Antiinflamatorisk kost

Foto: Getty Images Spis dig rask med en antiinflammatorisk kost.

Derfor kan du spise dig rask

Eksem, gigt, diabetes og mange andre lidelser kan skyldes inflammation, men med antiinflammatorisk kost kan du få det markant bedre i løbet af få uger.

Inflammation i kroppen er egentlig en helt naturlig ting. Det er en form for betændelse, hvor immunforsvaret bekæmper indtrængende bakterier og vira eller reparerer ødelagt væv. Det sker, hvis du forstuver en ankel eller har ømme muskler dagen efter en træning. Uden muligheden for at skabe inflammation, ville kroppen være ude af stand til at tackle mange af de udfordringer, som den oplever gennem livet.

LÆS OGSÅ: Sådan spiser du antiinflammatorisk: 7 ting, der skal på din tallerken

Men inflammation kan også blive et problem for kroppen. Det sker, når immunforsvaret ikke selv kan løse opgaven. Så bliver inflammationen hængende som en kronisk tilstand, der tapper kroppen for energi og styrke. Her begynder inflammationen at blive en alvorlig trussel, der går ud over livskvaliteten.

Inflammation kan skabe sygdomme fra top til tå, f.eks.:

  • Slidgigt
  • Eksem
  • Sklerose
  • Diabetes
  • Astma
  • Hjertekarsygdomme
  • Paradentose
  • Demens
  • Irritabel tarm

Når du spiser en antiinflammatorisk kost, optimerer du immunforsvarets arbejdsvilkår, så det bedst muligt kan tage sig af sygdomme og skader. Ved at skrue på de rigtige kostknapper forbedrer du kroppens evne til at tage livtag med inflammation og hele hurtigere. I mange tilfælde kan du opnå virkelig gode resultater og i visse situationer blive fuldstændig symptomfri. Naturligvis afhængigt af hvilken sygdom, det drejer sig om, og hvor hårdt den har fat.

LÆS OGSÅ: Karin spiser antiinflammatorisk: Efter 14 dage var jeg smertefri

De fleste vil i løbet af fire uger med antiinflammatorisk kost opnå markante forbedringer i forhold til smerter fra f.eks. gigt og fordøjelsen. Men også huden bliver pænere, hvis du kæmper med eksem, ligesom du modvirker de store livsstilssygdomme som diabetes 2 og hjertekarsygdomme. Fire uger, hvor du går all in, er faktisk alt, hvad det kræver for at opnå en mærkbar forandring.

Om artiklen

Artiklen bygger på bogen ”Antiinflammatorisk topform på 4 uger” af Martin Kreutzer og Simon Weisdorf, Politikens Forlag. Heri får du endnu mere viden om at spise dig smertefri + inspiration til lækre opskrifter. Martin Kreutzer er livsstilsvejleder, ernæringsekspert, foredragsholder og desuden ekspert i antiinflammatorisk kost, som han har skrevet en række bestsellere om. Læs mere på velsmurt.nu

Se, hvad vi ellers skriver om: Sygdom og Antiinflammatorisk kost