Butiksejer Sabine Poupinel
Foto: Dennis Morton Sabine Poupinels butik i hjertet af København er en institution. For tiden er gulvet malet lyserødt, og Sabine har fundet en hat frem, som hun lavede med en ven for over 20 år siden.

Butiksejer Sabine Poupinel: “Det, der er nødvendigt for at være kreativ, er at være provo”

Meget tyder på, at kreativitet og passion kan vise sig at være med til at hjælpe os gennem coronakrisen og vise vejen frem. Derfor har vi blandt andet talt med Sabine Poupinet, ejer af butikken af samme navn, om, hvad kreativitet betyder for hende – og ikke mindst, hvad der driver den.

Hun har haft butik i eget navn i mere end 50 år og er lidt af en institution. De seneste 25 år har hun taget unge designere ind, for designeren Sabine Poupinel vil provokeres og have sine grænser flyttet af nye generationer. Hun er mest kreativ, når der ikke er flere penge i banken og tror på, at personlig, erfaren og lokal betjening vinder over nethandel.

Hvad betyder kreativitet for dig?

“Livet. Det, der er nødvendigt for at være kreativ, er at være provo. Uden det, er der kun kedsomheden tilbage.”

Du repræsenterer mange unge designere i butikken, hvorfor?

“Mit eget design var for kedeligt og ensporet. Det bliver det hurtigt, når du ikke får inspiration fra de unge. Så jeg begyndte at sælge de unges design for 25 år siden. Den eneste måde at være fremme i skoen er at arbejde med dem. Uden det gad jeg overhovedet ikke at have en biks.”

LÆS OGSÅ: Nanna Hjortenberg: “Det har faktisk inspireret mig, at verden gik helt ned i tempo”

Hvordan spotter du dem?

“Jeg går til afgangsshow på skolerne og ser på mulighederne. Mit job er at tale med designerne om, hvad der skal til for, at de kan nå ud til kunden. Og så er spørgsmålet, om de er med på det.”

Hvad leder du efter, når du tager nye designere og brands ind i butikken?

“Det er vigtigt, at jeg ikke står som dommer og siger: “Det er grimt, og det er pænt,” for måske synes mine kunder det modsatte. Udvalget må ikke blive for ensrettet, så jeg får altid de unge, min datter Mia og designeren Bettina Bakdal til at hjælpe med udvælgelsen. Man skal heller ikke tage fejl af kunderne. Hvis de ligner lort i tøjet, køber de det jo ikke. Det, der betyder noget for mig, er, at tøjet sidder ordentligt på kroppen. Folk skal ikke se latterlige ud, når de går herfra. Mit vigtigste job er at vejlede kunderne, og det er det, jeg kan efter så mange år.”

Butiksejer Sabine Poupinel2.jpg
Selv om Sabine Poupinel helst selv tager en simpel herreskjorte på, har hun sans for farver.

Hvornår føler du dig mest kreativ?

“Når der ikke er penge i banken. Så trykker jeg den af. Og så finder jeg ud af, om der mangler kjoler, bukser eller nederdele, knokler og får det som regel solgt. Heldigvis.”

Hvis du skulle tage temperaturen på branchen lige nu?

“Sådan nogle som os får en god fremtid efter corona. Der er ligesom blevet ryddet ud i kludebranchen. Kunderne bliver klogere efter alt det der nethandlen, som de har været tvunget til. Mennesker har brug for at mødes og få vejledning i stedet for at sidde foran en computer og købe noget og så sende det tilbage. Jeg havde lukket i tre måneder, men juni var en rigtig god måned. Der var fuld hammer, og jeg lavede sgu næsten det dobbelte ift. samme måned sidste år. Jeg tror, forbrugerne er blevet klogere. Og nu vil de gerne støtte sådan nogle som os. I lokalområdet.”

Butiksejer Sabine Poupinel4.jpg
Gå og glo på vinduer. Butikkens udstillingsvindue er ofte en inspiration i sig selv.
Butiksejer Sabine Poupinel3.jpg
Designeren og keramikeren Nanna Stechs finurlige keramik pynter .

Hvem tror du på lige nu?

“Pigerne bag Birrot er pissedygtige og megaseje lige nu. De er fra Central Saint Martins (designskole i London, red.), og det er tydeligt at se. Vi står midt i et hul, og jeg tænker på så småt at blive mere minimalistisk og komme af med ‘blomsterbutikken’ hernede.”

LÆS OGSÅ: Hvordan ændrer vi vores "fastfood"-mentalitet til tøj?

Hvilke designere klarer sig godt i butikken? 

“Den, der klarer sig bedst, er desværre mig. Det er pisseirriterende, for jeg ville gerne være fri for at sy så meget, men sådan er det. Det går også godt for p.feilberg, Gudrun & Gudrun og Bettina Bakdal.”

Hvad går du selv i?

“En skjorte og nogle bukser. Bukserne er fra Birrot og så enten en gammel skjorte fra Kenzo eller en herreskjorte fra Hansen Garments.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Livsstil, Interview, Trends og Tøj