Charlotte har testet Verdens sundeste mor og barn
Foto: Klaus Rudbæk En kur, der dur?

Charlotte har testet Verdens sundeste mor og barn

Uanset om du er gravid og gerne vil spise så sundt som muligt, eller du sidder med ønskebarnet i armene og ønsker at genfinde dine sunde vaner, kan du efter sigende finde inspiration i Verdens sundeste mor og barn. 29-årige Charlotte Köppen tester påstanden.

Inden kuren

“Jeg har en søn på fire år og en datter på otte måneder. Ved min første graviditet tog jeg 25 kilo på, og efter fødslen gik jeg på kur, hvor jeg tabte over 10 kilo ved at tælle kalorier og træne tre gange om ugen. Jeg havde overskud til at tabe mig, da jeg var på barsel, men da jeg begyndte på arbejde igen, gik mit vægttab i stå.

Under min anden graviditet tog jeg 12 kilo på, men under den her barsel har jeg ikke haft et overskud til at gå på kur. Modsat første gang ammede jeg denne gang, så jeg tænkte, at jeg nok ville tabe mig, men der blev jeg snydt. Jeg tabte mig ikke under min barsel, men nu er jeg tilbage på arbejde og føler, at jeg har lidt mere overskud til at fokusere på et vægttab.”

Læs også: Det mener eksperterne om Verdens sundeste mor og barn

Om kuren

Principperne for den optimale kost under graviditeten er de samme som grundopsætningerne i Verdens Bedste Kur og VBK 2.0 , som Arne Astrup og Christian Bitz også står bag. Kuren er for dig, der skal tabe dig, inden du bliver gravid, til dig, der allerede er gravid og ønsker sunde spisevaner, og til dig, som gerne vil tilbage til en sund livsstil efter en barsel.

I bogen rykker forfatterne ved tidligere tiders forudsætninger om, at det var et sundhedstegn at tage mange kilo på under en graviditet med henvisning til en opgørelse offentliggjort i Ugeskrift for Læger, der siger, at hver tredje danske gravide kvinde er overvægtig.

Følger du bogens principper, skulle de sikre, at du ikke tager mere på, end du skal. Er du normalvægtig anbefaler bogen, at du tager cirka 0,4 kilo på om ugen, hvilket svarer til cirka 10 til 15 kilo. Er du undervægtig anbefales det, at du tager lidt mere på og modsat, hvis du er overvægtig.

Kostprincipperne lægger også vægt på, at du får den optimale sammensætning af næringsstoffer.

Kosten

“Tidligere har jeg ikke tænkt så meget over min kost, jeg har blot spist, hvad jeg havde lyst til. Jeg synes, at vi har spist varieret i familien, men salat er for eksempel ikke noget, vi har prioriteret, ligesom vi ikke har været så gode til at spise fisk. Generelt spiser jeg for lidt, og jeg mistænker, at det er grunden til, at jeg ikke taber mig.

Efter jeg er begyndt på arbejde, har jeg mere tid til at sidde og spise nogle ordentlige måltider, og her har det været rart at følge Verdens sundeste mor og barn . Jeg har spist tre hovedmåltider, og jeg har fået godt med grøntsager. På mit arbejde er der en kantine, og fordi jeg ikke har skulle lave måltiderne selv, har det været meget nemt at følge principperne.

Jeg har spist efter tallerkenmodellen, hvor halvdelen af tallerkenen har været fyldt med grøntsager. Det har været dejligt at spise færre kulhydrater og mere protein, for jeg kan mærke, at jeg er mindre oppustet, end jeg plejer. Fordi jeg ikke har haft ret meget grønt i min kost tidligere, har jeg fokuseret særligt på det, og selv om jeg er meget kræsen, har jeg virkelig åbnet op og prøvet nogle nye ting.

Jeg har fået udvidet min horisont. For eksempel er jeg blevet helt vild med revet rødbede, og det er heldigvis en af de ting, de bruger meget på mit arbejde. Derhjemme har jeg ikke samme overskud til at lave en masse grønt, men så har vi købt færdigposer med salat og blandet med majs, agurk, gulerødder og broccoli for at gøre det så nemt som overhovedet muligt.

Tidligere har jeg ofte ignoreret min sult i løbet af dagen og har så pludselig følt mig sulten. Nu har jeg fyldt mine depoter op, når jeg skulle, og derfor har jeg ikke følt sult på samme måde som før. Det handler om vaner, og dem synes jeg, at jeg er godt i gang med at ændre til det bedre.”

