Nemme koteletter i fad
SPONSORERET indhold

Nemme koteletter i fad: Her er 3 lækre opskrifter

Koteletter i fad er en skøn og elsket klassiker på de danske middagsborde og udover at smage helt forrygende, er koteletter i fad også en nem måde at lave aftensmad på. Her får du 3 lækre opskrifter på nemme koteletter i fad:

Af:: Bente Nissen Lundsgaard Foto: Tia Borgsmidt
15. sep. 2021 | Opskrift | Hendes Verden

Her finder du opskrifterne på: 

rødder_bacon_blomkålsris.jpg

Koteletter med rødder, bacon og blomkålsris

4 personer

1 løg
2 persillerødder
2 gulerødder
1 spsk. olivenolie
100 g bacon i små tern
1 dåse flåede, hakkede tomater
2 dl bouillon
3 spsk. tomatkoncentrat
2 fed hvidløg
2 tsk. paprika, gerne spansk røget paprika
salt og peber
4 svinekoteletter uden ben, 2 cm tykke
2 spsk. olivenolie
2 spsk. hakket persille

Blomkålsris:
1 blomkål
salt

Sådan gør du:

  1. Skær løget i tern. Skræl og skær persillerødder og gulerødder i tern. Svits først baconternene i olivenolie i en gryde, til de er gyldne. Kom herefter grøntsagerne i, og svits dem med 3-4 min. Tilsæt flåede tomater, bouillon, tomatkoncentrat, hvidløg og paprika. Kog det op et par min.
  2. Dup koteletterne tørre med køkkenrulle. Krydr med salt og peber. Varm olien op på en pande. Brun koteletterne ca. 1 min. på hver side. Læg koteletterne i et smurt ovnfast fad. Fordel grøntsagssaucen over. Stil fadet i ovnen ved 200 gr. ca. 20-25 min. Drys persille over.
  3. Blomkålsris: Del blomkålen i mindre buketter, og miks dem i en foodprocessor, til det ligner ris. Kog 1 liter vand med 1 tsk. salt op i en gryde. Kom blomkålen i. Lad det være i ca. ½ min. Hæld til afdrypning i en si.
  4. Server fadkoteletterne med blomkålsris.

græske_koteletter.jpg

Græske koteletter

4 personer

8 enkelte lammekoteletter med ben
salt og peber
2 spsk. olivenolie til stegning
100 g fetaost
1 fed finthakket hvidløg
1 dl hakket persille
8 skiver parmaskinke
1 usprøjtet citron
2 spsk. småkviste frisk timian
2 spsk. olivenolie
salt og peber

Tilbehør:
brød og en blandet salat

Sådan gør du:

  1. Krydr koteletterne med salt og peber.
  2. Varm olivenolien op på en pande. Brun kort koteletterne på hver side, og tag dem op på en tallerken.
  3. Fordel en blanding af smuldret feta, hvidløg og persille på koteletterne. Pak en skive parma omkring hver kotelet. Læg dem i et smurt ovnfast fad. Skær citronen i både, og fordel også den i fadet. Fordel små kviste timian over. Dryp med olivenolie, og krydr med salt og peber.
  4. Stil fadet i ovnen ved 225 gr. i ca. 20 min.

Italiensk_version.jpg

Den italienske version

4 personer

4 kalvekoteletter
salt og peber
2 spsk. olivenolie

Fyld:
150 g frisk spinat
200 g cherrytomater
250 g frisk mozzarella
salt og peber
2 tsk. tørret oregano
2 spsk. olivenolie

Tilbehør:
pasta eller brød

Sådan gør du:

  1. Dup koteletterne tørre med køkkenrulle. Krydr med salt og peber. Varm olivenolien op på en pande. Brun koteletterne ca. 1 min. på hver side. Læg dem i et smurt ovnfast fad.
  2. Fyld: Skyl spinaten godt. Kog den op i vand med salt, til den falder sammen. Afdryp i en si. Fordel spinaten over koteletterne. Skær tomaterne i halve. Skær mozzarellaen i skiver.
  3. Fordel tomater og mozzarella over spinaten og i fadet. Krydr med salt, peber og oregano. Dryp olivenolie over.
  4. Stil fadet i ovnen ca. 12 min. ved 250 gr. Server med det foreslåede tilbehør.

Anbefalet til dig