TILMELD DIG AFD’s KVINDELØB SENEST D. 31. MARTS FOR KUN 239,-

Simone Glad
Foto: PR

Løbeekspert: Dét skal du gå efter, når du køber løbesko

Hvilken løbesko er god til intervaller, og hvilken skal du vælge, når du vil løbe langt? Få brugbare tips til din næste løbesko fra en af Danmarks største løbetalenter, Simone Glad.

28-årige Simone Glad er landsholdsatlet og udråbt til en af Danmarks største løbetalenter. Hun løber fx en 5 km i den imponerende tid 15:52:72, og en halvmaraton færdiggør hun på lidt over en time (1.14.02.).

Hun har uden tvivl stor erfaring indenfor løb og ikke mindst løbesko, og her på ALT.dk har vi bedt hende om at dele ud af sine allerbedste tips, for hvad skal vi kigge efter, når vi skal forny løbeskoene, må de komme i vaskemaskinen og hvornår skal du sætte skoene på pension?

"Jeg løber, fordi det gør mig glad, og jeg kan godt lide den følelse af træthed og velbehag efter en hård træning. Det er fedt at se, hvordan træningen bærer frugt, når man løber en ny personlig rekord. I øjeblikket træner jeg 9-10 gange om ugen. Jeg har ni løbe pas, hvor tre af dem er intervalpas, og 1-2 gange styrke. I forbindelse med de rolige dag er der ofte også core og teknik på programmet i forlængelse af løbeturen," siger Simone Glad til ALT.dk.

Hvad er dit bedste løbetip til motionisten?

"Hav et formål, og sørg for dine løbesko er store nok. De skal som regel være 1-1 1/2 nummer større end dine hverdagssko. Det går kun ud over dig selv, hvis du ikke er ærlig omkring størrelsen, fordi det kan virkelig betyde meget, når man løber lidt længere, at man har plads nok.

Mit formål er at løbe stærkt og prøve at kvalificere mig til store internationale mesterskaber. Men det kan også være, at man vil tabe sig, at man har lavet et væddemål med en ven, at man skal i form til at klare en fysisk optagelsesprøve eller simpelthen bare gerne vil drikke et ekstra glas rødvin i weekenden."

Hvad kigger du altid efter, når du skal vælge løbesko?

"Jeg har mange forskellige sko alt efter, hvad jeg skal løbe. Så jeg ved altid, hvad jeg vil bruge skoen til, når jeg skal have nye sko.

Til de lange ture er det vigtigt med en rigtig god stødabsorbering, og der tænker jeg ikke over, hvor tung skoen er. Det er vigtigt at passe meget på sig selv og sine ben, når man ikke skal løbe stærkt.

Til de kortere ture vælger jeg ofte en sko, som er lidt lettere. Det betyder ofte, at der er lidt mindre stødabsorbering i, men farten er som regel lidt højere og turen lidt kortere.

Til intervaller har jeg ofte en meget let sko på eller pigsko, da intervallerne ofte foregår på en atletikbane." 

Læs også: Intervaltræning: Løb hurtigere

Hvad er dine bedste tips til mig som nybegynder, der skal vælge sko?

"Hvis du er ny og skal i gang med at løbe, vil jeg altid anbefale, at du går i en butik, hvor du kan få lavet en analyse af, hvordan du lander på dine fødder, så du får en sko, som støtter på den måde, du har behov for. Det er også fedt at prøve løbeskoene på et løbebånd, inden man køber dem.
Det er meget forskelligt, hvordan man opfatter løbeskoene, når man første får dem på fødderne. Og hvad der er helt perfekt for din veninde, mor eller kæreste, er måske slet ikke noget du kan lide." 

Hvad er den bedste sko, du har prøvet?

"Jeg har prøvet mange gode sko, og jeg tror ikke, at jeg kan vælge én. Det er fedt at løbe i pigsko, fordi jeg som regel altid løber stærkt, når jeg har dem på. Men det er ikke mange kilometer, jeg løber i dem om ugen, da det er ret hårdt for benene at løbe i dem. I lange perioder har jeg dem ikke på til træning, men kun til konkurrencer. Men det er altid en fed følelse at skifte fra en almindelig træningssko til pigsko. Det føles næsten som om, at jeg flyver."

