Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Får mere energi og overskud
Daisy Løvendahl guider dig til et gladere jeg med mere energi og overskud

Får mere energi og overskud

Sådan får du mere energi og overskud på 7 dage

Ville du ønske, at du havde mere overskud, energi og var mere glad? Her er Daisy Løvendahls 7 udfordringer til dig, som kan gøre en positiv forskel. Giv det en uge. Hvis det virker, så bliv ved. Det er nemt, gratis og kan klares på under 20 minutter.

Dag 1: Taknemmelighed

Den positive psykologis forskning viser, at en af de ting, der gør en forskel, er at øve sin taknemmelighed. Når du lægger mærke til det, som beriger dit liv, får du en dybere følelse af at være et rigt menneske. Så sæt dig et roligt sted, gør det gerne hyggeligt for dig selv med en kop god kaffe og stearinlys. Skriv så en liste over alle de ting, der er i dit liv, som du er taknemmelig for. Start måske med de fundamentale ting som dit helbred, at du har et hjem, og at du kan spise dig mæt hver dag. Tag så fat i de ”små” ting som dine yndlingssko, chokoladen, du nyder, eller skoven, du går ture i. Kom også omkring de store emner som dem, du elsker, og dem, der elsker dig. Skriv, skriv, skriv. Og lav den længste taknemmelighedsliste, du overhovedet kan.

Dag 2: Træk vejret bevidst

At trække vejret er noget, vi gør 20.000 gange om dagen helt uden at give det værdi, men der er en kæmpe gave i at stille ind på dit åndedræt og hente ro den vej. Så læg hænderne på dine ribben under din bhstrop, træk vejret, og tillad dit åndedræt at komme helt derned, hvor du kan mærke dine hænder rykke sig udad ved hvert åndedrag. Brug 2-10 minutter på dette. Træk vejret igen og igen, mens du bliver ved med at lade dine ribben gå mere ud til siderne. Forestil dig, at du har et rum inden i dig, som du ved hvert åndedrag gør større, indtil du har al den plads i verden, som du har brug for.

LÆS OGSÅ: 3 tips til kærlig kommunikation i dit parfold og hvad du skal styre udenom

Dag 3: Stå op klokken 5 om morgenen

I en travl hverdag er der ofte en følelse af ikke at have tid nok. Tag den tid en morgen. Gå i seng klokken 22 aftenen før, og sæt uret til klokken 5 næste morgen. Brug morgenen på noget, du virkelig nyder, og som giver dig glæde. Mal akvarel, læs en tegneserie, skriv et brev til din veninde i Amerika, væk din kæreste og dyrk sex, eller nyd at sidde i din morgenkåbe og lave absolut ingenting i en time. Oplev glæden i at give dig selv tid ...

Dag 4: Sæt fokus på dine styrker

Du har en masse styrker. Ifølge den positive psykologis forskning har alle mennesker 24, og det inkluderer også dig. Måske er du generøs, humoristisk, vedholdende eller fornuftig? Find dine egne tre styrker, og skriv dem ned. Læg janteloven væk, mens du tænker over dette, og overvej gerne, hvad en, der elsker dig, ville nævne som dine styrker? Når du har gjort det, så mærk, hvordan det føles at have de styrker. Spørg dig selv: Hvad kan jeg, fordi jeg har disse styrker? Hvad er jeg god til? Hvad gør mig til et dejligt menneske? Tænk på dine styrker, og værdsæt, at du har dem. At du er dig!

LÆS OGSÅ: 6 tips til at slippe din indre perfektionist fri

Dag 5: Tag en lur

En lur, der varer et sted mellem 6 og knap 30 minutter, kan give dig fornyet energi, større fokus og forbedre din evne til problemløsning. Uanset om du gør det for at opnå en bestemt virkning eller alene for hyggens skyld, kan det være en stor hverdagsluksus at tillade dig selv lige at lægge dig ned, lukke øjnene og tage en morfar. Sæt uret, grib en dyne, og tag en lur. Du vil ikke fortryde det!

Dag 6: Skriv dine bekymringer ned – og brænd dem!

Når du tænker på alle de ting, som har bekymret dig gennem tiden, hvor meget skete så rent faktisk? Jeg vil gerne vædde en flaske vin på, at de fleste ting, du har bekymret dig om, ikke er sket. Vi bliver muligvis klogere af at gennemtænke ting én gang, men hele tiden at tygge drøv på den samme udfordring og bekymre os, gør intet godt. Derfor skal du i dag tage et stykke papir og skrive alle dine bekymringer ned. Ud med dem og ned på papir, hvor du kan se dem. Se så på papiret og vurder, om du gerne vil beholde dem. Hvis du vil, så kom dem i din taske, så du kan se dem, hver gang du roder efter din gloss eller nøgler. Hvis du derimod tænker, at du godt gad være fri fra dem og mere til stede, så tag en lighter og sæt ild til papiret. Se det brænde til aske, mens du slipper bekymringerne fra dit indre.

LÆS OGSÅ: 6 tips: Slip dine bekymringer om, hvad andre tænker om dig

Dag 7: Gør noget sjovt med en, du elsker

At se en film, du kan lide, med børnene, gå ud med en veninde og drikke drinks eller tale halvdelen af natten væk med din kæreste kan være guld værd. Så din sidste opgave er, at du skal gøre noget, som du virkelig synes, er sjovt, med en, du holder af. Der er frit valg på alle hylder. Du drejer fantasiens tombola og vinder en dejlig oplevelse med en, der står dit hjerte nær. Du når så måske ikke opvasken, mailbakken eller fyraftensøllen med kollegaerne, men du vinder en oplevelse, der kan give dig utroligt meget glæde og løfte din lyst til en runde mere i livets spil.

Se, hvad vi ellers skriver om: Daisy Løvendahl, Velvære og Psykologi