Udvikling
Foto: Nimastock | Hvad betyder 'mindful' og er det noget man har tid til at være som mor?
Vores Børn

Udvikling

Mindfulness: Kom tættere på dit barn

Journalist Annamette Fuhrmann er stødt på begrebet ‘mindfulness’ og undersøger, hvad det egentlig har med børn og mødre at gøre?

Af Annamette Fuhrmann 10.feb.2012 Børn

Da jeg blev bedt om at skrive denne artikel og hørte ordet ‘mor’ og ‘mindful’ indgå i samme sætning, begyndte jeg at grine. Altså. Har man overhovedet tid til at være mindful, mens man hænger i en klokkestreng af praktiske opgaver, og små børnearme summer rundt om hovedet på én.

Svaret er: Ja. Det har man, hvis man vælger det. Hvis ikke, går det hurtigt fløjten med at være nærværende, mens man rører i frikadellefarsen med et barn på hoften.

Beslut dig for nærvær

At være mindful er noget, du skal beslutte dig for at være, ligesom du skal beslutte dig for den ugentlige løbetur. Det nytter ikke noget at købe lidt æterisk olie og sætte gang i duftlyset, når ungerne sover, og så tro, at de gode intentioner holder helt til næste dags aften.

Faktaboks

Mindfulness kan oversættes til opmærksomt nærvær eller fuld opmærksomhed. Det er en metode, du kan benytte til at træne dig i at være bevidst om, hvordan du er som mor.

Kilde: Mindfulness for dig som mor – med det lille barn af Nina Ekman og Stine Reintoft, Forlaget Mindspace.

Jeg har prøvet. Virkede ikke. Det virker heller ikke supergodt at beslutte sig for at drikke pukka-te hver aften og så tro, at man derigennem bliver den helt afbalancerede type, der med 15 gram ingefær og fennikel får skidemeget overskud.

Been there, done that. Og nu, vi er ved det: Det virker heller ikke at sætte noget musik på repeat med buddhistiske syngeskåle og så blive … buddhist, eller noget andet oplyst-come-inhandy-overskudsagtigt.

LÆS OGSÅ: Stor undersøgelse: Danske forældre savner tid til nærvær og alenetid

Næh. At være nærværende. Lyttende. Og en mor, der ikke tjekker en sms, sætter en vask over, laver aftensmad og leger med togbane på samme tid, kræver, at du ser din hverdag i øjnene og beslutter dig for at mærke livet – for nu at være lidt højtravende.

Vær til stede, når du kysser godnat

Den gode nyhed er, at det godt kan komme til at se bedre ud med den hverdag. Du kan rent faktisk gå lidt anderledes til værks. Psykoterapeut Kresten Kay fortæller:

Faktaboks

Ekspertens bedste råd til dig, der vil praktisere mindfulness

Du behøver ikke at kunne lide det i starten – bare gør det!

Start med korte meditationer, og bliv ved hver dag. Selv tre minutter er godt. Hellere tre minutter hver dag end en time om ugen.

Find en god meditationslærer eller -gruppe, og få støtte til din meditationspraksis.

Du kan ikke læse dig til at blive mindful. Det er som at prøve at spise menukortet på en restaurant. Du bliver nødt til at praktisere det for at opnå goderne.

Kilde: Kresten Kay, psykoterapeut MPF/cand.mag. og meditationslærer, se mere på Krestenkay.dk.

“Ved at praktisere mindfulness, der er en form for meditation, styrker du din koncentrationsevne og din kropsforståelse. Du vil på sigt opnå at kunne takle svære situationer bedre.”

Hvis du med andre ord indimellem føler dig som en utilstrækkelig blæksprutte med alt for mange opgaver, der gør det svært at nyde dine børn mest muligt, så kunne mindfulness godt være værd at prøve.

“Uformelt kan du øve dig i mindfulness i alle situationer i din hverdag, hvor du koncentrerer din opmærksomhed om det, du foretager dig. Og intet andet. Det kan være at skære tomater til salaten, vaske hår eller kysse børnene godnat,” forklarer Kresten Kay.

Hvis du allerede tænker, at projektet er uoverkommeligt, fordi du døgnet rundt multitasker med børn og vasketøj, så læs alligevel videre. Eksperten mener nemlig, at vi alle sammen ubevidst øver os i bestemte situationer:

“Sjovt nok er mange mennesker gode til at være nærværende og opmærksomme ved sex. Her formår mange at skubbe tanker, bekymringer og angst væk – for blot at opleve det, der sker lige nu og her. Tænk, hvis den samme form for opmærksomhed kunne være til stede i resten af livet,” siger Kresten Kay.

En konflikt ad gangen

“At være nærværende over for dine børn kræver, at du ikke har tusind andre ting i hovedet på samme tid. Mindfulness gør opgaven lettere og træner dig i at forholde dig bevidst til nuet, så du undgår at reagere pr. automatik.