Læs også: Antiinflammatorisk kost: Bedre fordøjelse, stabilt blodsukker og mere energi

Træningen

“Lige nu træner jeg ikke, men kostomlægningen har alligevel rykket ved nogle ting. Jeg begyndte min nye kost om lørdagen, og allerede om mandagen tog jeg cyklen fra vores hus til togstationen. Vi bor ved Borup, hvor der er mange bakker, og turen er på tre kilometer, så det har givet noget godt i forhold til humør og energi.

Min lyst til at dyrke motion hænger helt klart sammen med, at jeg spiser sundt. Det giver en lyst til at blive endnu sundere.” Det bedste “Jeg har haft meget mere energi og følt mig meget mere positiv, fordi jeg gør noget godt for mig selv.

Jeg har længe gerne ville spise på en anden måde og komme væk fra den her krop, men mit manglende overskud har stået i vejen. Jeg har tabt mig ét kilo på de 14 dage, og nu, hvor energien er blevet større, vil jeg gerne fokusere endnu mere på vægten.”

Det sværeste

“Det har været en udfordring for mig at gå ud at spise. Jeg var på restaurant med en veninde, hvor jeg havde svært ved at finde noget, der matchede tallerkenmodellen. Jeg skal helst have tilgang til en buffet for, at det kan lade sig gøre. Derudover er jeg lidt i tvivl, om jeg spiser for mange kalorier i forhold til et vægttab, fordi der ikke er nogle kalorieanvisninger. Selv om jeg spiser efter tallerkenmodellen, ved jeg reelt ikke, om jeg får for mange kalorier i forhold til, at jeg gerne vil tabe mig.”

Efter kuren

“Jeg vil holde fast i principperne, og jeg føler allerede, at det er blevet min normale måde at spise på. Nu skal jeg bare have mine grøntsager, og jeg glæder mig til at blande min salat på arbejde. Jeg falder desværre lidt af på den i weekenderne i forhold til i løbet af ugen, hvor det er så nemt på arbejdet, men jeg vil prøve at blive ved med at få mange grøntsager til alle måltider, også derhjemme.

Min mand har købt en elektrisk spiralizer til mig, som jeg glæder mig til at prøve med en masse nye grøntsager. Verdens sundeste mor og barn har været det bedste startskud for mig. Nu ser jeg fremad, og jeg er fuldstændig motiveret.”

Læs også: Spiser du også, selv om du er mæt?

Sådan skal du spise

Ifølge bogen er der tre principper, du skal være opmærksom på.

  1. Begræns den samlede mængde af kulhydrater, især de mere raffinerede, som giver svingninger i blodsukkeret og dermed bidrager til, at du bliver mere sulten, end du burde være. Vælg i stedet de kulhydrater, der sikrer et mere stabilt blodsukker, og som giver dig fibre og fuldkorn. Det kan være kornprodukter, ris, kartofler, grøntsager, frugt og bær.
  2. Spis flere proteinrige fødevarer, da de mætter og derfor får dig til at stoppe med at spise, inden du spiser for mange kalorier. Ifølge forfatterne skal protein helst udgøre 20-30 procent af din kost, hvis du gerne vil være slank hurtigt. Spis mere skaldyr, fisk, fjerkræ, magert kød, æg og magre mejeriprodukter samt bælgfrugter, nødder og mandler.
  3. Spis det rette forhold mellem kulhydrat og protein. Generelt spiser danskerne, ifølge forfatterne, for lidt protein og for meget kulhydrat i forholdet 1:3 med kulhydrat i overvægt. Ønsker du kontrol over din vægt, skal forholdet, ifølge forfatterne, hedde 1:2, så du spiser 100 gram protein, hver gang du spiser 200 gram kulhydrat. 4. For at spise maden i den rette mængde, kan du spise efter tallerkenmodellen, hvor halvdelen af tallerkenen består af grøntsager, frugter og bær, en fjerdedel består af fuldkornsprodukter og en fjerdedel af proteinrige fødevarer.

Kilde: Verdens sundeste mor og barn

Charlotte Köppen

29 år, arbejder med inkasso. Bor ved Borup med sin mand og to børn. Sønnen Storm på fire år og datteren Mira på 11 måneder.

Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Kost og Træning