-
Dét fortyder Havshen i "Forræder"
-
Efter "Forræder"-exit: Havshens verden faldt sammen
-
Marie Watson fik en skummel besked: Sådan blev hun tilbudt “Forræder”
-
Her er Signe Kraghs private kærlighed
-
Så meget får deltagerne i løn for at være med i "Forræder"
-
Emil Lange skal giftes
-
WHAT! Aldrig sket før i "Forræder"
-
Efter "Forræder"-exit: Lise-Lotte valgte at blive
-
Her er Nicky Andersens kendte kæreste
-
Lise-Lotte Lohmann om tæt "Forræder"-venskab: Vi dør af grin
-
Ali afslører overraskende relation i “Forræder”: Han blev som en far for mig
-
Mistede sin Game Boy: Ali fik tildelt støttepædagog på “Forræder”-slottet

’News’ er genforenet efter 30 år: ”Vi har stadigvæk vores sprødhed sammen”
Det er over 30 år siden, de sidst var på scenen sammen, nu tager Søs Fenger og Jette Schandorf på turné igen med 80’er-bandet News. Siden dengang har de lært sig selv at kende, fået børnebørn og er blevet klar til at inspirere de unge kvindelige musikere til at finde deres indre power.
Da sanger Søs Fenger, bassist Jette Schandorf og trommeslager og producer Peter Biker sidste år mødte op hos bookingbureauet United Stage, havde de ikke været samlet, siden Søs i 1989 forlod deres fælles platform, popbandet News, for at gå solo. Men nu var der noget i gære.
Søs: "I de 35 år, der var gået, var jeg stødt tilfældigt på Jette et par gange på festivaler, og Peter og jeg havde lavet et album sammen for mange år siden.
Ellers havde vi overhovedet ikke været i kontakt, så det var så vildt at møde hinanden på det kontor den dag for at prøve at finde ud af, om det kunne være en idé at gendanne News. Der blev sgu fældet nogle tårer, og det kom helt bag på mig."
Jette: "Ja, det var meget rørende. Jeg var med hele vejen
med News, og vi havde flere forskellige sangerinder igennem
årene, men for mig var det fedeste, sjoveste og bedste med
News de år, hvor Søs var med. Det havde jeg bare ikke gjort
mig klart, før jeg stod på det kontor og kiggede på fruen der.
Hun peger og ser over på Søs med et stort smil."
"Jeg kiggede ind i Søs’ søde øjne den dag, så kiggede jeg lidt mere, og så sagde jeg: ”Hør her Søs, essensen af News for mig, det er fandeme dig”."
"Aj, jeg bliver helt rørt igen, nu hvor vi taler om det. Men det er simpelthen sandheden for mig, og det kunne jeg mærke lige der. Så krammede vi og tudede lidt, og det sjove er, at Peter også lige måtte skubbe brillen op og tørre øjnene samtidig med, at Rasmus – Søs’ booker, der var med til mødet, og som ikke kendte Peter og mig – sagde: ”Har jeg lige været vidne til noget ret vildt?”. Og så fik han også tårer i øjnene, haha."
"Derfra var det let for os alle at sige: ”Jamen okay, er det så ikke bare det her, vi skal?”"
Og jo, det var det. I november sidste år blev det offentliggjort, at News var blevet gendannet efter tre årtier, og at der er planlagt en tour rundt i hele landet i 2025.
For en journalist, der var ung i 80’erne, er det ret stort at sidde med et par musikalske ikoner som Søs og Jette denne eftermiddag i Jettes stue, for sange som ”Du Er” og ”Jeg Elsker Dig” er en markant del af lydsporet til min ungdom.
News var nemlig bl.a. rundt og spille på mange nordsjællandske gymnasier dengang – også mit – og forventningen til den kommende tour er, at netop mange af de gamle fans vil møde op til koncerterne med halvgråt hår, en gammel ven under armen, og nostalgien udenpå tøjet.
Hvem var I, og hvordan var jeres forhold dengang for
mere end 30 år siden?
Søs: "Jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle have gjort, hvis Jette ikke havde været med i News. Det er så værdifuldt at være mere end én kvinde i et band, for man kan bakke hinanden op og være sådan lidt, fuck af, drenge!"