Du kan være opmærksom på, når du er vred på dine børn. Hold fokus på, at konflikten handler om dem og ikke om, at din chef gav dig en spand koldt vand i hovedet til frokost,” siger Kresten Kay.

Det har han jo ret i. Jeg kan i hvert fald godt selv finde på at vrisse ad mine børn, hvis jeg er presset over noget på mit arbejde.

Min ældste søn går i udflytterbørnehave, og der skal nås en bus hver morgen klokken halv ni, sharp. Det kan give nogle udfordringer, når man skal have to børn og sig selv ud af døren – uden det store drama. Jeg tror, de fleste forældre ved, at det kan være en anelse tidskrævende at proppe en sur fireårig ned i en flyverdragt uden at komme til at hvæse alt for meget.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du mere nærværende

Hvordan gør en mor så?

Hvad sker der mon så, når man beder en ganske almindelig dansk mor prøve at blive lidt mere mindful sammen med sine børn? Marie-Louise Moestrup er folkeskolelærer og alenemor til to drenge, så hun kender om nogen problemet med den skattede tid til sig selv og fornemmelsen af, at de praktiske opgaver hænger som en tung dyne over hverdagen. Marie-Louise har bevidst valgt at bruge mindfulness og meditation i sin hverdag:

“Jeg er opmærksom på, når tankerne begynder at køre i selvsving. Så gør jeg det, at jeg trækker vejret dybt et par gange. Jeg ser det som en tragt, hvor jeg snævrer min bevidsthed ind og fokuserer på lige præcis det, jeg laver lige nu. For eksempel når jeg står og smører madpakker, dér tager jeg lige et tjek, når kniven kører over brødet: Hvordan føles det? Hvordan ligger brødet på skærebrættet? Hvordan ser skærebrættet ud?”

Visualisér en flamme

Så langt, så godt. Der er jo tidspunkter i ens liv, hvor man kan føle sig presset over en længere periode, og hvor det at gå på arbejde og nå at hente børn før lukketid kan være en logistikopgave af en anden verden. Til det siger Marie-Louise Moestrup:

“I de perioder, hvor jeg mærker et ekstra stort pres i løbet af dagen, gør jeg det, at jeg lige går ud på toilettet i fem minutter. Jeg trækker vejret dybt, og jeg visualiserer en stor flamme foran mig, og når jeg trækker vejret ind, så forestiller jeg mig, at den ild ligesom kommer ned i maven og brænder den problemstilling væk, som jeg går rundt med. Når jeg puster ud igen, visualiserer jeg kold luft og en form for rensning af luften. Det lyder lidt langhåret, men det virker faktisk.”

Ja, det lyder lidt langhåret, men hvis jeg kan slippe for at ligne en hamster, der har fået halen i en stikkontakt, når klokken runder 21, så er jeg villig til at give det et skud. Med det der mindfulness.

LÆS OGSÅ: Nyd nuet med dit barn

Oven på den tager vi alle lige en dyb indånding. Og udånding.

Kom godt i gang

1. Find et sted, hvor du kan være i fred i et par minutter.

2. Sæt dig i en behagelig stilling, og luk øjnene.

3. Fokusér på dit åndedræt – mærk luften komme ind i næsen, gennem svælget, ned i brystet og helt ned i maven.

4. Beslut dig for at lukke alle tanker ude og kun tænke på indånding og udånding.

5. Du opdager hurtigt, hvor svært det er, men fortsæt alligevel med at prøve et par minutter hver dag.

Kom tættere på dit sovende barn

1. Læg dig tæt på dit sovende barn.

2. Betragt dit barns ansigt, se på farver, former, skygger. Se på dit barn, som om du var en maler, der skulle portrættere den lille.

3. Fokusér herefter på lyde – dit barns åndedræt.

4. Mærk efter, hvordan dit barn dufter.

5. Slut af med at lukke øjnene og forsigtigt ae dit sovende barn på kinden eller håret, mens du koncentrerer dig om at mærke efter, hvordan din lille skat føles.

En lille rosin – et lille mirakel

1. Tag en rosin til både dig selv og dit barn.

2. Hold den i hånden, mens I forestiller jer, at I aldrig nogensinde før har set en rosin.

3. Læg mærke til den, og mærk jeres sanseindtryk, mens I spiser rosinen.

4. I skal virkelig spise den rosin, som om I aldrig før har smagt den.

5. Hvordan ser den ud? Hvordan lugter den?

6. Få dit barn til at sætte ord på sanseindtrykket, og få hende til at beskrive oplevelsen.

Kilder til øvelserne: Mindfulness for dig som mor – med det lille barn af Nina Ekman og Stine Reintoft,

Forlaget Mindspace, og Marie-Louise Moestrup, mindful mor til to drenge.

LÆS OGSÅ: Bubber: "Nærvær kan ikke skemalægges!"

LÆS OGSÅ: Nærvær: “Se nu på mig, mor!”

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du mere nærværende


Henter...