Fra venstre: Christiane Vejlø, Drita Memisi og Katrine Bach.
Fra venstre: Christiane Vejlø, Drita Memisi og Katrine Bach.

Da Christiane Vejlø var til konference, oplevede hun noget, hun ikke havde prøvet før

Der er tech i din hånd, på dit arbejde, overalt i dit liv nu og i fremtiden, og her kan du møde tre kvinder, der vil inspirere dig til at blive dus med det digitale, før det er for sent.

ALT for damerne logo

I august var Christiane Vejlø til den store årlige tech- og startup-konference TechBBQ i København, og her oplevede hun noget, hun ikke havde prøvet før. 

Hun måtte stå i kø til dametoiletterne, og modsat så mange andre gange, hvor det kan være virkelig irriterende, var det her en udpræget fornøjelse. 

Det var for Christiane Vejlø nemlig et bevis på, at der er kommet flere kvinder ind i techbranchen.

– Jeg har været til mange arrangementer, hvor jeg var ene kvinde blandt en masse mænd, men nu ser jeg en vis udvikling på området, og det er virkelig positivt.

Branchen har altid været ekstremt mandsdomineret, og kvinder har haft svært ved at sig selv i den sammenhæng, siger Christiane Vejlø.

Men selvom at hun nu må til at indstille sig på at dele toiletterne, er der stadig langt igen, før kvinder er højt repræsenteret i techbranchen. Blot 21,3% af medarbejderne i techindustrien er kvinder, viser tal fra rapporten 'AI-gender gap rapport', mens tal fra Dansk Industri viser, at andelen af kvinder på STEM-uddannelserne – en paraplybetegnelse for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik – i 2023 lå på 33%. 

På it-uddannelserne udgjorde kvinderne 31% af de optagne i 2024.

– En af grundene til, at mange kvinder ikke kan se sig i den branche, er kulturelle historiefortællinger og dårlige jokes, som vi alle sammen har været med til at vedligebeholde. 

Vi fortæller hinanden, at mor ikke kan finde ud af at parkere bilen, og at det er bedst, at det er far, der sætter routeren op, fordi kvinder er dårlige til teknologi. Det er der intet belæg for, men man bliver mindre tilbøjelig til at være opsøgende i en retning, man får at vide, at man ikke duer til, siger Christiane Vejlø.

Men det duer ikke, at vi tror, vi ikke duer. Med den teknologiske udvikling, der raser afsted, er der brug for alle kræfter og stemmer. Diversitet skaber nemlig de bedste virksomhedskræfter og de bedste konkurrencevilkår.

– Det giver bedre bundlinje, når flere ideer mødes, og man har flere perspektiver. På den måde kan man tale til en større målgruppe og løse flere udfordringer. 

Om Christiane Vejlø

  • Fremtids- og medieanalytiker og stifter af og direktør for Elektronista Media, hvor hun rådgiver erhvervslivet og det offentlige om den digitale udvikling. 
  • Hun holder foredrag og har skrevet bogen 'Argumenter for mennesker – i en tid med AI', og er vært på techpodcasten 'Så må du have held og lykke med det, i hvert fald'.

Der er masser af data, der viser, at diversitet fremmer innovation, så hvis vi skal blive ved med at være først på markedet indenfor AI og cyber, som er de store indenfor tech lige nu, skal alle gerne bidrage, siger Drita Memisi, der er bestyrelsesmedlem i organisationen Women in Tech, der arbejder for større diversitet i tech gennem events, netværk og mentorordninger.

Kløfterne skal mindskes

Lige nu kører Women in tech et 18 måneder langt projekt med navnet 'Inspiring Diversity in AI and Cyber' støttet af Industriens Fond og i samarbejde med bl.a. Dansk Erhverv og Aalborg Universitet. Og de har særligt fokus på cyber.

– Før i tiden var tech meget nichet, men i og med at AI vokser sig så stort, fylder tech i dag langt mere og er en del af alle brancher og alle virksomheder. 

