Birgitte Nymann

Foto: Sara Skytte Der er så mange fordele ved at gå, synes Birgitte, som hjælper sine klienter med at leve sundere med blandt andet masser af gåture.

Sundhedsekspert: Du kan faktisk gå dig slank

Birgitte Nymann er slet ikke i tvivl om, at gåture kan føre til vægttab og oveni det også en øget livskvalitet. Det er der flere gode grunde til.

Ja, du kan faktisk gå dig til et betydeligt vægttab, siger træningsog slankeekspert Birgitte Nymann. Hun har set det ske adskillige gange hos de kvinder, der kommer på hendes slankeforløb. Gåture forbrænder selvfølgelig kalorier, men det er langt fra hele forklaringen:

"Mange overvurderer faktisk effekten af forbrændte kalorier. F.eks. skal du løbe 100 kilometer for at forbrænde bare et kilo fedt. Når du alligevel taber dig ved at gå, skyldes det forskellige parametre. Jo mere vi bevæger os, jo mere kropsbevidste bliver vi. Vi kan bedre mærke, hvornår vi er mætte, og hvornår vi er sultne. Derfor overspiser vi ikke. Vi får også mere energi, når vi bevæger os, især når det foregår ude i den friske luft. Mere energi betyder, at vi automatisk bevæger os mere og måske har overskud til at lave sundere mad", forklarer 50-årige Birgitte og fortæller videre:

LÆS OGSÅ: Tine gik sig 15 kilo lettere: "Jeg har aldrig fortrudt en gåtur"

"Samtidig kan gåturene bruges som en ret smart afledningsmanøvre. Når du bliver lækkersulten om aftenen og får lyst til at smide dig på sofaen med en pose guf eller plade chokolade, så prøv at gå en tur i stedet for. Ligesom når du spiser noget sødt, sender en gåtur lykkestoffer til hjernen, du undgår bare at indtage en masse tomme kalorier for at opnå det. Samtidig er det altså de færreste, der lige kværner en pose Matador Mix, mens de går tur."

Alle kan være med

At gå tur begyndte for alvor at hitte for nogle år siden, og under første corona-nedlukning fandt rigtige mange danskere vandreskoene frem. Ifølge Birgitte er der flere forklaringer på gåturenes popularitet. Èn af dem er, at alle kan være med.

"Det er altså verdens nemmeste form for motion. Det kræver ikke noget specielt udstyr, og du kan gå hvor som helst og når som helst: I storbyen, når du er på ferie, i frokostpausen, om morgenen og om aftenen. Hvis du hører til dem, der keder dig undervejs, kan du prøve med en lydbog eller musik i ørerne eller lave en gå-aftale med en veninde", lyder Birgittes råd.

Birgittes 4 gode råd:

  1. Beslut dig for, hvornår du vil gå og sæt det i kalenderen. F.eks. mandag, onsdag og fredag, når du kommer hjem fra arbejde. Eller planlæg, at du går hen og henter børn i stedet for at tage bilen.
  2. Hav nogle ruter parat på forhånd, en rute, der tager 20 minutter, en rute, der tager 30 minutter osv. Det er nemmere at komme af sted, hvis du ikke skal bruge energi på hver gang at planlægge en rute. På den her måde ved du også, at hvis du har en 20 minutters pause, kan du lige nå at gå en bestemt tur. Efterhånden som du bliver hurtigere, kan du udvide ruten.
  3. Find et par gode sko, der sidder godt omkring foden, det kan være løbesko, sneakers eller støvler – det er ikke så vigtigt, bare de ikke trykker, gnaver eller giver vabler.
  4. Sørg for indimellem at have en gå-aftale med en veninde, naboen eller din mand. Når man taler, går man ofte lidt længere, og det er en hyggelig måde at mødes på. Det kan jo også være kaffeaftalen eller biografaftalen, I laver om til en gåtur.

Selvom hun også elsker løb som motionsform, kan det at vandre noget mere:

"De fleste kan gå et par kilometer, men hvis du er overvægtig og i dårlig form, kan det være en kæmpe udfordring at løbe en kilometer. Så selvom du ikke forbrænder helt så meget ved at gå som ved at løbe, får du sikkert mere ud af at gå":

"Du slipper for skader, og du får en succesoplevelse. Samtidig kan du gå tur om aftenen, hvor løb for mange er no go, fordi du producerer adrenalin, hvilken kan gøre det svært at sove. En gåtur derimod giver ro."

LÆS OGSÅ: Gåprogram: Sådan går du dig slank på 16 uger

For Birgitte handler det ikke om, at man skal nå et bestemt antal skridt om dagen. Hun måler i stedet i tid, hvilket du også kan se i hendes gåprogram på side 10-15.

"Hvis du aldrig har gået før, handler det først og fremmest om at komme af sted. Lad være med at overdrive i begyndelsen. Gør det til noget rart i stedet for at stræbe efter de der 10.000 skridt."

Finder ro

Birgitte Nymann sværger selv til gåture, efter at hendes hofter har besværliggjort løb. For hende handler det om meget mere end motion og vægtvedligeholdelse, for træning får hun masser af i dagens løb, bl.a. når hun hjemmetræner med forskellige hold på facebook-siden ”Danmark træner hjemme”.

"Men jeg bliver ligesom en hund, der ikke bliver luftet, hvis ikke jeg kommer ud at gå, sådan virkelig rastløs", forklarer Birgitte, der bruger gåturene som en tænkepause og til at finde ro.

LÆS OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du går 10.000 skridt?

"En anden fordel ved at gå er, at vi får dagslys. Mange kommer ikke ret meget ud i løbet af dagen, og det betyder faktisk, at hjernen ikke ved, hvad klokken er. Hvis du går tur om dagen uden solbriller, hjælper du dit indre ur på vej. Det giver f.eks. en bedre søvn. Og en bedre søvn betyder så igen, at vi får energi til at bevæge os mere og til at lave sundere mad. Det er altså ren winwin", lyder det med et smil fra slankeeksperten.

Om Birgitte Nymann

Birgitte er trænings- og slankespecialist med fokus på kvinder 35+ år. Hun er uddannet i idræt fra Københavns Universitet og forfatter til 25 bøger og et hav af artikler om kost, træning og energi. Tilbyder bl.a. træn-hjemme-abonnementer og kostuddannelser. Bor i Frederikssund med datteren Ida på 10 år.

Læs mere på: Facebook.com/birgittenymannsunivers

Se, hvad vi ellers skriver om: Gåture, Træningsprogram og Interview