Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Foto: Sanne Berg

fit tester: Havsvømning - sund træning under åben himmel

Glem alt om svømmehallens klordunst og prøv i stedet den ægte vare. Havsvømning er super træning af styrke og udholdenhed – og en ren fest for alle dine sanser. Vi hoppede i med begge ben.

Morgenluften er sprød og klar, og vandet er så godt som blikstille. Der dufter af hav, tang og neo-pren. Det sidste kommer fra de stramme våddragter, som skal hjælpe os med at holde varmen, når vi ligger i havet. Og som får os til at ligne Catwoman – eller det er i hvert fald, hvad vi fortæller os selv, mens vi hjælpes ad med at lyne hinanden i ryggen.

Inden vi hopper i, forklarer instruktør Dennis Sjøner fra OOB Coaching, at vi først skal tage os tid til at mærke vandet og få fornemmelsen af, hvordan det føles at ligge der. Derefter skal vi bare holde os tæt ved kysten, så vi hurtigt kan komme i land. Han har selv adskillige ironman-stævner på cv’et og er både en garvet svømmetræner og havsvømmer. Vi er med andre ord i trygge hænder. Vi plumper i en efter en. „Uuuuh”, det er koldt, lyder første reaktion hele vejen rundt.  

SE OGSÅ: Styrketræning slanker både i kilo og omfang

Styr på pulsen og psyken
Men faktisk er det mest koldt for ansigtet. Kroppen har det lunt og godt inde i våddragten. Alligevel mærker jeg, at jeg hyperventilerer. Både på grund af kulden og det nye element. Det er helt anderledes levende end den trygge svømmehal, hvor der er fine, sorte striber på bunden, man kan svømme efter. Og hvor man kan tage en hurtig pustepause i enderne. I havet er der ligesom ingen ender.

Da vi har fået nogenlunde styr på puls og åndedræt, er vi klar til at svømme. Havbanen er udstyret med store, orange bøjer, så vi har lidt at navigere efter, så vi sætter af mod første bøje. Med ansigtet mod havbunden og regelmæssige crawltag. Vandet føles koldt mod ansigtet, men smagen af salt er bedre end smagen af klor.

Udsigt til havbund
I begyndelsen bliver tagene lidt korte og hektiske, men Dennis minder os om at slappe af, trække vejret og lade os flyde og glide lidt længere for hvert tag. Hvilket vi får hjælp til af våddragten, som giver forbavsende meget opdrift. Det er faktisk lidt som at være pakket ind i en badering, man flyder bare ovenpå helt af sig selv og ligger flot og lige i vandet. Og efterhånden som vi får styr på puls, vejrtrækning og psyke, går det bedre.

I svømmehallen er jeg vant til at fokusere på teknik og vejrtrækning. Og på at tælle antallet af baner, jeg tilbagelægger. Her bliver jeg pludselig optaget af livet på havbunden. Af tang, krabber og små fisk. Hvilken udsigt! Det er noget helt andet end hvide fliser med en lang, sort stribe i midten.
Så kigger jeg op. Hvor er de andre? Et godt stykke til højre for mig og på vej i den helt anden retning.

SE OGSÅ: Svøm dig smuk og slank

Jeg retter pænt ind, og Dennis anbefaler, at vi kigger op for hvert fjerde svømmetag for at tjekke, at vi holder retningen. Den der sorte streg i bunden af svømmehallen giver pludselig ny mening, selvom udsigten her er en hel del pænere. I det hele taget føjer havet en helt ny og meget større dimension til det at svømme. Det tager tid at vænne sig til alle de ydre indtryk og koncentrere sig om også at svømme teknisk godt, men det er det hele værd. For her i havet er det ikke bare god træning, hvor man plasker frem og tilbage i bassinet. Det er en helhedsoplevelse for krop og sjæl.

