Fødsel
Signe har afprøvet Mindful Moving-fødselsforberedelse, hvor man bl.a. lærer at slippe tankestrømmen og stole på sin krop. Foto: Privat

Fødselsforberedelse: Mindful moving

Signe gik til Mindful Moving-Fødselsforberedelse: “Jeg begyndte faktisk at glæde mig til at føde”

Faktaboks

Mor: Signe Tølbøll Nielsen, 29 år, cand.mag. i dramaturgi.

Far: Rasmus Fischer, 30 år, fysioterapeut.

Barn: Ida Marie, 4 mdr.

Faktaboks

Klokken 5.57, et kvarter efter at Signe og kæresten, Rasmus, ankom til hospitalet, fødte Signe deres lille datter, Ida Marie, på 50 centimeter og 2860 gram.

Hvad tænkte du om fødslen, inden du begyndte til fødselsforberedelse?

Jeg tænkte mest på fødslen som noget, der var voldsomt, ville gøre ondt og potentielt set kunne gå galt. Derfor havde jeg brug for at finde ud af, hvad jeg kunne gøre, for at det skulle blive en god oplevelse.

Hvorfor valgte du Mindful Moving?

Det var vigtigt for mig at finde et kursus, som lagde vægt på både det fysiske og det mentale. Hvor der var plads til at tale om angsten for at føde, bekymringer og glæder – og om det at blive mor. Det var også vigtigt, at kurset inkluderede min kæreste.

Ændrede kurset dit syn på fødslen?

Jeg fik flyttet fokus fra, hvad der kunne gå galt, til ‘hvad er min rolle i fødslen, og hvad kan jeg gøre for, at vi kommer godt igennem?’. Det handlede meget om, at fødslen blev afmystificeret. Det gav mig ro til at turde give slip på alt andet og bare være i min krop og arbejde med den. Jeg begyndte faktisk at glæde mig til at føde.

Hvilke redskaber fik du med fra kurset?

Vejrtrækning og bevægelse. Før jeg begyndte på kurset, var jeg ikke klar over, hvor meget bevægelse kan hjælpe fødslen på vej og barnet ned gennem bækkenet. Det gjorde mig rolig, at jeg havde lært forskellige teknikker, og hvordan jeg skulle bruge dem under fødslen, og at min kæreste og jeg nu var på bølgelængde, når det handlede om vores forventninger til fødslen.

LÆS OGSÅ: Fødselsforberedelse: Fantastisk Fødsel

Hvilke redskaber kunne du rent faktisk bruge, da du fødte?

Jeg havde en forestilling om, at jeg skulle være meget mere i bevægelse, men da jeg begyndte at få veer, der bed, kunne jeg hverken stå eller ligge. Heldigvis kunne jeg sidde og rokke i cirkelbevægelser med overkroppen for at skabe bevægelse i mit bækken. På den måde følte jeg, at jeg arbejdede med smerten i stedet for imod den.

Jeg fik et specielt fødselsforløb, hvor jeg fik presseveer, mens jeg var hjemme. I de tre kvarter fra hospitalet sendte en ambulance, til vi nåede ind, kunne jeg i den grad bruge de vejrtrækningsøvelser, jeg havde lært – især gispeåndedrættet. Det var virkelig en succesoplevelse, for der var ikke noget tidspunkt, hvor jeg tænkte ‘det her kan jeg ikke’. Det handlede meget om, tror jeg, at jeg stolede på min krop og kunne mærke, at det, jeg gjorde, virkede.

Det lærer du til Mindful Moving-Fødselsforberedelse

Kurset er såkaldt afspændingspædagogisk fødselsforberedelse, der med fysisk og psykisk træning lærer dig at være nærværende og opmærksom omkring dig selv og din krop.

Træningen skal hjælpe dig til at turde give slip på tankerne og stole på din krop, og det øves gennem afspænding, massage, improviseret bevægelse, motion og samtale og desuden forskellige vejrtrækningsmåder – ud fra tanken om, at det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvad der virker.

Metoden er udviklet af Pia Genet Rasmussen, der er psykomotorisk terapeut (afspændingspædagog). Der er desuden en jordemor på alle hold. Kurset er på 20 timer – ni gange for dig og to gange, hvor din partner er med. Der er maks. 10 deltagere på hvert hold. Pris: 1.850 kr.

Læs mere på Mindfulmovinggravid.dk

Tilbage til: Fødselsforberedelse: Kan man føde uden smerte?

LÆS OGSÅ: Derfor bliver din fødsel IKKE som på film

LÆS OGSÅ: Mor-tabuer: “Jeg bestilte et kejsersnit”

Se, hvad vi ellers skriver om: Barsel, Fødsel og Gravid