Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Foto: Michael Jepsen

3 kvinder afslører: Sådan tabte vi 5, 10 & 20 kilo

Kæmper du også med de evindelige fem, de seje 10 eller uoverskuelige 20 kilo? Maria, Jane og Camilla fik hjælp af en diætist, en personlig træner og Madlog. Hør, hvordan de kom i mål og få deres bedste tips.

"Jeg spiste ikke mere, end jeg havde brug for"

Maria Kruse, 25, studerer ernæring og sundhed og ved derfor alt om at spise sundt. Men vægten gik alligevel op ad. En diætist hjalp hende med at finde årsagen: Maria spiste alt for meget mad.



HVORFOR VILLE DU GERNE TABE DIG?

– For et år siden så jeg mig selv i spejlet, og så gik det pludselig op for mig, at jeg havde taget på. Ti kilo! Jeg har altid spist sundt og har via min uddannelse en stor viden om kost, så jeg havde slet ikke opdaget, at kiloene havde sneget sig på. De havde fordelt sig pænt over det hele, men tallet på vægten gik mig på, og så brugte jeg meget tid hver morgen på at finde noget tøj, der sad ordentligt. Det værste var nok, at jeg studerer ernæring og sundhed, så jeg burde jo have styr på det  og ikke have problemer med min vægt. Samtidig var jeg i vildrede, for jeg dyrkede masser af motion, spiste sundt og varieret, så hvordan skulle jeg komme af med de kilo?

HVORDAN KOM DU I GANG?
– Jeg kontaktede en diætist, og hun kunne med det samme se problemet. Og jeg vidste det jo inderst inde godt. Jeg spiste alt det rigtige, men alt for meget. F.eks. to-tre skiver rugbrød med pålæg som mellemmåltid, og om aftenen snuppede jeg lige en ekstra portion aftensmad, inden jeg gik i seng. Det var alt for meget. Diætisten lavede en kostplan til mig med mængder på alle måltider, så jeg kunne lære, hvad min krop egentlig havde brug for.

SE OGSÅ: 5 fif, der gør det lettere at holde en sund kostplan

HVORDAN SPISTE DU UNDER VÆGTTABET?
– Jeg spiste det samme, som jeg plejede, så det var nemt for mig. Det var kun mængderne, jeg skulle ændre på, så jeg vejede al min mad og fandt hurtigt ud af, at jeg slet ikke havde brug for så store mængder. Jeg måtte endda spise kage eller slik, bare mindre end før – et stykke kage i stedet for tre. Det havde været meget hårdere, hvis jeg var blevet sat på en lavkalorie-diæt eller nul sukker-diæt.

HVORDAN TRÆNEDE DU?
– Jeg har hele tiden været enormt aktiv. Men i takt med, at jeg er blevet gladere for min krop, er jeg blevet mere vild med at bruge den. Før kunne jeg have det svært med løbeture, fordi jeg følte mig utilpas, men nu synes jeg, at løbeturene er helt fantastiske.

HVOR LANG TID TOG DET AT TABE 5 KILO?
– Det har taget cirka fire-fem måneder, så jeg har tabt omkring et kilo om måneden. Jeg har ikke haft travlt, for jeg ville hellere have et langsomt vægttab, der holder. Jeg har ikke oplevet, at der har været en masse afsavn, og jeg har deltaget i sociale ting uden at føle mig ekskluderet, for jeg kunne jo sagtens spise sammen med de andre, jeg skulle bare tænke over mængderne.

SE OGSÅ: Tab 4 kilo på 4 uger: Sådan gør du

DEN STØRSTE GEVINST VED DIT VÆGTTAB?
– Jeg havde det lidt svært med min krop før, fordi jeg går meget op i træning og kost, og så kunne jeg ikke selv finde ud af det. Nu sidder mit tøj pænere, og jeg har det meget bedre og er næsten altid i godt humør. Det er så befriende, at jeg igen føler mig tilpas i min krop.

HVORDAN HOLDER DU VÆGTEN NU?
– Jeg frygter ikke at tage på igen, for jeg har lært, at det handler om mængder, og der er intet, der er forbudt. Jeg har fået en god fornemmelse for, hvor meget mad jeg har brug for. Og så har jeg jo altid min kostplan, hvis bukserne skulle stramme lidt igen.

Marias bedste slanketips

1. Spis rigtig mad.
Drop mærkelige slankekure, der er svære at leve efter, og som kan gøre, at du vil føle dig ekskluderet i sociale sammenhænge.
2. Lav små portioner. Det er smart at lave store portioner, så du har til flere dage, men du kommer nemt til at spise for meget. Så lav hellere mad til et måltid ad gangen.
3. Planlæg dine mellemmåltider. Sørg for at have sunde snacks klar til dagen, så du ikke når at blive så sulten, at dit blodsukker daler, og du går amok i noget usundt.

