Anne Hjernøe

Foto: Winnie Methmann Det var Anne Hjernøes eget vægttab, som fik hende i gang med at skrive sine bøger med fokus på sundhed.

Anne Hjernøe: Du skal ikke sulte dig ned i vægt, du skal spise dig ned i vægt

Anne Hjernøe har i flere år guidet danskerne til et sundere liv. Alligevel bryder hun sig ikke om ordet slankekur. I stedet har hun fokus på, at man med små ændringer kan blive ikke bare lettere, men også både sundere og stærkere.

Hvad er sundhed for dig?

"Meget mere end bare sund kost og motion. Sundhed er en tilstand, hvor man har det godt i verden. Med sig selv og sine nærmeste. Men det er klart, at hvis du har en sund, stærk krop, har du det også bedre."

Hvad er dit bedste slankeråd?

"Spis dig ordentlig mæt i grøntsager og gode proteinkilder til dine tre hovedmåltider. Og drop mellemmåltider. Er du særligt sulten en dag, så spis noget ordentlig, f.eks. skyr, hytteost, et kogt æg eller et stykke rugbrød med kødpålæg. Og så bryder jeg mig faktisk slet ikke om ordet slankekur.

Slankekur er noget, fanden har skabt! Tænk i stedet på, at du kan spise dig ned i vægt fremfor at sulte dig ned i vægt. Det giver en helt anden positiv tankegang. Og det er altså noget, der sker ligeså stille, jeg plejer at sige, at man taber sig omkring ½ -1 kilo om ugen."

Hvordan kommer man i gang med at dyrke motion, hvis det ikke siger én noget?

"Hvis man er den type, der slet ikke kan overskue motion, så vil jeg sige: Lad være! Kosten er 80 procent, mens motionen er 20. Begynd med kosten og se så på, om ikke du får lyst til at bevæge dig mere, når de første kilo ryger."

LÆS OGSÅ: Jeg spiser mig mæt hver dag i lækker mad

"Nogen har så den helt modsatte tilgang og går all in fra første uge med ture i svømmehallen og træning flere gange om ugen i fitnesscentret, men mange nye vaner på én gang gør dem simpelthen umulige at holde. Det er bedre at begynde lidt i det små."

Hvilken form for motion foretrækker du selv?

"Jeg træner puls/styrke i mit lokale fitnesscenter tre dage om ugen. Det står i min kalender, og så ved jeg, at jeg kommer af sted. For mig er det helt afgørende, at det bliver skrevet i kalenderen, for så skal jeg ikke diskutere med mig selv, hvornår jeg skal af sted, eller om jeg skal af sted."

Hvilke råvarer kan du fremhæve som særlig gode?

"Alt med proteiner: Æg, skyr, hytteost, fisk og kylling. Men også bælgfrugter og bønner er virkelig gode, og hvis du ikke kan lide dem, så blend dem. De fleste, jeg kender, elsker altså en cremet hummus af f.eks. kikærter, linser eller bønner. Lav grøntsagsstænger og dyp dem deri."

Hvad er din yndlingsopskrift?

"Jeg er helt vild med squash-fritters, som er en slags bløde omelet/pandekager, som jeg laver i miniformat. Du laver dem på kikærtemel, æg, lidt mælk, et drys salt, revet squash og evt. lidt citronskal. De kan bruges som ”sandwichbrød” f.eks. med laks eller skinke og spinat imellem. Du kan også servere dem som blinis, når du får gæster. De smager virkelig godt og er samtidig en god kilde til protein og grøntsager."

Hvad lægger du vægt på i dine sunde opskrifter?

"De skal smage godt, og de skal mætte. Opskrifterne er for dem, der gerne vil være lettere, sundere og stærkere. De indeholder en del protein, som både mætter og bygger eller vedligeholder muskelmasse, for den mister vi støt fra de ca. 23 år."

LÆS OGSÅ: 7 råd til et let og sundt liv

"Samtidig går jeg meget op i, at det er råvarer, man kan få i alle supermarkeder, for jeg ved jo godt, at hvis halvdelen skal købes i specialvarebutikker, så bliver det både for dyrt og for besværligt."

Hvad er de mest gængse faldgruber ved et vægttab?

"Helt klart, at man ikke får nok protein til sine hovedmåltider og derfor ikke bliver ordentlig mæt og kommer til at småspise dagen igennem. Sørg for at få protein morgen, middag og aften. Især kvinder kan have en tendens til at glemme det."

"Hvis man nu drikker en smoothie til morgenmaden og får en lille, grøn salat til frokost, så bliver man simpelthen ikke ordentlig mæt. Prøv en omelet, skyr eller hytteost først på dagen og sørg gerne for at få fjerkræ eller fisk til frokost. Ved at skrue på de små ting, kan du opnå store resultater."

Hvordan slipper man af med sin sukkertrang?

"Jeg går generelt ikke ind for forbud, i min verden er intet forbudt, og har du lyst til et stykke kage eller lidt chokolade, så spis det endelig. Bagefter er det så bare tilbage i den gode gænge. Men hvis du spiser for meget sukker, og du føler dig afhængig af det, kan det være nødvendigt helt at skære det ud af kosten i en periode. Ofte er syv dage nok. Så kan du langsomt genindføre det."

LÆS OGSÅ: Anna Bogdanova: Sådan får du styr på din sukkertrang

Hvad vil du gerne inspirere til?

"Til at vi skal tage os selv mere alvorligt. Især kvinder er ikke gode til at tænke på sig selv, deres omsorgsgen gør, at de sætter familien først. Jeg oplever, at flere går lidt i stå i årene omkring, hvor de bliver mødre. Mændene er bedre til at cykle en tur eller tage på golfweekend med kammeraterne."

"Men man bliver altså ikke en bedre mor af, at man altid sidder og kigger på sit barn dagen lang, man bliver en god mor af at være en glad mor, der husker på sig selv og sin sundhed. Og det synes jeg faktisk også, vi skal huske vores døtre på."

Sund mad med masser af smag

anne-hjernoe-bog.jpgAnne Hjernøes bøger ”Spis dig stærk, let og mæt”, ”Stærk, let og mæt” og ”Ligevægt – Stærk, let og mæt” (Politikens Forlag), er hendes bud på, hvordan vi får en sundere hverdag med fokus på mad, der både slanker og smager virkelig godt. 

Anne Hjernøe, 53 år

Har igennem de seneste mange år arbejdet med mad på mange forskellige måder. Hun har udgivet et hav af kogebøger om blandt andet salater, grøn mad, grill, syltning, kryddersnaps, tapas og små retter fra hele verden – foruden sine bøger om sundhed. Anne Hjernøe har også været vært på over 100 tv-programmer fra nær og fjern og holder også foredrag om sundhed.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund kost og Sundhedstips