Hjerneforsker: Derfor er det sundt at løse krydsord

Foto: Getty For at holde hjernen skarp og i topform skal den altså løbende have nye udfordringer, der kræver koncentration og fokus, og det kan du fx gøre med krydsord.

Hjerneforsker: Derfor er det sundt at løse krydsord

Ligesom alle andre muskler i kroppen skal hjernen også trænes og holdes ved lige for at bevare sin styrke. Og vil du undgå, at hjernen ruster, er det vigtigt at udfordre de små grå på nye og anderledes måder. Læs med og bliv klogere på, hvad krydsord gør for hjernen og få tip til, hvordan du holder din hjerne i topform – hele livet.

Ligesom dine muskler i kroppen bliver slappe, hvis du ikke træner og bevæger dig regelmæssigt, så mister din hjerne også langsomt sin styrke og går i forfald, hvis den ikke bliver stimuleret. Så vil du holde hjernen skarp og i god form, er det derfor vigtigt at du jævnligt træner og udfordrer den og bruger den på nye måder.

610x200_woordy_knap2.jpeg

Forskning viser, at hjernen er i konstant forandring igennem hele livet, og selvom den hver dag mister nerveceller, så kommer der også hele tiden nye til. Hjernen er med andre ord ”plastisk”, hvilket betyder, at den er i konstant forandring og ”vokser” i takt med de oplevelser og forskellige udfordringer, som du giver den, fortæller Troels W. Kjær, der er professor og hjerneforsker og forfatter til flere bøger, herunder bogen Klæbehjerne – bliv bedre til at huske.

"Jo mere du bruger hjernen, jo mere socialt aktiv du er, jo flere former for oplevelser og læring, du udsætter din hjerne for, desto bedre holder du din hjernekapacitet vedlige. Undgå at hjernen bliver sløv Hvis du bruger din hjerne på den samme måde hver eneste dag, bliver det automatiseret – den bliver sløv. Hvis du derimod holder hjernen i gang og udfordrer den på nye måder, dannes der nye nerveceller og skabes nye forbindelser – stier – i hjernen."

Ifølge Troels Kjær er der mange fordele ved at træne hjernen. Udover at styrke hukommelse, opmærksomhed, reaktionstid og dæmpe stress, så er der faktisk forskning, der tyder på, at mennesker, der har brugt hjernen aktivt gennem hele livet, udsætter demens, ligesom livskvaliteten forbedres, når du træner din hjerne.

Krydsord – motion for hjernen
For at holde hjernen skarp og i topform skal den altså løbende have nye udfordringer, der kræver koncentration og fokus, og det kan du fx gøre med spil og opgaver som krydsord, Wordfeud eller sudoku.

"Disse spil er ekstremt gode til at udfordre hjernen, fordi de involverer flere forskellige centre i hjernen. Normalt skal de centre fungere hver for sig, men når du løser fx krydsord og skal stave nye ord, bliver disse centre netop tvunget til at skulle fungere sammen, og det er med til at give din hjerne nogle ekstra udfordringer – og altså ekstra motion."

Nogle af de centre, der bliver stimuleret og aktiveret i hjernen når du løser krydsord, er bl.a. søgning i hukommelsen og problemløsning. Du skal bruge både langtids- og korttidshukommelsen på én gang for at placere ordet rigtigt, samtidig med at sprogområderne i hjernen skal bruges. Men det er ikke noget, som du kan gøre bevidst. Derfor er der en stor del af det at løse krydsord, der sker helt ubevidst.

Use it or loose it: Det sker i hjernen, hvis du ikke bruger den

Hvis du ikke passer på din krop, vil din fysiske livskvalitet blive ringere over tid. På samme måde er det med din mentale tilstand. Utallige undersøgelser viser nemlig, at hjernen kan vokse og blive dygtigere, hvis vi lærer nyt, foretager os noget uvant - eller med andre ord – bruger hovedet. Hvis vi derimod ikke bruger vores hjerne, vil den skrumpe. Faktisk slår forskere fast, at mennesker, der ikke udfordrer sig selv, der ikke lærer nyt og ikke gør en aktiv indsats for at holde sig mentalt aktive, har lagt mindre chance for at bevare en god hukommelse gennem hele livet.