Navn:
 Maria Kruse 
Alder: 26 år. 
Job: Studerende. 
Privat: Single
Højde og vægt: 178 cm og 69 kilo. 
BMI: 21,78. 
Sport: Spinning, løb, styrketræning og yoga.

Læs videre på næste side. "Jeg skruede helt op for den hårde træning"

Jane Lodal Mogensen, 46, har altid trænet meget, men trængte til at få strammet op. For et år siden fik hun en personlig træner og skiftede løb ud med hardcore HIIT-træning. Så røg der 10 kilo af vægten.



HVORFOR VILLE DU GERNE TABE DIG?
– Jeg trængte ikke til at tabe en masse kilo, men mere til at få omdannet fedt til muskler. Min krop var slet ikke så tonet og stærk, som den kunne blive. Og jeg ville gerne bevare den muskelmasse, som jo begynder at svinde i min alder. Begge mine børn dyrker sport på landsholdsniveau – og jeg ville ikke kun være tilskuer, jeg ville også være i god form. Som ung var jeg selv elitesvømmer, og jeg har altid dyrket en del sport. Meget af min sport var præget af kredsløbstræning som f.eks. løb, men jeg manglede noget træning med høj intensitet.

HVORDAN KOM DU I GANG?
– Birgitte Nymann åbnede et fitnesscenter i nærheden, og jeg begyndte fra første dag at træne hos hende. Det var bare et godt match, og jeg har trænet fire-fem gange om ugen hos hende siden. Den store forskel er, at jeg giver den maks. gas, når jeg er der. Kort og intensiv træning passer perfekt til mig.

SE OGSÅ: Fokus på træningstid: Hvor lidt kan du nøjes med?

HVORDAN HAR DU SPIST UNDER VÆGTTABET?
– Jeg har altid spist sundt og varieret, også fordi mine børn dyrker sport på højt niveau. Så det er primært træning, der har æren for mit vægttab. Jeg har ikke fulgt en slankekur, men sørget for at spise ordentlig mad. Og så er jeg begyndt at spise mere i løbet af dagen og ikke springe måltider over, for jeg træner om aftenen og har brug for energien.

HVORDAN HAR DU TRÆNET?
– Hårdt! Tidligere løb og svømmede jeg, men nu er det intensiv træning med tunge vægte, og der er altid en personlig træner med. Der skal være en, der kan presse mig det sidste stykke. Jeg er også begyndt at dyrke yoga og pilates, fordi det giver mig en mere smidig og fleksibel krop og nogle flotte, lange muskler. Det har virket rigtig godt for mig kun at tage ét skridt ad gangen. Jeg startede med at lægge træningen om og lagde så de andre ting på løbende: kost, søvn, restitution. Det er også en kæmpe motivationsfaktor, at man kan træne møghårdt i bare 20 minutter og alligevel have forbrændt 350-400 kalorier.

HVOR LANG TID TOG DET AT TABE 10 KILO?
– Det har taget cirka et års tid, men på bare de sidste otte måneder har jeg tabt 39 centimeter over hele kroppen, og det er for mig vildere og vigtigere end tallet på vægten. Jeg ønskede ikke en lynkur, hvor jeg gav den gas i to-tre måneder. Det her er det lange, seje træk for livet, hvor det er blevet en naturlig del af min hverdag. Og jeg har tabt ti kilo, måske endda mere, for jeg har fået meget mere muskelmasse.

DEN STØRSTE GEVINST VED DIT VÆGTTAB?
– Jeg har altid været en høj og slank pige, men jeg er gået to tøj-størrelser ned til nu at være en str. 36-38, og jeg har tabt knap 40 centimeter over hele kroppen. Min krop er mere harmonisk og tonet, og jeg er vild med det. Det bedste er selvfølgelig, at min krop er stærk, og jeg har et mentalt overskud og bedre helbred.

SE OGSÅ: Styrketræning slanker både i kilo og omfang

HVORDAN HOLDER DU VÆGTEN NU?
– Jeg vejer mig aldrig, men jeg kigger mig selv i spejlet, og jeg mærker, hvordan jeg har det. Jeg holder mig i form ved nu at have fundet den rigtige træning, der gør mig glad, og så lever jeg et liv, hvor basen er sund, men jeg takker ikke nej til et godt glas vin.

JANES BEDSTE SLANKETIPS
1. Det sidder i viljen.
Hvis du vil tabe dig og blive stærkere, så kan du også. Men du skal ville det 200 procent. 2. Træning skal være sjovt.
Find en træningsform, som du synes er sjov. Du skal ikke kaste dig ud i noget, du synes er kedeligt, for så holder det ikke i længden.
3. Tag et skridt ad gangen.
Mange knækker halsen på at kaste sig over træning, kostomlægning, mere søvn og vand på én gang. Start med én ting, og byg så de andre ting på langsomt.

Navn:
 Jane Lodal Mogensen 
Alder: 46 år. 
Job: Pensionskonsulent. 
Privat: Single og mor til en datter på 17 og en søn på 19 år. 
Højde og vægt: 178 cm og 69 kilo. 
BMI: 21,78. 
Sport: HIIT (Høj Intensiv Interval Træning), yoga og pilates.

