Vestiaire Collective
Foto: Tine Bek Fanny Moizant (tv.) og Sophie Hersan syntes, der manglede et inspirerende sted, hvor man kunne sælge vintagetøj og -tasker, uden at det føltes støvet. Det blev til Vestiaire Collective

Vestiaire Collective-grundlægger: ”Hvis du vil investere sikkert, kan du ikke gå galt i byen med…”

Den perfekte vintage-taske fra Chanel? Grundlæggerne bag Vestiaire Collective guider dig igennem junglen af second hand-luksus.

Hvorfor startede I Vestiaire Collective?

Sophie: “Det startede med et simpelt spørgsmål: “Hvorfor skal så mange fantastiske items bare ligge i folks garderober?” Vi ville gerne uddanne forbrugeren til at forbruge mindre, men bedre, og købe kvalitet fra begyndelsen.”

Fanny: “I 2009 var der ikke mange ordentlige steder at sælge designervarer, så vi så et hul i markedet for en online-platform, hvor man kunne købe og sælge luksusmode i et inspirerende miljø.”

Hvorfor tror I, at vintageshopping er blevet så populært?

Sophie: “Et stigende fokus på bæredygtighed og et øget ønske om at skabe en unik stil har været medvirkende til genbrug- og vintagetøjs popularitet. Især den yngre generation er mere og mere opmærksomme på at forlænge levetiden på de ting, der allerede er i cirkulation.”

LÆS OGSÅ: Else Skjold: ”Modedesignere, der skaber tøj til rigtige mennesker, får succes”

Fanny: “Jeg tror også, at Vestiaire Collective har været med til at flytte holdningen til genbrug. Tidligere blev det opfattet som lidt uddateret og støvet, og det har vi forsøgt at ændre ved at skabe et inspirerende miljø, der passer til de ting, folk sælger.”

Hvad var jeres første vintage luksuskøb?

Sophie: “En sort og beige Yves Saint Laurent-taske i ruskind med frynser.”

Fanny: “En navyblå Camera Case-taske fra Chanel.”

Hvad er en god vintage-investering?

Sophie: “Hvis du vil investere sikkert, kan du ikke gå galt i byen med klassikere som fx Kelly-tasken fra Hermès, den lille sorte jakke fra Chanel, den originale smokingjakke fra Yves Saint Laurent, trenchcoaten fra Burberry eller et vintage Datejust- eller Daytona-ur fra Rolex.”

Fanny: “Hvis du vil foretage en god investering, er det vigtigt at overveje, hvor længe du vil beholde den, før du sælger. Trendbaserede køb kan også være en god investering, hvis du er villig til at sælge indenfor en til tre sæsoner. De vil holde eller endda stige i værdi umiddelbart efter deres release, men hypen mindskes ofte ca. seks til 12 måneder efter, så det handler om at sælge på det rigtige tidspunkt.” 

Hvilke ting leder I selv efter på Vestiaire Collective?

Sophie: “Min drøm er at eje et Royal Oak Lady-ur fra Audemars Piguet.”

LÆS OGSÅ: Hvem er Chanel ’Coco’ Gabrielle?

Fanny: “Lige nu jagter jeg nylontasker fra Prada, som har fået et stærkt comeback og tilgængelige priser. Og så holder jeg altid øje med den perfekte vintage Chanel-taske, der skal være mørkegrøn eller blå.”

Hvordan tror I, at fremtiden ser ud for luksusvintage?

Sophie: “Forbrugeren er blevet mere og mere opmærksom på bæredygtighed og er derfor mere fokuseret på både at købe god kvalitet og at sælge det igen, hvis det ikke bliver brugt. Virgil Abloh (designer hos Louis Vuitton, red.) har udtalt, at han forudser, at moden vil bevæge sig længere væk fra at købe nyt og meget mere henimod at udtrykke personlig stil med vintage. Man kan også se, at de store modehuse som Dior og Celine går på opdagelse i deres arkiver og giver nyt liv til gamle klassikere.”

Fanny: “En undersøgelse lavet af BCG (Boston Consulting Group, red.) viser, at luksusgenbrugsmarkedet ser ud til at vokse med 12 procent de kommende år, hvilket er fire gange så hurtigt som resten af markedet, så det ser ud til at genbrug bliver mainstream.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Design, Interview og Trends