Hvordan behandler du dine løbesko efter en lang tur?

"Er mine løbesko blevet våde, tager jeg altid sålen ud, når jeg kommer hjem, så den kan tørre. Jeg har en indsål i mine løbesko, fordi mine fødder ikke er lige store, og den skifter jeg rundt på alt efter hvilke løbesko, jeg løber i. Så det giver næsten sig selv at tage sålen ud af skoene, når jeg har trænet.

Man må ikke sætte skoene på radiatoren, fordi de har ikke godt af at blive varmet op på den måde. Jeg lader dem stå på gulvet eller op ad væggen og ofte med bunden i vejret.

Er de blevet beskidte, må de heller ikke komme i vaskemaskinen. Hvis du vil rense dem, bruger jeg en børste og noget vaskemiddel til sneaks og lader dem tørre." 

Hvor længe holder en løbesko ifølge dig?

"En god tommelfingerregel er 1.000 km eller max to år. Jeg udskifter altid mine almindelige løbesko, når jeg har løbet ca. 1.000 km i dem, og lettere sko har knap så lang levetid.

Årsagen er, at stødabsorberingen bliver mindre elastisk med tiden og mister derfor evnen til at absorbere de stød, der er, når du lander. Så løber du omkring 10 km om ugen, har du skoen i to år. Løber du 20 km om ugen, er det en god ide at skifte sko en gang om året.

Løber du mere end fire gange om ugen, vil jeg også anbefale, at du har to par løbesko, som du kan skifte i mellem, så stødabsorberingen har tid til at rejse sig helt igen."

Du har testet den nye Adidas UltraBoost 19 siden december. Hvad synes du om den?

"Den nye UltraBoost 19 er vokset på mig med tiden, og jeg er blevet mere og mere glad for at løbe i den. Jeg har en lidt smal fod, og jeg synes, at den er lidt bred, men jeg kan virkelig godt lide at løbe min lange rolige ture i den, og der gør det ikke noget, at man har god plads til tæerne.

Man er ikke i tvivl om, at man tager en løbesko på, når man tager den nye Ultraboost 19 på. Jeg synes, at det er vildt fedt, at der blevet lyttet til feedbacken fra forbrugerne, og det har kun gjort det til en federe sko at løbe i.

Skoen appellerer til mange flere mennesker end den tidligere model, fordi den er blevet meget mere stabil. Det betyder i praksis, at boostskummet er blevet mere stabilt, uden at der er gået på kompromis med ultraboost DNA’et.

Skoen er stadig en neutral løbesko og kan bruges lige meget, om man løber 10 km om ugen, eller man er tættere på de 100. Skoens høje absorberingsevne er fantastisk til de rolige kilometer eller til dem, som vægter komfort og stødabsorbering højst, når de skal have nye løbesko."

Læs mere om den nye UltraBoost 5.0 her

Simone Glad

Simone Glad er 28 år. Hun er oprindeligt fra Odense, men har boet i København i lidt over tre år. Hun er uddannet og arbejder fuldtid som fysioterapeut.  

"Jeg har som en hver anden forstadspige spillet meget fodbold og håndbold. Men i starten af teenageårene faldt håndboldholdet fra hinanden, og jeg var den ene procent, som rent faktisk godt kunne lide den fysiske del af træningen, hvor vi skulle løbe, inden vi skulle træne i hallen." 

Simone Glad skifter fra håndbold til atletik, da hun er 15 år. Da hun fylder 18 år, får hun bl.a. en personlig træner og programmer lavet specielt til hende. Det er også der, hun bliver udtaget til landsholdet for første gang.

Personlige rekorder:
5.000 m: 15 minutter 52 sekunder 72 hundrededele (15.52.72)
10 km: 32 minutter 47sekunder (32.47)
Halvmarathon: 1 time 14 minutter 2 sekunder (1.14.02)

Se, hvad vi ellers skriver om: Løb og Træning