Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Vegansk vægttab
Foto: Getty Bliv klogere på kuren, Vegansk Vægttab

En kur, der dur? Vi har testet vegansk vægttab

Veganerbølgen ruller ind over Danmark, og nu kan du også tabe dig og blive mentalt stærk på 12 uger ved at spise grønt. I hvert fald i følge Kira Eggers nye bog Vegansk vægttab.

DET LOVER KUREN: Mindre kød, færre kilo

Skær de animalske fødevarer ud af din kostplan, og træn minimum tre gange om ugen, så vil du se positive resultater på vægten. Så enkelt er budskabet i Kira Eggers nye bog og kur Vegansk vægttab.

Vegansk vægttab henvender sig til dig, der overvejer at blive veganer. Du kan enten finde inspiration i det små til den nye livsstil eller kaste dig fuldblods ud i en radikal ændring af din kost. Vælger du at lægge kød og andre animalske fødevarer helt på hylden, venter der dig en vegansk kur med fokus på madvarer som rugbrød, fuldkornspasta, bønner, tofu, linser, ærter, mandler, æbler, spinat, bønner, quinoa, banan samt alverdens andet frugt og grønt.

Forfatteren til kuren er Kira Eggers, der er kostvejleder og personlig træner, og som selv lever af en plantebaseret kost. Hun lover ikke noget specifikt vægttab ved kuren, blot at du i løbet af 12 uger kan blive fit, slank og mentalt stærk. Eksempler på personer i bogen, der har fulgt kuren, har dog tabt cirka ét kilo om ugen. Bogen rummer syv forskellige madplaner, som du kan følge individuelt eller kombinere. I hver madplan er der seks måltider om dagen – tre hovedmåltider og tre mellemmåltider – da Kira Eggers fokuserer på, at du skal blive ordentligt mæt. I hvert måltid er der fødevarer, der indeholder protein og forslag til gode proteinkilder som havregryn, nødder og bønner samt ærter, kikærter og spinat. Derudover anbefaler hun at spise proteinpulver.

Læs også: Det mener eksperterne om kuren, vegansk vægttab

Ud med sukkeret

Udover at følge madplanen er det vigtigt, at du styrketræner tre til fire gange om ugen eller mere. Bogen indeholder styrketræningsøvelser til 25 minutters hjemmetræning og afhængigt af hvor mange gange, du træner, skal dit daglige kalorieindhold ligge på omkring 1.500 kalorier. For at nå optimalt i mål præsenterer Kira Eggers en lang række tip, der er med til at reducere dit kalorieindtag. Udskift for eksempel raffineret sukker med sødemidler uden kalorier, vær opmærksom på planteolier i maden, og tør gerne din pande af med køkkenrulle, så du fjerner overskydende olie, og portionsanrét din mad på tallerkenen, så du ikke sidder med gryderne foran dig. Det gør det nemmere ikke at spise for meget.

Huskereglen for vægttab i Vegansk vægttab er, at højst 25 procent af din energi skal komme fra fedt, omkring 55 procent af din energi skal komme fra kulhydrat, og omtrent 20 procent af din energi skal komme fra protein.

Læs også: Vi har testet vegansk vægttab: “Min krop har det meget bedre, når den får overvejende grønt”

PLANTEBASERET KOST OG VEGANSK KOST

Plantebaseret betyder, at maden er whole food. Mad, som er helt og så vidt muligt uforarbejdet, for eksempel bælgfrugter, korn, frø, tang, svampe, nødder, rodfrugter, grøntsager og frugter. En plantebaseret kost er ikke det samme som at leve sin hverdag vegansk. Nogle har en læbepomade med bivoks, men indtager kun plantebaseret kost. En plantebaseret kost indeholder et minimum af forarbejdet mad – også selv om den kommer fra planter og er ikke-animalsk.

KILDE: VEGANSK VÆGTTAB.

GRUNDPRINCIPPERNE I VEGANSK VÆGTTAB

SPIS udelukkende plantekost.

SPIS seks måltider om dagen. Tre hovedmåltider og tre mellemmåltider.

SKÆR ned på sukker og fedt i planteolier. HAV fokus på, at du får de essentielle vitaminer og mineraler.

TRÆN styrketræning minimum tre gange om ugen.

HOLD dit kalorieindtag på enten lige under eller lige over 1.500 kalorier afhængig af din træningsmængde.

Vege-hvad-for-noget?

En veganer spiser ikke noget, der kommer fra dyr, og undgår så vidt muligt al udnyttelse af dyr.

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Vægttab, Kost og Vegansk mad