Psykologi
Børn er altid tilstede i nu'et. Prøv at være det samme. Foto: Nimastock

Mindfulness: Nyd nuet med dit barn

Har du for vane at lade øjeblikkene med dit barn forstyrres af tanker om det, du gjorde ligefør, eller det, du skal nå lige om lidt? Vi introducerer begrebet mindfulness. En metode, der kan lære dig at være til stede i nuet og nyde det.

Kører du på autopiloten, når du er sammen med dit barn? De fleste forældre kender i hvert fald for nemmelsen: Vi er sammen med vores børn, men vi er ikke til stede! 

Faktaboks

Mindfulness er både en metode til at blive nærvær ende og fastholde opmærksomheden i nuet ved at bruge sanserne, og en metode til at bringe op mærksomheden tilbage til nuet ved at registrere de automatiske og mere eller mindre ubevidste tanker, der stresser dig og gør dig åndsfraværende.

Sådan gør du:

Fasthold din opmærksomhed i nuet ved at ”være i de fem sanser” (Hvad lugter jeg? Hvad hører jeg? Hvad ser jeg? Hvad føler jeg? Hvad smager jeg?)

Taber du opmærksomheden, så accepter – i stedet for at ignorere – de tanker, der forstyrrer.

Undersøg, hvad det er, du tænker, og hvorfor.

Slip så tankerne, og vend din opmærksomhed tilbage til nuet.

Vi tænker på det dårlige møde, vi havde i sidste uge, eller på alle de huslige pligter, vi desværre skal lave om en halv times tid. 

Pludselig føres vi tilbage til nu’et af et „mor, mooar, mooooaaar” i det fjerne, og vi opdager, at togskinnerne nu fylder hele stuen – uden at vide, hvordan de er kommet til det …

Eller du sidder og ammer og vækkes brat tilbage af babys gylp, helt stresset over alle de ting, du har tænkt på, du skal nå (eller ikke har nået), og helt forundret over at opdage, at der er gået 20 minutter. Med andre ord: Vi har slået autopiloten til og ikke givet tiden med børnene ”mindfulness”.

Og det er synd for både os og vores børn. Det mener Allan Lohmann-Olsen, der er uddannet mindfulnesstræner. Han bruger både metoden i sit arbejde i psykiatrien og i sin private terapipraksis.

Det øjeblik, du lader ting, der bekymrer dig, eller ting, du ikke lige fik gjort eller skal gøre, fylde dit hoved, så er du ikke til stede i nuet sammen med dit barn omkring det, I nu engang foretager jer sammen, forklarer han.

Det har konsekvenser for samværet med dit barn i mere end én forstand:

Ud over det oplagte, at du selvfølgelig går glip af øjeblikket og ikke får nydt dit barn i fulde drag, så vil dine tanker om de gardiner, du ikke lige har fået vasket, eller den middagsmad, du ikke gider lave, være ’til stede’ i samværet. Og det vil præge dine følelser og hele stemningen i samværet negativt.

Læs nu rigtigt, mor

Og hvad angår børnene, så tror vi måske, at vi er så gode til at være sammen med dem på automatpiloten, at de slet ikke opdager vores negative følelser, eller at vi for længst er fløjet et andet sted hen i tankerne. Men som Allan Lohmann-Olsen understreger, er mindfulness lige præcis det, børn kan.Det betyder, at de også er helt geniale til at opdage, hvis vi ikke er på, som når du for eksempel bliver afbrudt midt i godnathistorien med et ”læs nu rigtigt, mor!”.– Børn kan med det samme mærke, om du mekanisk læser nogle ord op for dem, eller om du er til stede i det, du læser, og deres reaktioner på det, siger Allan Lohmann-Olsen.Men hvordan lærer vi så os selv at være ”ægte” til stede og gøre os fri for alle de forstyrrende tanker, når de dukker op? Og er vi først rigtigt på vej, hvis vi kan sige os fri for at have nogle forstyrrende tanker overhovedet?– En god måde at fastholde opmærksomheden i nuet er at ”være i de fem sanser” og lade alt andet glide i baggrunden. Tænk over, hvad det egentlig er, du oplever, mens du sidder der og ammer. Hvad mærker du? Hvad hører du? Hvad ser du?, forklarer Allan LohmannOlsen.Selvom vi bruger sanserne i situationen, kan vi ifølge Allan Lohmann-Olsen sjældent helt undgå, at vores tanker kommer på afveje af og til – eller, som han formulerer det, at tankerne er til stede i situationen. Det, vi til gengæld kan, er at gøre det til en vane at ”opdage” – og acceptere – at tankerne kommer.– Ja, det lyder i første omgang paradoksalt, at du skal acceptere de forstyrrende tanker, du vil af med. Men accepterer du ikke de tanker, du får om for eksempel vasketøjet, og bare fejer dem væk uden overvejelser, så kan du være sikker på, at de hurtigt dukker op igen, siger han.