Du kan ikke eksistere uden tekniske løsninger, og jo mere digital du er, jo mere følsom er du overfor cyberbrud. Mange mennesker ved ikke, hvad cyber dækker over, både når vi taler cyberangreb og cyberforsvar, så vi prøver at gøre det mere mainstream, fortæller Drita Memisi og tilføjer:

– Missionen er at inspirere flere kvinder til at komme ind i tech, cyber og AI, både i startupmiljøet, hvor vi ønsker, at flere kvinder skal starte techvirksomheder, men også i corporate jobs, hvor flere skal involvere sig i tech. For det første, fordi vi kommer til at mangle medarbejdere i techbranchen, men også for diversiteten. 

Det gælder ikke kun kvinder, men hele bredden i diversitet.

Katrine Bach er en af de andre ildsjæle, der arbejder for at få kvinder på banen i techverdenen. Hun er en af founderne af organisationen Connected Women in AI, der har særligt fokus på at få lukket den kløft, der er mellem mænd og kvinder i forhold til brugen af kunstig intelligens.

– Når vi ser på, hvor mange kvinder, der arbejder med kunstig intelligens, er det kun 21,6%, og kvinder ligger 30% lavere end mænd, når drejer sig om at bruge kunstig intelligens generelt. Den kløft bliver kun større, hvis ikke vi gør noget ved det, siger Katrine Bach, der har en klar mission med Connected Women in AI.

– Vi har sat os selv i verden for at få skabt en ægte samfundsændring. 

Vi har lige nu en historisk mulighed for at være ligeværdige partnere med mænd i den her teknologirevolution, så vi vil skrive et helt nyt historisk kapitel, hvor kvinder tager del i en teknisk revolution. 

Og når vi taler om kunstig intelligens, vil jeg gå så vidt som til at sige, at vi taler mere om en renæssance end en revolution, fordi flere kvinder i det her område vil skabe en reel samfundsændring, siger hun, der med Women Connected in AI driver et samarbejde med Microsoft og AI-Kompetencepagten om læringsforløbet 'AI-Kompetencer for Kvinder', hvor de hvert kvartal udskiller mindst 250 kvinder.

– For os er diversitet en direkte løsning på de geopolitiske udfordringer, vi har nu, og til at styrke vores konkurrenceevne. 

For det første, fordi vi ikke har aktiveret hele talentmassen, og virksomheder skriger på talent indenfor det her område, og med diversitet får du bedre innovation og dermed bedre løsninger, og for det andet får vi mindre bias og dermed færre problemer i de løsninger, der bliver lavet.

Christiane Vejlø peger også på bias i kunstig intelligens som et af de problemer, som flere kvinder i AI kan være med til at afhjælpe.

– De bias, vi kan have, kan blive meget mere farlige i AI. Den kigger på data og amplificerer det, så er der en fordom i de datasæt, bliver den bare forstærket. 

Det kan for eksempel være gammel data om, at læger for det meste er mænd, og når jeg så prompter ”to læger”, får jeg et billede af to mandlige læger, selvom der faktisk er flere kvindelige læger i Danmark. De ting skal vi kunne fange, men er dit team alt for ens, bliver der blinde vinkler. 

Det handler ikke kun om diversitet på køn, men på højde, drøjde, farve og religion.

Pigerne skal fastholdes

Så udover at gemme farjokes om, at kvinder da ikke kan håndtere en computer eller opdatere en telefon, langt væk, hvad skal der så ellers til for at få tech til at virke indbydende på kvinder? Ifølge Christiane Vejlø starter det allerede i barndommen.

– Drenge får racerbiler, rumraketter og kemisæt, som i legetøjsbutikkerne står i definerede drengeafdelinger, mens piger ikke har særlig meget i samme genre, der taler til dem. 

Det er et kæmpe problem, for når vi ser på børn i de små klasser, er der ingen forskel på, hvor interesserede de er i teknik, siger hun, der oplevede det på nært hold, da hun lavede en workshop i sin datters 3. klasse med robotter og programmering og oplevede nul kønsfaktor i forhold til interessen.

– Workshoppen gik ud på at programmere en mariehøne til at gå tre skridt frem og tre skridt til venstre, og det syntes alle var sjovt, men kommer du højere op i alder, ser pigerne ikke sig selv i det mere, fordi de ikke ligesom drengene har en masse venner, som vælger netop de uddannelser, og fordi der er færre rollemodeller. 

Jeg tror på, at man kan gøre en kæmpe forskel ved at ramme de små klasser.

Den holdning er Drita Memisi helt enig i. Hun er fortaler for digital forståelse på skoleskemaet.

