Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Trappetræning
Foto: Alamy

Miniguide af Michelle Kristensen

Michelle Kristensen: Forbrænd kalorier med trappetræning

Trappetræning er en undervurderet træningsform. Ud over at det er helt gratis, så kvitterer træningsformen med både styrke, højere forbrænding og udholdenhed.

Trappetræning kan dyrkes overalt, hvor der er trappetrin i nærheden, og så er der garanti for høj puls.

Derfor er det godt at træne på trapper
Danmark er et fladt land. Vi skal lede længe ­efter stejle bakker, men det er her, trapperne kommer ind i billedet. De kan nemlig give meget af den samme træningseffekt, som bakketræning kan, og så har de den ekstra bonus, at du får træning til hjernen og koordinationen oveni, når du skal spurte op ad trapperne og sikre dig, at du lander sikkert på hvert trin. Derudover får du også trænet og styrket både core, ­hoftebøjere, lår- og lægmuskler. Du skal løfte fødderne noget højere, end når du er ude at løbe på en flad rute og sætte dynamisk af for at komme så hurtigt op som muligt, og det giver god træningsbonus.

Det får du ud af det
Ud over at du kommer i bedre form, vil du mærke, at dine lår bliver mere faste, og hvis du har tendens til appelsinhud, vil det blive mindre tydeligt, hvis du altså laver trappetræning minimum én gang om ugen. Og som med så meget anden hård træning, vil du tabe dig, hvis du sørger for ikke at spise mere, end du gør nu og indtager moderate mængder. Træningen vil ­nemlig ud over at forbrænde kalorier også give dig en rigtig god efterforbrænding, som betyder, at du vil forbrænde mere også efter træningen.

Hvordan gør man?
Det er egentlig virkelig let. Varm ordentlig op, og løb derefter så hurtigt, du kan, op ad trapperne. Sørg gerne for, at der er en del trapper, der skal bestiges, og løb op og ned et par gange, inden du løber eller går videre. Så kan du virkelig mærke det i lår og lægmuskler dagen efter.

OBS Det er en rigtig god ide at lave en god udstrækning, når du er færdig med træningen, da denne form for træning er ret hård ved musklerne – især hvis du ikke er vant til at hoppe og springe rundt.

LÆS OGSÅ: Op på surfbrættet og padl derudaf!

LÆS OGSÅ: Derfor skal du hoppe en tur i havet

LÆS OGSÅ: Sådan får du det dobbelte ud af din træning