Hvordan var havsvømning?
Eva Bang Rasmussen
Det er virkelig svært at navigere. Det kræver træning at holde rytmen og samtidig huske at se op og orientere sig. Det bedste er den skønne, friske følelse, man har, når man kommer op af vandet.

Janne Jøhnke 
Havsvømning er superfedt, men også udfordrende, fordi man skal navigere i bølger og strøm, når man ligger derude. Jeg synes, det er fascinerende at svømme i havet, fordi to svømmeture aldrig er ens.

SE OGSÅ: Er triatlon noget for dig?

fits vurdering
Havsvømning er både for dig, der elsker svømning, men ikke er så glad for klor og svømmehaller. Og for dig, der gerne vil føj en ekstra dimension til det at svømme. Og så er det selvfølgelig oplagt for dig, der drømmer om at dyrke triatlon. Du behøver ikke være en hurtig svømmer, men det er vigtigt, at du er nogenlunde sikker og tryg ved vand. Det kan blive lige så hårdt og udfordrende, som du ønsker, og samtidig får du en fabelagtig naturoplevelse. 

Kondition: 6 ud af 6
Styrke: 5 ud af 6
Smidighed: 1 ud af 6
Sjovhed: 5 ud af 6
Udholdenhed: 6 ud af 6

Hvad er havsvømning?
Havsvømning er svømning, som du kender det fra svømmehallen – bare i åbent hav. Hvilket betyder, at det alligevel er ret anderledes, for i havet er der også strøm, bølger, fisk, tang og brandmænd, du skal være opmærksom på. Til gengæld er udsigten helt vidunderlig, og det er fantastisk træning, der udfordrer både styrke, kondition og udholdenhed.

SE OGSÅ: 5 gode grunde til at træne ude

Kom godt fra start...
1. Svøm sikkert
Sikkerheden er det vigtigste. Svøm aldrig alene, og svøm ikke i åbent hav, før vandtemperaturen er over 14 grader. Svøm altid i våddragt, som giver dig ekstra flydeevne og holder dig varm. Og svøm langs med og tæt på kysten. Lad være med at svømme ud, hvis der er meget stærk strøm eller høje bølger.
2. Øv dig i at navigere
Øv dig i at kigge op og holde øje med navigationspunkter på din rute, f.eks. bøjer, mærker på land-jorden som bygninger, antenner, træer, eller lign. Kig frem for hvert fjerde armtag.  
3. Godt udstyr
En våddragt er nødvendig, medmindre vandet er over 22-23 grader. Det sker yderst sjældent i Danmark. Brug desuden badehætte og gerne i en pangfarve, der er til at få øje på. Du har også brug for svømmebriller, der sidder godt, ikke lukker vand i eller dugger. Gerne med lidt mørke glas, så de beskytter mod solen. Hætte, sokker og handsker i neopren er fantastiske, hvis temperaturen er under 16 grader. Du kan langt bedre holde dig varm. En havtaske gør dig synlig ude på åbent vand og kan desuden bruges til at opbevare telefon, nøgler etc. 
Kilde: Instruktør Dennis Sjøner fra OOB Coaching

SE OGSÅ: Sund, stærk & slank i 30'erne, 40'erne og 50+

SE OGSÅ: fit tester: Leg dig superstærk

SE OGSÅ: 6 nye træningsformer du bare må prøve



EKSPERTEN

Dennis Sjøner er coach og træner hos OOB life, der tilbyder coaching og træning indenfor wellness, fitness og sportsperformance. De er især specialister i triatlon-disciplinerne svømning, cykling og løb og tilbyder individuelle træningsforløb.
Se mere på ooblife.com

Her kan du træne havsvømning
I princippet kan du træne i havet og søer overalt. Men husk, at du aldrig må svømme alene, og vær opmærksom på vejr- og vindforhold. Og svøm altid langs kysten og ikke ud. Både i København og Aarhus er der lavet havsvømmebaner, der gør det lettere at navigere.
Her finder du din nærmeste havsvømmeklub og links til stævner. 
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil og Svømning