Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sundhed à la Ditte Ingemann
Foto: Nordic/Stine Christiansen For Ditte Ingemann skal sund mad være lækker mad.

Sundhed à la Ditte Ingemann

Ditte Ingemann: "Kaffe, øl og remoulade vil jeg ikke undvære!"

Madskribent Ditte Ingemann er sundere end de fleste men elsker øl og remoulade. Hendes råd til dig, der gerne vil have mere grønt og mindre sukker, er at tage babysteps og lade være med at slå dig selv i hovedet, når det glipper.

På en skala fra 1-10 laver Ditte Ingemann sund mad til en 10’er. Men for hende er det ikke en kamp at gøre det. Det er bare gået hen og blevet hendes mentale computers standardindstilling, så at sige. Sådan er det ikke nødvendigvis for alle os andre små og store syndere, og det er hun meget bevidst om. Derfor prædiker hun ikke sundhed eller nogen fast overbevisning, selvom hun selv lever økologisk og prøver at undgå sukker og forarbejdede fødevarer. Hendes mål er først og fremmest at tilberede og formidle mad, der smager fantastisk, og dernæst håber hun, at hun kan inspirere andre til at få et skud sundhed ind i hverdagen gennem opskrifter, der bliver bragt i bl.a. magasiner og ugeblade og på hendes blog.

– For mig er der to sider af sundhed – den mentale og den fysiske. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere hænger de sammen. For at jeg skal føle mig sund, bliver jeg nødt til at have balance. Det primære for mig er selvfølgelig at spise sundt, for hvis jeg spiser dårligt, så smitter det af på mit humør. Og så er det også vigtigt for mig, at jeg får bevæget mig, og det gør jeg nogle gange mere end andre. Sundhed handler for mig også om at have balance i mit arbejdsliv, og jeg arbejder meget. Så det er faktisk det, jeg synes, er sværest.

Du har en bachelorgrad i kost og ernæring. Hvad betyder den viden for din livsstil?

– Meget! Men mit fokus er ikke at gå ud og prædike sundhed eller ernæring men forhåbentlig at inspirere folk til at spise nogle flere grøntsager eller prøve noget nyt. At spise sundere. Men det handler ikke kun om, at det skal være sundt. For mig er det altid smagen, der er i centrum. Det er det vigtigste. For nogle år siden købte jeg en virkelig god blender, og nu skulle jeg være megasund og blende alle mulige grøntsager, og jeg har blendet SÅ meget, som virkelig ikke smagte godt. Men nu har jeg f.eks. fundet ud af at blende en halv banan med, når jeg laver min greenie til morgenmad, og nu synes jeg, den er helt perfekt. Så det holder ikke engang hos mig selv at spise noget sundt, hvis det ikke smager godt. Det gider jeg ikke.

LÆS OGSÅ: Ditte Ingemanns pastasalat med tomattapenade

Kan man spise Matadormix og skumbananer, når man har den viden, du har?

– Ja, det kan man, men i små mængder. Jeg kan godt have lyst til noget sødt indimellem, men fordi jeg ikke har spist sukker i årevis, kan selv frugt til tider blive for sødt. Jeg kan også finde på at bage en kage, hvor det er bananer eller dadler, der udgør sødmen, og de indeholder selvfølgelig også sukker. Og hvis jeg er ude til et arrangement, hvor der er dessert, så kan jeg godt finde på at tage noget af den eller spise det hele, men jeg kan også godt sige nej tak.

Har du et dagligt sundhedsritual?

– Jeg spiser den samme greenie til morgenmad hver dag for at få en god, sund start og for at få nogle grøntsager allerede i mit morgenmåltid. Men jeg spiser grundlæggende sundt og mest det, jeg kalder ”fotomad”, fordi jeg altid er på opgave. Når jeg arbejder, er der altid mad, og det er typisk en salat til frokost og mere salat og grøntsager til aftensmad, og så nogle gange et stykke kød eller fisk til.

