Efter en travl tid tog Sofie Lassen-Kahlke et valg for familielivet: Der er rent psykisk nogle ar i mig

Efter en travl tid tog Sofie Lassen-Kahlke et valg for familielivet: Der er rent psykisk nogle ar i mig

Tidligere var Sofie Lassen-Kahlkes arbejdsliv præget af perioder med meget tid væk hjemmefra, og det hang hverken sammen med familielivet eller den måde, hun trives bedst på.

ALT for damerne logo

Det er nok de færreste, der ikke husker Sofie Lassen-Kahlke i rollen som Anja fra ”Kærlighed ved første hik”-filmene, ligesom mange uden tvivl har set hende som musicalstjerne i opsætninger som ”Grease” og ”Askepop.”

Men for fem år siden tog Sofie Lassen-Kahlke hul på et nyt kapitel i sin karriere, da hun debuterede som forfatter med bogen ”Ramt”, der handlede om, hvordan hun selv oplevede at blive 40. Siden har hun også skrevet romanen ”Adams arv,” og er nu aktuel med efterfølgeren ”Hermans hævn.”

Og for Sofie Lassen-Kahlke har karriereskiftet ikke kun været dejligt, fordi hun er glad for at skrive – men også på grund af de nye omstændigheder i hverdagen, som følger med arbejdet.

”Jeg er virkelig et hjemmemenneske, og jeg tror, der rent psykisk er nogle ar i mig fra den tid, hvor jeg som skuespiller var virkelig meget på turné og i det hele taget ofte var væk fra familien. Jeg kan mærke, at mine sanser falder fuldstændig til ro, når jeg er herhjemme det meste af tiden. Jeg bliver simpelthen tryg, når jeg kommer hjem,” fortæller hun i et stort interview med ALT for damerne.

Sofie Lassen-Kahlkes skrivearbejde foregår hjemme i stuen, og det passer hende strålende endelig at have indrettet sit liv sådan, at hun kan være den, der henter og bringer børnene, og som oftest laver mad – noget, som ikke altid er muligt, når hun fx har en rolle i et skuespil.

”I lang tid har jeg slet ikke haft lyst til at stå på scenen, fordi det er så familieinvaderende, og jeg har sagt nej til flere forskellige tilbud for at kunne fokusere på at skrive. Men nu er jeg kommet til at sige ja til en forestilling. Jeg skal spille med i ”Skønheden og Udyret” på Det Kongelige Teater, og jeg har kun sagt ja, fordi det er lige præcis DEN forestilling. Det var simpelthen bare drømmestykket for mig. Jeg er stadig mega showpige.”

I sit daglige arbejde, når hun ikke er showpige og hun sætter sig ned for at skrive, finder hun drivkraften frem ved at minde sig selv om, hvor stort det er, at hendes arbejde består af netop dét.

”Jeg synes, at den største motivationsfaktor i forhold til at sætte sig ved skrivebordet er, at når jeg gør det, så betyder det, at det at skrive rent faktisk kan være mit arbejde, hvilket er SÅ fantastisk. Det er en drivkraft og en motivation i sig selv. Jeg ved også, at hvis jeg i stedet lagde mig over i sofaen og så Netflix, så ville jeg ikke lykkes med at gøre det at skrive – og skrive hjemme – til mit arbejde. At skrive er jo ikke sådan et hobbyprojekt. Jeg valgte at gå hundrede procent ind i det, så det har virkelig betydet meget for mig at få lov til det.”