Kom med til årets fedeste danse-event i København! Klik her

Uro i benene
Foto: Getty Døjer du med uro i benene? Her er 7 tips der bekæmper generne.

Uro i benene: 7 tips der dæmper symptomerne

Det kribler i benene, og typisk begynder uro i benene, bedst som du skal til at gå i seng eller vækker dig, når du sover. Bliv klogere på fænomenet ”restless legs” og på, hvordan du dæmper generne.

Du er træt og falder hurtigt i en god, dyb søvn, men hen på natten vågner du alligevel ved, at dine ben er urolige, og du kan slet ikke finde hvile. Det kribler og brænder i benene, og det er, som om at de ikke kan slappe af – måske er generne ligefrem så slemme, at de forhindrer dig i at falde i søvn igen? Hvis du kan nikke genkendende til det, er du ikke alene. Uro i benene eller ”restless legs”, som det også kaldes, er nemlig mere udbredt, end man måske skulle tro. Faktisk anslås det, at omkring 5-10 % af alle danskere lider af uro i benene, og i visse tilfælde kan generne være så generende, at de ikke kun forstyrrer nattesøvnen, men også nedsætter livskvaliteten og ydeevnen blandt andet på grund af mangel på søvn.

Læs også: Derfor skal du løbe langsomt

Symptomerne består typisk af en stærk følelse af uro, ubehag, kriblen, stikken eller brændende fornemmelse i benene, og selvom nogen også kan opleve generne i løbet af dagen, opstår de typisk om aftenen eller natten, når man er i hvile eller ligger og sover. Lidelsen er helt ufarlig, og faktisk kender man ikke den præcise årsag til urolige ben, men mener, at det kan skyldes en påvirkning af nervesystemet i enten hjernen eller rygmarven eller i de nervebaner, der fører ud til musklerne eller en ubalance i hjernens dopaminsystem, som får centralnervesystemet til at reagere forkert.

Læs også: Er du også søvnløs: Kig ikke på uret + 14 andre tips til at sove godt

Urolige ben rammer overvejende kvinder, og typisk starter generne omkring 40-50-årsalderen. Også en del gravide kan døje med urolige ben, men typisk forsvinder generne igen, når de har født. Risikoen for at udvikle urolige ben stiger dog i takt med hver graviditet, men også i takt med, at man bliver ældre. Fænomenet er arveligt, så hvis andre i familien lider af urolige ben, er der en stor sandsynlighed for, at man selv får generne. Desuden har mennesker, der i forvejen lider af Parkinsons sygdom, leddegigt, diabetes, nyresygdomme eller jernmangel større risiko for at blive ramt. Sygdommen er ofte overset, og mange læger ved slet ikke, at den eksisterer. Umiddelbart findes der ingen egentlige undersøgelser, der kan ”bevise”, om man lider af urolige ben, så diagnosen stilles af lægen udelukkende ud fra de beskrevne symptomer.

Kilder: glostruphospital.dk, netdoktor.dk, sundheds-guiden.dk

Uro i benene: Sådan føles det

  • Trang til at bevæge benene, ofte ledsaget af ubehagelige fornemmelser i benene, særligt i lægmusklerne i form af kriblen, stikken, sovende fornemmelser, kravlende, krybende smerter.
  • Generne opstår og forværres som regel i hvile. Dvs. når du sidder eller ligger ned, eller når du sover.
  • Symptomerne bedres ved bevægelse, f.eks. når du går eller strækker musklerne i benene ud.
  • Nogle har gener om dagen, men symptomerne er typisk værst om aftenen/natten.

7 tips: Sådan dæmper du symptomerne

Undgå så vidt muligt drikke som kaffe, te og cola, da de indeholder koffein. Hold også igen med alkohol og cigaretter, da det kan være med til at forværre generne.

  1. Sørg for at bevæge dig lidt, inden du skal sove, ved f.eks. at gå en lille tur.
  2. Dyrk regelmæssig, moderat motion. Gerne 2-3 gange om ugen.
  3. Da træthed i sig selv kan være med til at provokere og forværre generne, er det vigtigt at sørge for at have gode og regelmæssige sovevaner.
  4. Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag, og sørg for at være udhvilet.
  5. Tilskud af særligt jern, B12-vitaminfolinsyre og magnesium skulle i visse tilfælde afhjælpe eller minimere generne.
  6. Massage, afspænding og venepumpesøvelser kan i nogle tilfælde virke lindrende. Også akupunktur, meditation og yoga kan have en positiv effekt og være med til at dæmpe symptomerne.
  7. Almindelig smertestillende håndkøbsmedicin kan i visse tilfælde hjælpe lidt. Er generne meget voldsomme, bør man kontakte sin læge, da der findes dels smertestillende medicin, dels medicin, som normalt bruges mod Parkinson, der kan virke effektivt.
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, Søvn og Gravid