Hvad er dit bedste tip til dem, der ikke har tid til at lave sund mad fra bunden hver dag?

– Først og fremmest tror jeg, det er vigtigt ikke at tænke, at man vil lave sit liv om, for så er der dømt fiasko fra starten, men netop tænke: Hvad kan jeg overskue? Kan du f.eks. overskue at lave en greenie til morgenmad? Så er det det, du skal gøre. Eller kan det være at have en madpakke med, så du ikke køber mad på farten? Så er det det, du skal fokusere på. Og så skal du, når ugen er omme, og du kun fik lavet greenien én gang, tænke: Hvor fedt! Jeg fik lavet den der greenie én gang. Sejt! Kvinder tænker altid, at det var også for dårligt, fordi jeg spiste kage der og der. Det arbejder jeg meget på: at fokusere på de små sejre. Jeg tror virkelig på ændringer med små skridt, for man kan ikke lave det hele om. Især ikke med et travlt liv, som mange har. Find ud af, hvor du vil lægge din energi, og så lad være med at bekymre dig om alt det andet.

LÆS OGSÅ: Spis dig sund med få kulhydrater

Hvordan har du det med sundhedstrends, som kan skifte fra år til år?

– Jeg synes, det er meget sjovt med sundhedstrends, og jeg dykker altid lidt ned i dem, når der kommer noget nyt. Men jeg kan godt forstå, at man som forbruger kan blive forvirret, for det gør jeg også selv. F.eks. skulle vi lige pludselig spise meget kød, og nu skal vi så ikke spise animalske produkter længere. Man må teste, hvordan det virker på sin egen krop, for vi er jo alle sammen forskellige, og noget virker for dig, men ikke for mig.

Hvordan er dit forhold til fedt?

– Da jeg var yngre, var jeg enormt fedtforskrækket, men jeg har fundet ud af, hvor vigtigt det er at få de gode fedtstoffer, så jeg tænker ikke over, om jeg spiser for meget fedt. Jeg spiser nok til den gode side, fordi jeg får det enormt godt og får meget energi af det. Jeg føler f.eks. ikke, at det er for fedt at spise en avocado med olivenolie. Jeg synes bare, det er enormt nærende. Men hvis det er en friturestegt fiskefilet med remoulade og pommes frites, så er det, at jeg begynder at have det dårligt.

Hvornår glipper det med den sunde livsstil, hvis der er et mønster for det?

– Jamen, det er der ikke, for så er det helt bevidst. Jeg kan gå i nogle dage og tænke, at på fredag skal vi bestille en pizza, så det synes jeg ikke er at falde i, for så er det noget, jeg beslutter at gøre. At jeg så får det helt vildt dårligt bagefter, det er en anden snak. Selvfølgelig sker det. Og så er jeg nærmest afhængig af remoulade, og det er altså ikke den hjemmelavede slags. Jeg kan spise remoulade til næsten alt. Og jeg drikker også rigtig meget kaffe, selvom det ville være bedre med mere vand. Men altså, kaffe, øl og remoulade vil jeg ikke undvære!

LÆS OGSÅ: Henrik Duer: Er din sundhed vigtig nok, har du ALTSÅ tid

Ditte Ingemanns 5 bedste sundhedstips

  1. Spis grøntsager til hvert måltid. Det er en god huskeregel.
  2. Fokusér på en ting ad gang og ikke på at lave hele din livsstil om.
  3. Sæt pris på det, du opnår frem for at bebrejde dig selv for de mål, du ikke nåede.
  4. Lav en madplan! Den er kedelig, men så skal du ikke opfinde det sunde køkken hver dag.
  5. Drik vand og ikke søde drikke.

Ditte Ingemann, 36 år

Madskribent og opskriftsudvikler for bl.a. Aarstiderne, kogebogsforfatter og indehaver af bloggen The Food Club. Bor med sin kæreste i en villalejlighed uden for København. Se mere på Thefoodclub.dk 

Se, hvad vi ellers skriver om: Ditte Ingemann, Kostplan og Sundhedstips