? Jo, jeg vil gerne være lidt mere tilpas i det alt sammen, være bedre til at nyde det og pakke bekymringerne væk, så jeg kan få mere overskud.

LÆS OGSÅ: Coach: Siger du ja for ofte?

Og selvom min velmenende veninde fraråder mig købet, giver jeg altså ikke op. Jeg tror på, at indkøbte øvelser kan hjælpe mig. Det er nemt, bekvemt og frem for alt billigt modsat en "livetur" forbi en briks hos en terapeut, coach, psykolog eller andre i den genre.

Den indre kritiker
Jeg køber kurset "Få nu det monster ned med nakken – tag magten over din indre kritiker". Et kursus hos Rosendahl Coaching i to moduler, lydindlæg og øvelser, der skal laves.

I de lydindlæg, der følger med kurset, fortæller coachen Helene Hillersdal om den kritiker, mange har siddende på skuldrene. En kritiker skal forstås som en stemme, din egen, der ofte taler ned til dig og ødelægger dit selvværd og tager modet fra dig.

Helene forklarer, hvorfor vi har den, hvad den lever af, hvorfor den er vigtig at komme af med, og hvad vi kan stille op med den. Samtidig kommer hun med mange eksempler på, hvordan hendes egen kritiker optræder i forskellige situationer, og mange af dem minder på en måde lidt om mig.

LÆS OGSÅ: Boost dit selvværd med eksperternes bedste råd

Jeg kan ikke finde ud af, om det er betryggende at vide, at jeg deler denne kritiker med mange andre. Eller om det er skræmmende, for hvis mange andre har det som jeg, så betyder det vel, at den kritiker ikke sådan er til at komme udenom. Og det vil jeg. Helst hurtigt og uden for meget arbejde. Det skal være nemt.

De første øvelser
Da jeg rykker videre til øvelserne, kan jeg se, at det ikke tegner til at blive helt så nemt endda. Her handler det om at indkredse, hvornår og hvordan min indre kritiker optræder. Jeg skal kalde min indre kritiker et navn, så jeg bedre kan identificere den, når den stikker sit grimme ansigt frem.

Jeg kan simpelthen ikke komme på et navn. Til gengæld har jeg et ret klart billede af, hvilken type person min indre kritiker ville være, hvis den var et menneske – den er en skinger kvinde, der er nedladende og kortfattet med et forvrænget ansigtstræk. Hun har en fortid med skuffelser, der har gjort hende så bitter, at hun altid skal hakke på mig, når jeg er svag.

Hvad vil du mon kalde din kritiker? Og kan du se, hvornår den taler mest markant til dig?

Min kritiker taler oftest til mig, når jeg er træt om aftenen og om morgenen, for her er jeg et nemt offer. Det ved jeg, fordi jeg på baggrund af øvelserne har ført en dagbog... ja, jeg er begyndt at arbejde for sagen.

Min dovenskab er et skjold
Derefter kommer en øvelse, der stikker lidt dybere. Jeg skal kigge nærmere på i hvilke bestemte situationer, jeg har for høje krav til mig selv. Det går op for mig, at det har jeg oftere, end jeg tror. Det kommer bare til udtryk anderledes end hos de meget pligtopfyldende piger, der knokler for at gøre alt perfekt.

Hos mig kommer det til udtryk som en nærmest apatisk tilstand. Jeg trækker mig væk, kan ikke få tingene gjort, giver nærmest op på forhånd og bliver så angst for at fejle, at jeg i stedet intet gør. Det er en tilstand, som er meget ubehagelig, og jeg har i mange år sagt til mig selv, at det skyldes dovenskab (goddag indre kritiker) og slået mig i hovedet med det (okay kritiker, du slår til igen). Men det går netop op for mig, at det måske skyldes mit eget forventningspres. Jeg har heldigvis ikke altid ladet det stoppe mig, men indimellem gør det altså. Det gør mig lidt ked af at tænke på.

En uge senere
Jeg har arbejdet på de første øvelser, hørt lydfil nummer to, der havde nogle fine pointer: Du skal hele tiden tvivle på og tale ned til din kritiker, så bliver dens stemme svagere. Og sørg for at give dig selv anerkendelse, for du får den ikke andre steder fra.

Helene beder mig tænke videre over, hvad jeg ville gøre, "hvis ikke jeg var bange".

Jeg spekulerer over det og kommer frem til dette: Jeg har faktisk allerede gjort noget af det, jeg er bange for. Jeg blev for eksempel freelancer uden sikkerhedsnet, og det har taget mig et par år at gå fra drøm til spring. Nu, hvor jeg har været det et stykke tid, er min indre kritiker god til at så tvivl i mig med hensyn til perspektivet i min beslutning. Er du nu sikker på, at du kan leve af det, sådan rigtigt?

Det får mig ofte til at overveje, om jeg alligevel skal søge et fast job, om jeg alligevel er dygtig nok, og det får mig til at holde igen med at opsøge helt så mange nye kunder. For hvis jeg nu får fortalt dem, at jeg er god og så alligevel ikke er det, hvad så?

Helene spørger videre og går lidt dybere. "Hvordan det ville være uden kritikerens stemme i den situation?" Det står soleklart: Jeg ville formentlig øge min chance for at skaffe flere kunder og løse mine opgaver godt. Ja, så har jeg i hvert fald lært det – selvom jeg har opfyldt noget af drømmen, så holder jeg (og min kritiker) mig selv tilbage indimellem. Det må stoppe nu!

Forhåbentlig kan de næste og sidste øvelser skubbe kritikeren endnu mere i baggrunden. Øvelserne handler om, hvordan jeg mere konkret kan "smide" min kritiker væk, hver gang den dukker op, og hvordan jeg skal tale ned til den – dem øver jeg mig stadig på, for det går altså ikke helt så let, som jeg håbede på.

Er mit liv bedre?
Er vi så desperate for at finde en mirakelkur, at vi hopper på hvad som helst og tror, at det kan redde os, spurgte min veninde mig, da jeg fortalte om kurset. Ja, jeg var åbenbart, og det er jeg blevet 195 kroner fattigere af, og alligevel er jeg blevet rigere.

Kurset har ikke gjort mig lykkeligere eller fuldstændig forandret mit liv, men jeg er blevet bevidst om et usundt mønster, og nu har jeg i hvert fald nogle redskaber til at håndtere det. Så ja, jeg har fået et bedre liv for 195 kroner, men det kostede også mere end det. Det kræver hårdt arbejde, som jeg skal fortsætte med, hvis jeg vil holde min kritiker væk. Jeg er blevet klar over, at der ikke findes lette løsninger, som jeg håbede på i starten, når det handler om at reparere på sindet. Kvinden bag kurset, Helene Hillersdal, fortæller også, at hun bestemt tror, at livet bliver bedre med ét kursus, da jeg senere spørger hende. Men det kræver hårdt arbejde og meget er op til den enkelte selv. Hun leverer viden og grundsten, og du laver øvelserne og finder modet frem til at fylde dit nye selvværd ud!

LÆS OGSÅ: 6 ting du skal gøre for at blive et gladere menneske

LÆS OGSÅ: Ekspert: Derfor er ros problematisk

LÆS OGSÅ: 5 yoga-øvelser: Boost dit selvværd