Læs videre på næste side. "Jeg talte kalorier og begyndte at træne"

Camilla Brøchner, 35, fik et chok, da hun for første gang i et år gik på vægten, og den sagde plus 20 kilo. Samme dag meldte hun sig ind i et fitnesscenter. Et år senere var kiloene væk og kalorierne skåret ned.



HVORFOR VILLE DU GERNE TABE DIG?
– For knap tre år siden havde jeg ikke været på vægten i et helt år, men en dag tænkte jeg, at nu var det på tide, og til min skræk viste den så plus 20 kilo. Faktisk havde jeg det fint med mig selv, selvom jeg altid har været en slank pige. Men de sidste ti kilo var kommet langsomt snigende, og så når man at vænne sig til det. Tallet på vægten havde jeg det meget skidt med, for jeg har aldrig tidligere vejet så meget, og jeg var bange for at tage endnu mere på.

HVORDAN KOM DU I GANG?
– Jeg meldte mig ind i et fitnesscenter, selvom jeg ikke havde trænet i fem år. Jeg ændrede også min kost, og jeg spiste sundt i hverdagene og skejede ud i weekenden, så det hele ikke gik op i gulerødder og rugbrød. Jeg startede hårdt ud med træning, måske for hårdt med halvanden times spinning, men jeg havde så meget brug for at bevise, at jeg godt kunne.

SE OGSÅ: 3 kvinder: Her er vores bedste kur

HVORDAN HAR DU SPIST UNDER VÆGTTABET?
– De første måneder prøvede jeg at gemme det usunde til weekenderne, men opdagede så Madlog, hvor man kan tælle kalorier. Det gav mig en god ide om, hvor meget jeg kan tillade mig at spise, og jeg holdt mig på 1.200 kalorier under hele vægttabet. Jeg fandt kalorielettere alternativer undervejs, og jeg holdt mig fra sukker og brød, pasta, kartofler og den slags.

HVORDAN HAR DU TRÆNET?
– Jeg fitnessboksede, løb og styrketrænede, og det var en kæmpe motivation at se, hvordan jeg blev bedre. Jeg startede med at kunne løbe maks. to minutter på løbebåndet, og nu løber jeg uden problemer fem kilometer.

HVOR LANG TID TOG DET AT TABE 20 KILO?
– Den første uge tabte jeg to kilo. Men i alt tog det mig cirka et år, og det var især de sidste kilo, der har været svære at smide. Jeg tror, at jeg lykkedes med det, fordi jeg fik gode resultater hurtigt, og fordi jeg fik styr på mine kalorier. Det var en vigtig opdagelse for mig, at man godt kan blive tyk af at spise sundt, hvis man spiser alt for meget. Det hårdeste var faktisk negative kommentarer fra andre om, at jeg vejede min mad eller holdt igen med brød og søde sager.

DEN STØRSTE GEVINST VED AT TABE 20 KILO?
– Jeg er ikke bare tilfreds, jeg er lykkelig og har det fantastisk. Jeg føler mig let som en lille fjer, og så er det at træne blevet en livsstil for mig. Det gør mig glad på en måde, jeg ikke troede var muligt, og så har jeg opdaget, at jeg er meget mindre syg. Det er da også fedt at kunne købe kjoler, der sidder stramt, og at kunne løbe fem kilometer på under en halv time.

SE OGSÅ: 7 retter fyldt med energi

HVORDAN HOLDER DU VÆGTEN NU?
– Jeg spiser stadig efter en tabel oppe i hovedet. Ikke strengt, og jeg logger heller ikke min mad, men jeg spiser omkring 1.600-1.800 kalorier til hverdag, og så giver jeg mig selv lov til at hygge og spise, som jeg vil, i weekenden. Det virker for mig. Jeg har nu holdt min vægt i tre år, og jeg er ikke bange for at tage på igen.

Camillas bedste slanketips
1. Du skal tro på det.
Tro på, at du kan – så finder du styrken til det, også når du har trang til noget sødt.
2. Luk ørerne for negative kommentarer. Lad være med at bruge energi på andres kommentarer om, hvad du spiser eller ikke spiser. Gør det, der motiverer dig, så du ikke mister gejsten.
3. Få styr på dine kalorier. Sæt dig ind i, hvor mange kalorier du spiser, for de fleste spiser meget mere, end de tror, og så er det svært at tabe sig.

Navn: Camilla Brøchner
Alder: 35 år.
Job: Kontorassistent.
Privat: Gift
Højde og vægt: 173 cm og 59 kilo.
BMI: 19,71.
Sport: Løb og styrketræning

SE OGSÅ: Sund, stærk og slank i 30'erne, 40'erne & 50+

SE OGSÅ: 7 smarte slanketips til travle kvinder 

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du er på slankekur?

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, BMI og Vægttab