6 (andre) ting, der holder din hjerne skarp

  1. Udfordr dig selv
    Vær åben, kast dig ud i nye ting og lær nyt. Ved løbende at udvikle nye evner holder du hjernen aktiv og forbedrer dens funktion. Læs f.eks. bøger, gå til foredrag eller lær at spille på et musikinstrument eller tale et fremmedsprog. Mød nye mennesker, som udfordrer dine synspunkter.
  2. Motion
    Fysisk aktivitet giver hjernen et bedre miljø – først og fremmest et bedre kredsløb. Når du dyrker motion, øger du blodgennemstrømningen i hele kroppen - også i din hjerne, og det fører mere ilt til hjernen og stimulerer koncentrations- og indlæringsevnen samt hukommelsen. Regelmæssig motion giver også bedre stresskontrol og det er vigtigt, da vedvarende stress slider på vigtige dele af hjernen. Endelig er motion med til at reducere aldringsprocesser i hjernen og derved beskytte mod demens.
  3. Musik
    Sprog og musik har stor betydning for hjernens udvikling og vedligeholdelse. Når du læser, lytter, diskuterer eller skriver, styrker og vedligeholder du de højere hjernefunktioner. Samtidigt er musik og sang med til at styrke samarbejdet mellem de to hjernehalvdele og får hjernen til at udskille dopamin, der gavner de kognitive funktioner og holder hjernen skarp og spændstig.
  4. Søvn
    Når du sover, bliver hjernen i bogstavelig forstand vasket. Under søvn regenererer hjernen, og der dannes nye hjerneceller. Samtidigt er søvn også vigtig for korttidshukommelsen og indlæringsevnen. Sørg derfor for at sove godt og helst 7-8 timer hver nat.
  5. Bryd dine rutiner
    Det er vigtigt at øve rutiner, men det er også vigtigt at bryde rutiner. Hjernen kan godt lide overraskelser og dem kan du få ved bl.a. at være åben og sammen med andre mennesker og ved at kaste dig ud i ukendte ting og lære nyt. Når du løbende udvikler nye evner, holder du hjernen aktiv og forbedrer dermed dens funktion.
  6. Sund kost
    Kosten spiller også en væsentlig rolle for hjernens sundhed. Undersøgelser viser faktisk, at nogle fødevarer virker direkte stimulerende på hjernens forskellige funktioner og på koncentrationsevnen samtidigt med, at de beskytter mod forskellige sygdomme og forsinker ældning af hjernen. Da størstedelen af hjernen består af fedt, er sunde fedtsyrer fra fx fisk, avocado og olivenolie guf for hjernen, ligesom frugt og grønt med et højt indhold af antioxidanter og vigtige plantestoffer er med til at beskytte mod skadelig iltning af nervecellerne.

6 apps til at træne hjernen

Hvis din hjerne skal have lidt motion – uanset om det er for at holde den skarp eller blot for underholdningens skyld - så findes der rigtig mange gode, sjove og lærerige apps og spil i App Store og Google Play. Her er nogle forslag til gratis apps, der hver især kan hjælpe dig med lidt underholdende hjernegymnastik.

  1. Brain+: Træner din opmærksomhed, planlægningsevne og problemløsning
  2. Lumosity: Træner hukommelse, opmærksomhed, hastighed, fleksibilitet og problemløsning
  3. NumberLink: Træner din evne til at forbinde talpar
  4. Fit Brain trainer: Træner hjernen smidighed gennem spil og puslespil
  5. Elevate: Træner fokus og analytiske og kommunikative færdigheder
  6. Peak: Træner og udfordrer dine mentale færdigheder

Kilder:
Netdoktor.dk
sund-forskning.dk
Klæbehjerne af Troels W. Kjær

Se, hvad vi ellers skriver om: Hjernen