Zoneterapi: Mindre stress på 10 minutter
Foto: Getty Mindre stress på 10 minutter med disse 5 øvelser.

Zoneterapi: Mindre stress på 10 minutter

Stresset? Så kom ned i gear, og lindr stresssymptomerne punkt for punkt med denne guide, som zoneterapeut Katrine Birk står bag.

1. Sluk for tankemyldre

Punktets navnDet Tredje Øje
Her sidder det: Midt mellem dine øjenbryn.
Effekt: Punktet her er supergodt til dig, der altid har 117 tanker og gang i et hav af projekter på én gang. Vi kan også kalde det anti-multitasking-punktet. Massage lige her kan hjælpe med at få slukket for tankemylderet og samle fokus, og det er også rigtigt godt at massere efter en travl arbejdsdag, hvor du trænger til at koble af.

2. Mærk din krop

Punktets navn: Ren 17
Her sidder det: I midten af brystkassen mellem brysterne.
Effekt: Endnu et fantastisk punkt, som hjælper dig med at slappe af. Det er rigtigt godt til at få dig lidt ud af hovedet og ned i kroppen, og det gør dig i stand til bedre at kunne mærke din krop.

3. Vær til stede i nuet

Punktets navn: Ren 2
Her sidder det: Lige på kanten af kønsbenet, cirka i midten mellem dine hofter.
Effekt: Når du er stresset, kan det være svært at være til stede der, hvor du egentlig er. Punktet her er rigtigt godt til at centrere din energi, skabe en god jordforbindelse og give dig følelsen af at være til stede i nuet.

Læs også: Parforhold: Føler du dig taget for givet?

4. Løs op for spændinger 

Punktets navn: Galdeblære 20
Her sidder det: På kanten af dit kranie ved nakken – ikke helt ude på siden, men hvis du folder alle fingre på nær tommelfingrene som en lille skål og placerer dem på bagsiden af hovedet og lader dine tommelfingre glide ned langs kanten af kraniet, vil du kunne massere alle punkterne.
Effekt: Denne række af flere afstressende punkter giver dig ny energi og klarhed over dine sikkert mange tanker. Samtidig løsner massagen op for de spændinger i nakke og skuldre, som ofte følger med stress.

5. Få styr på følelserne 

Punktets navn: Hjerte 4
Her sidder det: Hvis du måler tre fingre op fra kanten af håndleddet i lillefingersiden, finder du punktet der, hvor den sidste finger lander (lige mellem knoglen og senen).
Effekt: Endnu et dejligt og superberoligende punkt, som kan hjælpe dig med at stresse af fysisk, men også følelsesmæssigt. Hvis du er meget stresset og presset følelsesmæssigt, er det derfor et rigtigt godt punkt til at skabe ro og styr på følelserne.

Vi stresser

Mere end 400.000 danskere oplever dagligt symptomer på alvorlig stress. Du kan selvfølgelig ikke på magisk vis trykke dig stressfri med zoneterapi og akupressur, men lidt kærlig hjemmebehandling kan være med til at lindre nogle af symptomerne.

Sådan gør du 

Alle punkterne i denne guide er gode at massere på begge sider af kroppen i et roligt, blidt og kærligt tempo. Lyt altid efter din krops signaler, og stop, hvis kroppen siger fra – måske føles det ubehageligt, eller du får det skidt, så skal du stoppe og prøve igen en anden dag. Brug gerne 1-3 minutter på hvert punkt, og tryk blidt eller hårdt, så længe det føles behageligt.

Katrine Birk er zoneterapeut, akupunktør, massør m.m og forfatter til flere bøger. Se mere på Katrinebirk.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Stress og Sund livsstil