Jette: "Ja, vi lavede vores eget lille rum i rummet.
Drengene havde deres space, og vi havde vores."
Søs: "Men vi var også ”drengene”. Det var mig, der kørte bandbussen. Eller, det var ikke en bus, det var en kæmpestor Mercedes. Og jeg blev kaldt Skipper."
Søs illustrerer straks grinende, hvordan hun sad
tilbagelænet med en hånd på rattet og den anden
arm afslappet placeret i bilens vindue.
Jette: "Jeg var mere tilbageholdende dengang, og det, jeg syntes, var så fascinerende ved Søs, var, at hun var proppet med gode idéer. Proppet med sjovt tøj. Og så var hun proppet med fucking fest og ballade. Og med det der smil."
Søs smiler stort igen.
Jette: "Ja, lige præcis det smil. Og det var
vidunderligt at kunne hoppe med på den vogn.
Vi var meget forskellige, jeg var bassisten, Søs var
solisten, men vi havde noget sammen og kunne
rigtig godt lide hinanden. Og så var vi unge – i
starten af 20’erne – helt sprøde. Og vi vidste knap
og nap, hvem vi selv var."
Søs: "Det er jo selvfølgelig ikke den samme
energi, vi kommer ud med nu, som vi havde, da vi
var i starten af 20'erne. Vi kommer ud med den
modenhed, man har, når man har passeret 60.
Med gigt i knæene og lidt halvblinde. Men vi har
stadigvæk vores sprødhed sammen, og det er det
vigtigste. Det er den bedste energi at ride på."
Jette: "Og ud af den energi er der faktisk kommet en lille ny sang også, og jeg har lige hørt Søs synge den. Wauw – jeg var helt færdig, der kunne man bare ikke mærke, at der var gået så mange år. Der er no distance. Det er nøjagtigt det samme. Ja tak! Og det er jo det, vi kommer til at etablere igen."
"Det er det rum, som ingen tid har. Der er simpelthen en stemning, som er intakt, fordi fruen der synger så vidunderligt stadigvæk. Men også fordi Søs har – og altid har haft – det, som Thomas Blachman i dag ville kalde X-faktor. Udstråling, charme, naturlighed og en umiddelbarhed, der gør, at man føler, man kommer tæt på hende."
"Og jeg ved, at jeg kan
finde ud af at spille bas, for det har jeg gjort i mere
end 40 år, så det kan jo kun blive godt."
Hvorfor holdt I ikke kontakten i alle de år, der er
gået?
Jette: "Personligt er jeg ikke en nostalgiker. Jeg
roder ikke i fortiden, jeg lever så meget i nuet og
har fokus på det, jeg er i gang med. Og når sådan
nogen som os har fokus, så har vi virkelig fokus,
og så tænker vi ikke på alt det, der var før."
Søs: "Jeg tror, det er lidt det samme, som skuespillere oplever med en teaterforestilling. Så længe, de spiller sammen og turnerer, føler de sig som en familie, men så slutter det, og så skal man i gang med noget andet. Det er ikke, fordi man giver hinanden sparket, det er bare noget med, at man skal videre for at udforske nye områder."
"Jeg tror, at
jeg var tiltrukket af noget melankolsk, som News
ikke havde dengang, og det var noget at det, jeg
havde brug for at udforske. Det kunne jeg ikke gøre
sammen med jer, og derfor tog jeg videre, selvom
det var en rigtig svær beslutning. Jeg vidste, at jeg
ville gøre nogle mennesker rigtig kede af det."
Jette: "News var jo netop ikke bare en tilfældig
venne- eller venindeklub, det var noget, vi havde
sammen, som betød alt, mens vi var i det. Og da Søs
valgte at gå ud for at blive solist, så var den relation
der ikke mere. Vi var ikke veninder på den måde, og
jeg ville hellere ud og spille, end jeg ville sidde og
snakke venindesnak med Søs."
Søs: "Ja, jeg er helt enig. Og man kan også godt få
nok at være sammen med musikere hele tiden."
Blev I uvenner over bruddet dengang?
