Selfies

Selfies

Det siger dit selfiebillede om dig

Fra hotdogben til dit eget spejlbillede. De sociale medier vrimler med dem. De såkaldte selfies. Men hvorfor er tendensen opstået, og hvad har den af betydning for dem, der poster billeder af sig selv på sociale medier? Vi har undersøgt sagen.

På Instagram har flere end 46 millioner billeder fået hashtagget #selfie. Begrebet blev første gang luftet i cyberspace i 2004, da en gruppe på billedportalen Flickr blev oprettet med navnet ”Selfy”. Det skriver siden Kommunikationsforum, der beskæftiger sig med nyeste tendenser inden for medier og kommunikation.

Fænomenet har siden vokset sig kæmpe og blev i 2009 optaget i Urban Dictionary med definitionen:

Et billede taget af dig selv med det formål at blive lagt op på Facebook, Myspace eller en hvilken som helst anden form for social network-hjemmeside.

Det er især blandt den yngre generation, det for alvor er blevet skik, og ifølge undersøgelsen ”Teens, Social Media, and Privacy” foretaget af PEW Research Center i USA, har 91 procent af teenagerne, der deltog i undersøgelsen, delt et selfie.

Invitation til de gennemsnitlige
Som et medie, der henvender sig direkte til det unge selfieglade segment, har Teenvogue.com kastet sig over emnet. I et interview med Pamela Rutledge, Ph.D. og fakultetsleder af mediepsykologilinjen på Massachussetts School of Professional Psycology stiller de skarpt på én af årsagerne til, at fænomenet er blevet så stort. Hun peger på, at selfiebillederne har deres berettigelse ved at inddrage andre end blot de billedskønne modeller, vores mediebillede hidtil har været præget af.

- Selfiebillederne hylder gennemsnitlige mennesker. I dag er der langt flere billede tilgængelige af ”normale mennesker” end modeller, siger hun i interviewet.

Vi tager kontrollen
En anden væsentlig appel ved genren er, at den giver mulighed for at få kontrol over vores egen fremstilling på sociale medier. Det mener lektor ved Københavns Universitet Bent Fausing, der underviser i æstetik og visuel kommunikation i nyere medier. I en længere redegørelse for selfiefænomenet på Kforum.dk skriver han:

- Selfies kan ses som et forsøg på gennem et selvportræt at få kontrol over, hvordan man præsenterer sig selv. Han uddyber:

- At se sig selv i et spejl eller at afbilde sig selv som selvportræt, en selfie, er en form for refleksion, som ikke kun adskiller os fra dyrene, men også fra andre mennesker, fordi vi igennem selvspejlingen træder i karakter og bliver individer. Og det er dermed også en handling, hvorved vi bliver noget ’for os selv’. Vi bliver i bogstaveligste forstand enestående.

LÆS OGSÅ: Så meget snyder modelbillederne

I dag har de fleste kameratelefoner ikke bare ét, men to kameraer; foran og bagpå. Det bagerste er oftest i højest kvalitet, men alligevel bruger vi flittigt det forreste, der oprindeligt var tiltænkt videosamtaler - de gør nemlig processen lettere. Med det teknologiske fremskridt ligger det altså lige for at knipse et billede af sig selv, dele og se anerkendelsen rulle ind i form af virtuelle likes.

Men på længere sigt, er det i virkeligheden mere underminerende for selvværdet end opbyggende, forklarer Ph.D. og psykolog Jill Weber, der mener, at der er en fare for, at dit selvværd bliver bundet op på de kommentarer og likes, du får, hvis du ofte poster selfies. Det er uheldigt, når anerkendelsen knytter sig til dit udseende, og ikke hvem du er, mener hun ifølge Teenvogue.com.

- Min erfaring viser, at de piger, der gentagende gange poster selfies kæmper med lavt selvværd, siger hun yderligere til bladet.

Du elsker selfies mere end dine venner
En undersøgelse viser desuden, at folk omkring dig måske ikke synes så godt om billederne, som du måske tror. Det fremgår af undersøgelsen ”Tagger’s Delight”, som er resultatet af et samarbejde mellem fire forskellige universiteter i Storbritannien.