Om Drita Memisi

  • Bestyrelsesmedlem i organisationen Women In Tech og medvært på podcasten 'Tech Obsession'. 
  • Hun er stifter af techvirksomheden Less.fashion og rådgiver internationale Fortune 500-kunder indenfor innovation og digital transformation. 
  • Har tidligere arbejdet i mediebranchen, bl.a. i TV 2’s kommercielle afdeling og været strategisk advisor for internationale tech-scaleups.

– Skolebørn skal præsenteres for, hvad der sker derude. Kunne det ikke være spændende at være cyberhacker, udvikler eller forsker i AI? Og de unge skal gøres meget mere opmærksomme på, at selvom man ikke vælger en decideret teknisk uddannelse, men måske vil være folkeskolelærer eller sygeplejerske, have en webshop eller være influencer, så er det vigtigt at have både AI- og cyberskills.

Tech kan lyde nørdet, men vi behøver det altså alle sammen i vores hverdag, og jo mere vi taler om det, jo mere mainstream bliver det.

Christiane Vejlø påpeger, at der allerede ses en stor indsats hos uddannelsesinstitutionerne, der målretter kommunikationen mere til kvinder og arbejder på at formidle bredt, hvad tech kan.

– Der har været fokus på at skabe en åbenhed og et billede af, at det at arbejde med teknologi ikke kun er lig med nørderi og pizzabakker i kælderen. Man har rebrandet, hvad det kan, og prøvet at formidle, at det er en tryllestav til at skabe den verden, vi gerne vil leve i. 

På den måde bliver det mere relevant for alle og langt mindre kønsbestemt. Min drøm er, at man slet ikke skal tale om køn i forhold til tech, men så længe vi ikke er i mål, bliver vi nødt til at tage samtalen.

Inspirerende rollemodeller

Et andet vigtigt skridt på vejen er rollemodeller. 37% mener ifølge en undersøgelse fra Ipsos og Connected Women in AI, at de mangler forbilleder indenfor AI, som de kan identificere sig med, og over 50% mener, at de mangler personer, der arbejder med AI, som de kan spejle sig i. Her er Dansk Erhvervs årlige kåring af 25 kvindelige iværksættere en af de ting, der kan give andre kvinder med iværksætterdrømme inspiration, og på 2024-listen er der 5, der arbejder med rene teknologiske virksomheder. 

For at få flere rolle-modeller på banen kører Connected Women in AI netop nu et projekt døbt '100 Women in AI', der handler om at belyse de positive rollemodeller, ligesom de snart lancerer en podcast af samme navn, hvor de kommer til at tale med førende kvindelige eksperter indenfor alle områder af arbejdet med og brugen af kunstig intelligens. 

Christiane Vejlø laver også podcasten 'Så må du have held og lykke med det, i hvert fald' om tech og om at designe en fremtid, vi gider leve i. En podcast, der faktisk har flest kvindelige lyttere. 

Women in Tech er netop også gået i luften med en ny podcast 'Tech Obsession' i samarbejde med podcastvært Caroline Rossmeisl, Dansk Erhverv og Industriens Fond, hvor de prøver at gøre techbranchen mere spiselig for unge kvinder ved brug af humor, ærlighed og rollemodeller. 

De har også lanceret kampagnen 'Tech Stories', der sætter fokus på de personer, der former fremtidens AI og cybersikkerhed. Formålet er at gøre branchen mere tilgængelig ved at fremhæve historierne bag teknologien.

– 'Løvens hule' har gjort rigtig meget for iværksætteri, nu mangler vi noget, der kan styrke teknologien. Det er vigtigt at få synliggjort rollemodellerne og italesætte emnerne på en jordnær måde. Jeg oplever en kæmpe interesse fra kvinder, som synes, det er interessant at høre mere om tech, og hvorfor det er så relevant, og hvordan man kan bruge det. 

Så jo flere stemmer, der får taletid, jo mere håber jeg, at det kan inspirere til, at der kommer flere kvinder til, siger Drita Memisi.

Når det kommer til kvinders egen opfattelse af, hvor gode de er eller vil være til at arbejde med AI, ligger den lavere end mændenes. En undersøgelse af IPSOS & Connected Women in AI viser, at 54% af mændene mener, at de har en god forståelse af, hvad AI er, mens det tal ligger på 43% for kvinderne. 