Jette: "Vi blev absolut ikke uvenner, men da Søs
valgte at tage den beslutning … av for helvede! Det var lidt som at være forelsket, og så var den anden
pludselig utro. Der var en anden, der var bedre, den
følelse sad man da lidt tilbage med."
Søs: "Der var ikke en anden, der var bedre."
Jette: "Nej, jeg ved det, men der var da en følelse af, at vi blev valgt fra. Endda mens vi var på toppen. Det var som et tog, der var på vej i fuld fart, og så var der pludselig en, der stod af, fordi hun skulle en anden vej."
"Det er meget, meget svært at erstatte
en forsanger, når man er lige midt i noget, men Søs
gjorde det på en meget nice måde. Det er vigtigt
at sige. Hun ringede rundt til os alle i bandet og
forklarede, hvad det handlede om."
Stak helt af
Jettes vej ind i musikken gik gennem hendes far, som var klassisk pianist og musikanmelder på Politiken.
Han havde forgæves forsøgt at få hendes tre storebrødre til at spille musik, men med lille Jette var der endelig hul igennem, og hun begyndte at spille violin som seksårig. Ikke fordi hun var specielt vild med det, men fordi hun var en pleaser, siger hun i dag, og hendes far blev da også virkelig glad.
Hun lærte at læse noder, faren gav hende hørelære, og hun kom med til koncerter. Men det var lidt umoderne at spille violin, og da brødrene på et tidspunkt alligevel begav sig lidt ud i musikken med trommer og guitar, stak de hende en bas i hånden, så hun kunne være med. Og så var hun solgt.
Hun var på det tidspunkt blevet 16 år og lavede sit lille teenageoprør ved at sige til faren, at hun ikke gad spille violin længere. Nu var det bas. Og fordi hun kunne læse noder og spille alt, kom hun hurtigt ud og spille med nogle store navne.
Siden har hun ikke set sig tilbage og har spillet non-stop med det ene kendte band efter det andet. I 1981 kom hun med i News, og to år efter trådte Søs ind ad døren.
For hende havde musik også altid være en del af livet, for hendes søskende spillede musik, og hun havde været lidt ude til nogle gymnasiefester og synge. En dag var hun til noget jam på Musikcaféen i København, og der mødte hun Peter Biker, som ledte efter en ny forsanger til News.
Indtil da havde Gitte Naur stået i front,
og Søs lærte sig hurtigt et par at hendes sange og
mødte op i bandets øvelokale.
Søs: "De syntes, at jeg sang okay, og så var jeg med. Jeg havde aldrig stået på en rigtig scene, og jeg kan huske vores første job, som var ude på Tandlægehøjskolen."
"Der var virkelig mange mennesker, og jeg stod på den samme lille tern på gulvet hele aftenen. Jeg flyttede ikke mine fødder overhovedet. Jeg var stiv af skræk. Men jeg var nødt til at lære det hurtigt, for der var allerede linet mange jobs op, det var jo et etableret orkester, jeg var kommet ind i."
"Meget hurtigt gik vi i gang med
at skrive nye sange, var i studiet, tog på turné og
lavede promotion. Der var fuld fart på, vi havde
aldrig ferie, men vi havde det sjovt."
Hvornår begyndte du at føle dig hjemme på scenen
med News?
Søs: "Det var nok, da vi skulle spille på Midtfyns Festival, som var en kæmpe festival dengang. Vi skulle spille for 35.000 mennesker, jeg fik en kæmpe vodka inden, og så kan jeg bare huske, at jeg havde det sådan: Fandeme JA!"
"Vi havde en blæser
stående på scenen, som jeg hældte en pose konfetti
ud foran, så det blev blæst ud over publikum, og jeg
kan huske, at jeg den aften tænkte, okay, det er sgu
meget godt, det her. Det kører."
Jette: "Det sjove er, at vi især huskes for vores søde, blide, genkendelige popsange, men det stak faktisk ret meget af, når vi var ude og spille. Vi var sådan en tenderende, anarkistisk enhed – på den gode måde – inde under pop-låget. Vi elskede at spille, og vi trykkede den virkelig af."
Når man har været med i en branche så længe, som
Søs og Jette har, er det oplagt at reflektere lidt over
før og nu, og samtidig prøve at give noget videre til
de yngre generationer.