Dr. David Houghton, lektor i marketing på Birmingham Business School og hovedforfatter til rapporten, har ifølge den britiske nyhedsside Daily Mail været ude at sige om resultatet af undersøgelsen:

- Den viser, at dem, der ofte deler billederne på Facebook, risikerer at skade forholdet til mennesker i den virkelige verden (…) Udover tætte venner og familie, så kan folk ikke relatere til dem, der konstant deler billeder af sig selv. Det er værd at huske, at den information, vi deler med vores ”venner” på Facebook faktisk bliver set af mange forskellige kategorier af mennesker: kæresten, familie, kolleger og bekendte, og hver gruppe virker til at have forskellige syn på den delte information, siger han.

LÆS OGSÅ: Kropsidealer: "Blogs har en enorm magt"

Kan ændre vores idealer
Flere psykologer og eksperter har været ude i medierne og pege på de negative signaler, vi sender med vores selfies. En anden af dem er Peggy Drexler, Ph.D. i psykologi og adjunkt ved Weill Medical College, Cornell Univsity.

Hun skriver i et blogindlæg på Psychology Today, at selfiegenren er en manifestation af, at vi i dagens samfund er besat af udseendet i en narcissistisk forblindelse.

- Der er en tendens til at folk, der tager selfies, føler, at de er med i deres eget reality program. De har en hul opfattelse af selvet, som gør, at de tror, at deres venner eller følgere er interesseret i at se dem ligge i sengen med trutmund skudt i en vinkel oppefra (…). Det er som at kigge i spejlet dagen lang og lade andre se på, mens du gør det, skriver hun.

Justin Bieber er en selfiemester og høstede mere end 800.000 likes på dette billede / der har kørt en quiz på de sociale medier, hvor det gælder om at se forskel på solbrune ben, der også er et yndet selfieobjekt, og pølser / Medina deler ofte billeder af sig selv. Også i sengen.

Hun mener, at selfies kan være med til at gøre forholdet mellem venner konkurrencepræget og desuden øge selvværdsproblemer, ligesom også psykolog Jill Weber har peget på. Til gengæld ser hun også et potentiale i vores betagelse af os selv som linseobjekt.

Som eksempel på dette potentiale står skaberen af serien ”Girls”, Lena Dunham, der både i serien og på Instagram ikke udviser nogle kvaler ved at udstille en mindre billedskøn side af sig selv.

- Hendes Instragramselfies er ikke nødvendigvis flatterende efter de gængse standarder. De udfordrer Hollywood-idealerne, og det er en god ting. Specielt når størrelse 32-kendisser dominerer de visuelle flader i dag. Desto bredere et spektre af kropstyper, vi bliver præsenteret for, desto bedre, skriver hun.

Husk bukser og spejl
Selfier er i dag blevet så stor en del af selvfremstilling, at flere kendisser, der dyrker fotodisciplinen, deler ud af deres erfaring med genren. Det har blandt andet bloggeren the ”Manrepeller” gjort med glimt i øjet og retningslinjer for, hvornår hun mener, at den er tålelig.

Også den engelske It-pige Alexa Chung lægger ikke skjul på, at selfies er en stor del af hendes Instagramidentitet. I hendes debutbog ”IT” med inspiration til hendes stil, guider hun – med en vis ironi - til, hvordan du tager det perfekte selfiebillede.

- I vores tid er det vigtigt at kunne mestre kunsten at tage et selvportræt. Alle med en Instagramkonto ved, at det et vigtigt input, når du er løbet tør for nuttede katte, babyer eller middage at tage billeder af, skriver hun og guider herefter med åbenlyse trin; husk lys, bær bukser og find et spejl.

- Forsøg dig frem så mange gange, du vil, det er der ingen, der behøver at vide (med mindre de bladrer fotoalbummet på din telefon igennem senere på pubben, og du har glemt at slette dine forsøg). Det leder os hen til andet trin –slet processen, skriver hun.

I august var der i omegnen af 80 millioner billeder på Instagram med hashtagget #me. To måneder senere er tallet 130 millioner, og der bliver kun flere. Vi spår at tendensen vil have et fast greb i os fremover. Om det er godt eller skidt lader vi være op til dig at bedømme.

Kilder:
Phonedog,  Kforum.dk, Teenvogue.com, Manrepeller.com, PEW-undersøgelse, Taggers' Delight, Dailymail.co.uk,  Psychology Today.

LÆS OGSÅ: Derfor bruger vi Facebook