Giv slip på tankerne

Ja, de fleste af os kender vel til det? Ikke nok med, at tanken om, at du skal vaske tøj irriterende nok bliver ved med at dukke op igen og igen, men du begynder rent faktisk også at gå i gang med at vaske tøjet i dine tanker – trin for trin. Mere eller mindre bevidst er du i færd med at sortere tøjet i grader og kulør, så fylder du vaskepulver i og så tænder du for maskinen.– Derfor handler mindfulness som metode ikke kun om at bruge sanserne som hjælp til at fastholde opmærksomheden i nuet. Mindfulness handler også om at lære at registrere, hvad vi tænker hvornår. For hvis vi skal kunne give slip på de anmassende tanker, må vi nødvendigvis forholde os til dem, pointerer Allan Lohmann-Olsen.Overvej derfor, hvad det er, du tænker på, og hvorfor. „For eksempel: Hmm, jeg ser en plet på en bodystocking, så det er jo egentlig ikke mærkeligt, at jeg kommer til at tænke på, at jeg skal have vasket tøj. Men det kan jeg altså ikke gøre lige nu, når jeg sidder og ammer, så nu lægger jeg den tanke væk,” forklarer Allan Lohmann-Olsen.– Gør vi sådan, bliver alt – selv de forstyrrende tanker – til noget, vi er ’mindful’ over for. Og så er vi på rette vej, for da kan vi slippe tanken som det, den er: En tanke om, at vi på et andet tidspunkt skal have vasket tøj – ikke andet!, forklarer Allan Lohmann-Olsen.

Nyd øjeblikken

Husk at nyde det! – et råd, de fleste småbørnsforældre har fået eller selv har givet andre. Men hvad er det egentlig, vi som forældre skal huske at nyde?

Det er jo netop rækken af de mange små øjeblikke, vi har sammen med de små poder. Og så er det da bare brandærgerligt at ødelægge disse dyrebare stunder ved at bekymre sig 10 skridt frem eller tilbage over ting, der alligevel ikke kan gøres noget ved lige nu.

Måske er det værd at prøve Allan Lohmann-Olsens råd om mindfulness, næste gang du ammer, leger med Lego eller måske læser godnathistorie?

”To be mindful” kan bedst oversættes med ”at være opmærksom”. Og som metode er mindfulness en form for tænkning eller træning, der handler om at være til stede med det, som er – her og nu. Det er noget, alle kan gøre – og noget, der kan gøres hvor som helst og når som helst!

Metoden har rødder i den østlige meditationspraksis, men der er mange måder at dyrke mindfulness på. Nogle dyrker mindfulness som en ”rigtig” meditation, altså hvor man sidder ned og forsøger at være bevidst om sin tænkning. Men andre dyrker det, mens de laver noget andet. Og i den forstand skal mindfulness ses som en hverdagsting, du kan gøre i forbindelse med andre handlinger, du alligevel gør.

LÆS OGSÅ:  Sådan bliver du mere nærværende

LÆS OGSÅ: Mindfulness: Kom tættere på dit barn

LÆS OGSÅ: Mindfulness: 8 tip til at finde roen på barsel

Se, hvad vi ellers skriver om: Mor, Psykologi, Tumling, Udvikling og Børnepsykologi