Søs: "For mig har det været learning by doing hele vejen, hvis jeg lige må bruge et engelsk udtryk. Og jeg har gennem tiden sagt til mange unge artister, at det vigtigste, overhovedet, er at komme ud og spille for et publikum. Ægte mennesker."
"For mig
var det en måde at lære at åbne op. Jeg er faktisk et
ret genert menneske, men at stå på en scene lærte
mig at få styr på mine følelser. Jeg fandt ud af, at jeg
godt kunne dele noget med andre samtidig med, at
jeg også havde mig selv."
Verden i dag er meget anderledes end 80’erne, og der
er bl.a. et opgør mod sexisme i musikbranchen i gang.
Hvilke tanker har I gjort jer om det?
Jette: "Metoo er dybt berettiget, fordi alle dem, der har mærket det på deres krop og i deres sind, skal have mulighed for at give udtryk for det, og de ting i kulturen, der har været forkerte, skal laves om."
"Personligt har jeg stået på scenen i 40 år i en såkaldt mandeverden, og jeg har virkelig scrollet min erindring igennem for at se, om jeg har været udsat for noget, og jeg er også blevet spurgt flere gange."
"Jeg har aldrig oplevet at været blevet forulempet af mænd i branchen, men i en periode blev jeg nærmest revet med af kvindebevægelsen til støttekoncerter, protestarrangementer, og jeg ved ikke hvad, NETOP fordi jeg var kvinde og derfor selvskrevet til at passe ind i det politiske miljø dengang, som levede under parolen: ”Vi kan alt helt selv, uden mænd ...”."
"Det var overvældende for
en helt ung pige at skulle have basismøder, snakke
følelser og holde i hånd med de her ret heftige og
ganske magtfulde kvinder. Jeg ønskede jo sådan set
bare at spille min musik, og jeg var vokset op med,
at hvis kvinder ville noget, så gjorde de det bare
uden at gøre et stort nummer ud af det. Så gammel
er jeg."
Søs: "Vi er en generation af musikere, som var meget selvkørende. Jeg har heller ikke oplevet sexisme, men jeg tror også, at jeg på en eller anden måde nød en vis respekt hos mine mandlige kolleger."
"Til gengæld kan jeg godt huske mange situationer, hvor orkesterledere eller bookere har talt til mig, som de aldrig ville tale til en mand. Hvor jeg har haft det sådan, hey – ville du også sige sådan til Thomas Helmig?"
"Derfor har
jeg været nødt til at
få noget hård hud på
knæskallerne, og jeg
var nødt til at beslutte
mig for, at det er mig,
der bestemmer. Jeg er
den eneste, der ved, hvordan det føles at være mig."
"Jeg ved, hvilken artist jeg har lyst til at være, og jeg ved, hvilken musik der løfter og inspirerer mig og gør mig glad. Derfor gik jeg solo, og jeg begyndte at skrive nogle sange, som for alvor var mine. Jeg begyndte at vokse, og jeg fik det sådan: Bare kom an! Det har jeg også snakket med yngre, kvindelige musikere om."
"Kvinder er nødt til at have lidt ekstra power for at kunne klare sig i musikkens verden, og det er på en måde en ret maskulin energi, man skal finde frem."
"Jeg tror også, at de sociale medier har gjort unge kvinder meget selvkritiske og usikre. Det fandtes jo ikke, da Jette og jeg var unge, og det er jeg meget taknemmelig for."
"Jeg synes, der er så mange situationer, hvor kvinder er blevet så følsomgjorte, fortolket på en forkert måde og misforstået. Som om de er nogle små, skrøbelige nips. Og det er de ikke. Kvinder, der går ind i musikbranchen, HAR som udgangspunkt power, for det er en hård og skide svær branche. Og det bliver ikke nemmere med årene."
"Der kommer flere og flere gode musikere, og samtidig gider vi gamle ikke give slip. Det kunne man især mærke under corona, hvor der virkelig var mange, der sloges om pladsen i det her lillebitte land. Derfor siger jeg til de unge kvinder, at de skal finde deres indre power og stå fast."
