Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Da Tine Willumsen kom tilbage efter 20 års karriere i udlandet, var der én ting der slog hende, når hun sad til møder med erhvervsledere. Hvor er alle kvinderne?

Derfor skal virksomheder vide, hvad kvinder vil have

Glem ligestilling og feminisme – det handler om kolde kontanter. Der er penge i at vide, hvad kvinder vil have. Konferencen Womenomics sætter i dag fokus på kvinders købekraft. Og den er stor!

Da Tine Willumsen arbejdede som marketingschef for De Beers, en af verdens største diamantvirksomheder, var det hendes ansvar at få flere kunder til at købe diamanter. Hun opdagede hurtigt, at diamantindustrien stod med en stor udfordring.

De potentielle kunder var kvinder med penge nok til at købe diamantsmykker. Men i stedet for at købe de smykker, de gerne ville have, kunne Tine Willlumsen se, at kvinderne gik og ventede på, at mænd skulle købe diamanter til dem. For at lave om på den tankegang, søsatte de derfor en legendarisk kampagne, der blev en millionsucces for diamantindustrien, fortæller Tine Willumsen:

- Hvis single kvinder kom med en diamantring på fingeren ville alle deres veninder gå ud fra, at de var blevet forlovet. Derfor skabte vi konceptet 'the right hand ring.' En cocktailring til højre hånd, fordi den venstre hånd i store dele af verden er til forlovelsesringen. Den kampagne blev en global succes og rykkede markedet med flere milliarder dollar – blot ved at give kvinden tilladelse eller mulighed for at kunne købe sine egne smykker.

LÆS OGSÅ: "Det handler ikke om kvinders DNA eller om, at kvinder skulle have et særligt omsorgsgen"

For Tine Willumsen, der nu er chef for sin egen danske konsulentvirksomhed indenfor luksusindustrien, Above and Beyond, handler diamantkampagnen om én afgørende ting. Vi skal have flere kvinder i toppen af erhvervslivet. Ikke kun set ud fra et personligt synspunkt om, at kvinder og mænd er lige – men set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Hvis virksomheder ikke får øjnene op for kvinder som købemarked, går de glip af astronomiske beløb på op mod trillioner af dollars på verdensplan.

Derfor står hun i dag bag konferencen Womenomics CPH, hvor kvinder og økonomi bliver sat på dagsordenen. Det er tredje år i træk, at Womenomics samler erhvervsledere og politikere for at tale om kvinder og økonomi. Men i år er der langt flere mænd blandt deltagerne – det er nemlig dem, der har brug for at lytte, forklarer Tine Willumsen:

- Da vi holdt konferencen første gang for to år siden, var vi stort set kun kvinder. Men så kiggede jeg rundt og tænkte, at sådan skulle det jo egentlig ikke være. Alle os i salen vidste jo godt, hvad det handlede om. Så nu er vi oppe på 20 procent mænd!

Ingen nemme svar
Selvom konferencen samler nogle af landets klogeste hoveder indenfor dansk politik og erhvervsliv, forventer Tine Willumsen ikke, at de har løsningen i morgen aften. Hun mener ikke, at nøglen til at få flere kvinder på banen i toppen af dansk erhvervsliv udelukkende ligger hos politikere og erhvervsledere. En del af problemet bunder nemlig i den holdning, som mange karrierekvinder bliver mødt med.

LÆS OGSÅ: "Virksomhederne kan jo se, at det giver afkast på bundlinjen, når der investeres i kvinders sundhed, rettigheder og velfærd"

I de stillinger hun selv har haft med op til 200 årlige rejsedage og ansvar for store globale markeder, mødte hun sjældent kvindelige kolleger. Det, tror hun, skyldes, at kvinder, der gerne vil have børn, ikke kan se sig selv i et job, hvor du er så meget væk fra dine børn – men sådan så virkeligheden bare ikke ud for de fædre, hun omgav sig med. Der er nemlig en anden forventning til fædre, som samfundet er med til at opretholde. Men den forskel kan vi alle sammen være med til at rykke ved, mener hun:

- Det nytter ikke noget at sige, at vi er meget åbne og liberale, men hvis du er karrierekvinde og har en au pair til at hente dit barn, så kigger andre kvinder skævt til dig. Det er ikke okay. Selvfølgelig skal man have familietid, men det er da ligeså vigtigt for fædrene.

Kampagnen der blev en milliardsucces for diamantindustrien, fordi man gjorde det legalt for kvinder at købe deres egne smykker frem for at vente på, at få dem i gave

LÆS OGSÅ: "Kvinderettigheder har afgørende betydning for udviklingen i et samfund"

LÆS OGSÅ: Filminstruktør: Danske kvinder kæmper ikke nogen fælles kamp for ligestilling længere

LÆS OGSÅ: Sådan går det med ligestillingen i Danmark

Se, hvad vi ellers skriver om: Kultur