Sådan hjælper du dit barns kreative evner på vej
SPONSORERET indhold

Sådan hjælper du dit barns kreative evner på vej

Selv om du selv tegner som en 6-årig, kan du sagtens hjælpe dit barns kreative evner på vej. Der er virkelig mange gode grunde til at forsøge.

Af:: Elisabeth Lykke Nielsen
06. maj. 2011 | Børn | Vores Børn

Har du prøvet det der med at træde ind i en daginstitution, hvor børnenes fine, farverige værker hænger overalt? Har du taget dig selv i at ønske, at du var sådan en krea-type, der kunne lære dit barn at finde sin indre kunstner frem? For så at komme i tanke om, at du jo ikke ejer et gran af kreativitet og ikke aner, hvad du skulle stille op med en pensel eller en limbøtte?

Så er der godt nyt til dig fra pædagog og leder af Børnehuset Bullerby i Roskilde, Lone Ørnø, som har skrevet bogen Kreative børn – inspiration til kreative processer med børn fra 2 til 10 år.

Hun er overbevist om, at alle børn kan være kreative, og at alle forældre kan hjælpe dem på vej. Det gælder bare om at finde ud af med hvad og hvordan. Ifølge hende er kreativitet nemlig en tilstand, ikke en evne!

LÆS OGSÅ: Guide til kreativ leg

Hvis du gerne vil støtte dit barns kreativitet, er det heller ingen hindring, hvis du er vant til altid at tabe i tegn og gæt. Tværtimod. “Det kan faktisk være en fordel, hvis du ikke selv er alt for kreativ,” siger Lone Ørnø.

Stil nysgerrige spørgsmål

Ifølge Lone Ørnø er det vigtigste, at du undgår at tage styringen over den kreative aktivitet og lader dit barn selv vise vejen og bevare sin egen forestilling om, hvordan for eksempel en trold eller en engel ser ud.– Som voksen skal du være en nysgerrig tilskuer og hjælper i stedet for en dygtig lærer, der sætter standarder, som barnet ikke kan leve op til. Det får barnet bare et nederlag ud af, siger hun.Lone Ørnø anbefaler i stedet, at du sætter skub i de kreative processer ved at bruge din nysgerrighed og stille rammer og remedier til rådighed: ‘Tror du, man kan lave en engel af de her grankogler og piberensere?’ Eller bare: ‘Hvad tror du, man kan lave af det her karton og de her tøjklemmer og perler?’ kan du for eksempel spørge.LÆS OGSÅ: Krea: Aviser på den virkelig sjove mådeDine spørgsmål og dit engagement er det, Lone Ørnø mener med at sætte skub i barnets kreative udfoldelser. Det er også med til at styrke barnets selvværd.– Dit barn føler sig virkelig hørt, når du spørger i stedet for at give svaret eller facit på, hvordan man laver en mariehøne. Hvem siger, at mariehøner skal være røde med sorte prikker? Hvorfor kan prikkerne ikke være firkanter, og hvem siger, de ikke kan have flere farver? Hér tror jeg virkelig, mange voksne skal nære sig for ikke liiiige at forklare, hvordan tingene i virkeligheden forholder sig. Prøv i stedet at sige: ‘Er det en mariehøne? Ja, det kan jeg da godt se, det er!’ foreslår børnehavelederen.

Udvikler dit barns fantasi

Lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Stig Broström, er helt enig i, at det er vigtigt at lade barnet være den styrende part og at give barnet plads til at udvikle sine egne billeder af virkeligheden.– Når barnet giver et dyr et unikt udseende eller en sjov farve, udvikler han sin fantasi, og fantasifulde mennesker er der stor efterspørgsel på,” siger Stig Broström.Det er dog ikke alle børn, der af sig selv kaster sig ud i de store kreationer og fantasifulde lege. Men det er så her, du kommer ind i billedet. Stig Broström understreger, at det er dig som forælder, der må understøtte og være med til at skabe rammerne for dit barns kreative udfoldelser.LÆS OGSÅ: Kreativitet: Krea-børn bliver (måske) innovative voksneHelt konkret kan du hjælpe dit barn på vej ved at gribe chancen, når han leger eller fortæller om noget, han er optaget af.“Se, det er en båd”, fortalte et barn i Lone Ørnøs institution en pædagog. Barnet viste et stykke foldet papir frem, og pædagogen spurgte, om ikke båden skulle have et lille hav at sejle på?Sammen lavede de to et hav af noget gammelt voksdug og karton, og der kom flere både til, der var lavet af både mælkekartoner, bøtter og toiletruller, og hvad de nu ellers kunne finde. Efterhånden blev det til en hel lille flåde oven på en reol, der tiltrak sig de andre børns opmærksomhed. Sidst på dagen var en lille gruppe børn i gang med at lege med skibene.

Stil små opgaver

Men hvordan finder du den rette balance mellem at hjælpe dit barn på vej og overtage legen? Hvad gør du for eksempel, når dit barn for tyvende gang spørger, ‘hvad skal jeg tegne?’ Her anbefaler Lone Ørnø igen, at du griber til barnets verden for at hjælpe inspirationen på vej.I stedet for at foreslå et hus eller en blomst, kan du for eksempel bede barnet tegne et bål som det, hans pædagoger lavede på legepladsen i dag. Hvilke farver har et bål mon?– Det handler om, at du som voksen skal give slip på dine egne forestillinger og i stedet være nysgerrig og have tålmodighed, siger Lone Ørnø.Men glem alt om, at en udenforstående skal kunne identificere farvefesten på papiret som en regnorm!LÆS OGSÅ: Leg gør børn klogeAlligevel kan du godt opstille små bundne opgaver og udfordringer, når dit barn er i det kreative hjørne. Prøv for eksempel at foreslå, at I bruger vandfarverne i dag, og at hele papiret skal være farvelagt. Eller spørg dit barn, om han vil være med til at se, hvad der sker, når man blander to farver.Eller find sammen ud af, om det kan lade sig gøre at konstruere en skrammelskulptur uden at bruge lim. De små udfordringer er med til at hjælpe dit barn til at eksperimentere sig frem med materialerne.

Skab rammer, og skaf remedier

Det er sjældent, at børn af sig selv kommer hen og beder om karton og limpistol og finder deres indre Shane Brox eller Jørgen Clevin frem. Remedierne skal være til rådighed for barnet, når ideen til billedet, skulpturen eller konstruktionen opstår.

Derfor foreslår Lone Ørnø, at du indretter en lille ‘hjemmearbejdsplads’ på dit barns værelse: Et lille bord eller lignende med en hylde med kreative remedier ved siden af. Tag et billede af, hvordan der skal se ud, når der er ryddet op, og hæng det på væggen over bordet eller hylden.

Noget af det legetøj, dit barn har i forvejen, er også kreative remedier i sig selv – tænk bare på legoklodserne!

LÆS OGSÅ: Sommerquiz for børn og barnlige sjæle

Lone Ørnøs egen søn er den lykkelige ejer af en stor samling duplo-klodser, som hans mor har sorteret farvevis i plastikkasser og stillet ved siden af et lille bord. På væggen har hun hængt print fra internettet af forskellige monumenter: Eiffeltårnet, Frihedsgudinden osv. til inspiration. Det er noget, der sætter gang i den lille bygmester!

Tvivler du stadig på dine egne evner til at sætte skub i dit barns kreativitet, kan du bladre videre, og få inspiration til fem forskellige typer aktiviteter, I kan lave sammen. God fornøjelse, og glem ikke voksdugen!