"Jeg synes ofte, at de mangler en mentor eller nogle forbilleder, og hvis jeg skal være helt ærlig, så kunne jeg måske godt tænke mig at påtage mig den rolle på en eller anden måde. Lave nogle workshops. Få talt med de unge om, hvordan de kan lære at tro på, at tingene kan lykkes. Også når de er usikre. Også når de er sårbare, kede af det eller deprimerede. Der er kraft i alle følelserne, og det skal de lære at stole på."
Sårbart og fantastisk
Selvom både Søs og Jette står stærkt i sig selv, har de selvfølgelig også deres at slås med. Da Jette var fyldt 60 år, tog hun et opgør med det, der altid havde været hendes helt store udfordring: Kroppen.
På opfordring af en mand, hun tilfældigt skrev lidt sammen med under en corona-isolation, begyndte hun at tage nøgenbilleder og delvist afklædte billeder af sig selv. Det gav hende en helt ny kropsbevidsthed, og billederne blev til bogen ”Ti sekunder, så er jeg her. 60 år – 60 billeder”.
Jette: "Det blev en gigantisk leg for mig at lave smukke billeder, og samtidig endte jeg med at blive venner med min krop, som jeg eller aldrig nogensinde har kunnet lide. Pludselig brugte jeg min krop som en skulptur og fandt de ting ved den, som var fine og smukke."
"Jeg gav mig selv det benspænd, at billederne skulle tages med selvudløser på 10 sekunder, og det var en stor overraskelse for mig at finde ud af, at hold da kæft, jeg er da egentlig meget pæn. Det må man nærmest ikke sige, når man er 60, for kulturelt er der en fortælling om, at nøgne kvinder i den alder bare ikke er lækre."
"Men jeg fik lavet en
poetisk billedrejse, som jeg selv styrede, og det blev
virkelig en forløsning for mig på alle måder. Også
i forhold til min mand, som jeg har kendt nærmest
altid. Der er kommet
helt nyt liv i erotikken,
kan jeg bare sige, og
for mig har det virkelig
været en fantastisk
selvudviklingsrejse."

Søs er også i gang med at
finde ud af nye ting om sig
selv. I november 2023 blev
hun kørt ned af en bil, som
hun blev kilet ind under
sammen med sin cykel.
Cyklen reddede formentlig
hendes liv, men oplevelsen
satte sig som noget stress
og kastede hende ud det, hun selv kalder sin største
forårsrengøring nogensinde.
Søs: "Det er noget med at grave ned i nogle ting omkring mine teenageår, som jeg faktisk aldrig har været i berøring med. Ting, som jeg har valgt at ignorere i det meste af mit voksne liv."
"Jeg mistede min far, da jeg var fem år, og jeg føler nok, at der godt kunne have været lidt mere voksenstøtte i min opvækst, men for min mor var det ren overlevelse at holde styr på to teenagere og to mindre børn."
"Jeg er den yngste i flokken, og jeg var lidt en pleaser, der gerne ville gøre det let for min mor. Derfor fremstod jeg som meget selvkørende og har gjort det hele livet, som jeg også sagde før, men de senere år har jeg haft brug for at kigge indad. Når man gør det, opdager man nogle vilde ting, som man bliver nødt til at forholde sig til, og det er jeg i gang med."
"Det er hårdt arbejde, for jeg graver dybt. Jeg er lige så stille ved at pille lag efter lag af, og nu er jeg ved at være inde ved kernen, som jeg skal lære at kende."
"Det er meget sårbart, men det er også et fantastisk sted at være. Og så er det meget interessant, for det sker på et tidspunkt, hvor jeg er trådt ind i bedstemorfasen og samtidig skal være i kontakt med mit yngre jeg som følge af vores samarbejde omkring News."
"Jeg føler, at jeg er i
rivende udvikling, og jeg tænker egentlig, at jeg vil
sige til alle, der godt kan lide musik, at I skal takke
os, fordi vi gider at grave dybt og kigge indad. Det
er vigtigt for alle mennesker, men det er måske især
vigtigt som kunstner at turde gøre det. For det er
alle de følelser, man forhåbentlig kan mærke, når vi
går på scenen."