Katrine Bach fra Connected Women in AI ser, at mange kvinder holder sig tilbage, fordi de ikke føler, at de har de rette kompetencer.

Om Katrine Bach

  • Medstifter og CEO i Connected Women in AI, hvor hun driver initiativer, der styrker kvinders AI-kompetencer og skaber nye karriereveje. 
  • Hun er udpeget som en af de 10 mest indflydelsesrige profiler indenfor AI. 
  • Har 25 års ledelseserfaring, bl.a. som Group CEO for et selskab med fokus på content og SaaS-løsninger til medicinalindustrien.

– Vi kalder det et confidence gap mere end et competence gap. Der har været en opfattelse af, at hvis man skal arbejde med kunstig intelligens, så skal du være teknologiuddannet. Det er ikke rigtigt i dag. 

En af de største udfordringer i dag, når vi taler om værdiskabelse med kunstig intelligens, er for eksempel at få lavet forandring i virksomhederne. Du får kun lavet en ægte værdiskabelse i virksomhederne, hvis du får hele virksomheden med. 

Forankring er utrolig vigtigt, og det handler meget om forandringsledelse – kommunikation, vidensdeling og projektledelse – og det er kompetencer, som kvinder er rigtig stærke i, siger Katrine Bach og tilføjer:

– Da vi startede med Connected Women in AI, havde vi en fornemmelse af, at vi skulle adressere kvinder, der arbejder i og med kunstig intelligens, men vi taler ikke om en branche mere, men om et felt, der berører alle områder, så vi skal sørge for, at alle er med.

Alle kan være med

Et andet issue er, at mange kvinder føler, at de snyder, hvis de bruger kunstig intelligens, og det oplever Katrine Bach som et kæmpe problem.

– Alle kvinder skal til at forstå, at det i hvilket som helst job forventes, at vi kan bruge kunstig intelligens. Du skal ikke være bange for at miste dit job til kunstig intelligens, du skal være bange for at miste det til en, der bruger kunstig intelligens. 

Kan du ikke bruge kunstig intelligens, har du snart et problem, og der er ikke nogen, der går fri. Selv hvis du arbejder i et håndværksfag, har du behov for at lave administrative opgaver, kommunikere og måske markedsføre dig selv, og hvis ikke du kan bruge kunstig intelligens, bliver du for langsom og ikke-konkurrencedygtig, siger Katrine Bach, der slår fast, at løbet ikke er kørt for nogen, selvom det måske kan føles sådan, hvis ikke man har været fremme i techskoene fra starten.

– Alle kan føle, at de ikke kan overskue det, og at det er alt for sent at hoppe med, men man behøver ikke følge med i al udvikling indenfor tech. Som kvinder skal vi fokusere på at få lært nogle basic skills. Alle skal ikke være data scientists, men alle skal forstå, hvordan de bruger AI, og hvad det kan, for når du kan det, så begynder du at se muligheder.

I slutningen af oktober lancerer Conected Women in AI en onlineplatform, der forbinder community og opkvalificering af evner indenfor kunstig intelligens. Missionen er at forme et sted, hvor kvinder kan søge hen, når de vil vide mere.

– Det samfundsproblem som Female Invest adresserede for fem år siden, som handlede om kvinder, økonomi og investering, det handler i dag om kunstig intelligens, hvor kvinderne ikke er med og ikke føler sig motiverede. 

Vi lancerer den her platform, så der er et sted, hvor kvinder kan holde sig informerede, og så vi kan hjælpe flere. Ingen skal føle, at de ikke kan det, eller at de ikke har ret til det. 

Alle kvinder skal føle, at de har den opbakning og den støtte, de skal bruge fra andre kvinder, hvis de vil have den, siger Katrine Bach.

Kvinder og tech

  • 21,3 % af medarbejderne i techbranchen er kvinder. Gennemsnittet for EU-landene er 24,6 %.
  • 30 % færre kvinder end mænd bruger kunstig intelligens generelt.
  • 33 % på Stem-uddannelserne (Science, Technology, Engineering og Mathematics) er kvinder.
  • 31 % af de optagne på it-uddannelserne er kvinder.
  • 43 % af kvinder mener, at de har en god forståelse af AI, mens tallet er 54 % for mænd.

Kilde: Ipsos & Women Connected in AI, Dansk industri og AI-gender gap rapport