Jane Palligsgaard

Foto: Sara Skytte. John Bendtsen og Henrik Stenberg Vejen tilbage til mere energi er ikke en kvikkur, men en livsstilsomlægning, som Jane med glæde følger, fordi hun kan mærke gode resultater.

Jane var fuldstændig udmattet: Sådan fik jeg energien igen

Hvad er der galt med mig? spurgte Jane frustreret sig selv. Hun var fuldstændig udmattet – faldt i søvn på sofaen klokken 20 hver aften og havde ikke den samme energi til at træne som tidligere. Hos Pia Norup fik hun værktøjerne til at sprudle af energi igen.

Da Jane Pallisgaard-Holt for et par måneder siden mødtes med en god veninde, hun ikke havde set længe, udbrød veninden: ”Du ser altså bare knaldgodt ud. Din hud og dit hår – du stråler på en helt ny måde. Jeg kunne se det, straks du trådte ud af bilen.” Sidst de to havde set hinanden, i begyndelsen af året, var Jane bleg og energiforladt.

"Jeg var virkelig træt. Klokken 20 om aftenen faldt jeg nærmest omkuld på sofaen. Weekenderne kunne jeg bruge på at sove sådan on/off. Jeg havde heller ikke den samme energi til at træne, benene føltes blytunge, og jeg løb langsommere og langsommere. Jeg spekulerede over, hvad der mon kunne være galt med mig", fortæller 53-årige Jane, der dyrker triatlon på motionsplan og træner til sin anden ironman.

LÆS OGSÅ: Aldrig mere træt: Sådan gør du

Hun gik på nettet og søgte efter hjælp. Her fandt hun Pia Norup, som både var læge, kunne helbredsundersøge og havde speciale i sundhed og livsstil. Jane tænkte, at hvis hun nu fik taget nogle blodprøver, ville de sikkert fortælle, hvad der var i vejen med hende.

"Men til min store overraskelse gjorde Pia meget andet end bare at tage blodprøver. Da resultaterne kom tilbage, og de så fine ud, snakkede vi om mine kost-, trænings- og søvnvaner. Vi talte også om selvomsorg", forklarer Jane.

Mandler i stedet for sukker

Jane gik ud fra konsultationen med mange gode værktøjer:

"Jeg troede jo, at jeg spiste sundt, for jeg har altid gået meget op i sund kost og træning, men Pia kunne fortælle, at jeg fik alt for få proteiner og heller ikke nok grøntsager. Jeg skulle ændre på min energisammensætning, så 20 procent kom fra kulhydrater, 50 procent fra fedt og 30 procent fra protein."

"Samtidig sov jeg for lidt. Det kan jo lyde underlig, når jeg faldt i søvn på sofaen klokken 20 hver aften, men jeg fik ikke meget af den gode, sammenhængende søvn. Jeg blundede, vågnede så op og kiggede lidt på computeren. I stedet skulle jeg gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag."

Jane skulle også arbejde med sine snack-vaner, for hun kunne nemt komme til at spise en pose slik, mens hun lavede aftensmad eller springe et hovedmåltid over for derefter at gå ombord i søde sager. Alt sammen noget, der gav heftige blodsukkerudsving. Fra nu af skulle hun holde sig til tre hovedmåltider og kun supplere med et enkelt mellemmåltid.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med en dårlig vane

Det lyder måske sværere, end det er, men Jane lagde stor vægt på, at kostomlægningen skulle være så nem som muligt for med et fuldtidsjob som sekretariatschef og med fire halvvoksne hjemmeboende børn, havde hun nok at se til. Jane hentede også hjælp hos appen Madlog, der udregner dagens energifordeling. På den måde kunne hun nemt holde øje med, om hun fik nok proteiner og sunde fedtstoffer og ikke kom i overskud af kulhydrater.

Pia anbefalede også en række kosttilskud, som ville gavne Jane: B-vitamin, Q-10, kollagenpulver, gurkemejeekstrakt og multivitamin.

"For mig handlede det meget om at forstå principperne og så langsomt få dem inkorporeret i hverdagen. I stedet for snolder, spiser jeg en håndfuld mandler og blåbær, og i stedet for en hel plade lys chokolade, nøjes jeg med et godt stykke mørkt. De penge, jeg før brugte på søde sager, går nu til en økologisk olivenolie af god kvalitet og råvarer. Det her er ikke en kur, jeg følger i nogle uger, det er en livsstilsændring," siger Jane, der også tog en træningspause, fordi Pia kunne fortælle, at hun simpelthen havde overtrænet.

Stort velvære

I dag er hun igen i gang med løb, cykling og svømning. Og energien – den er i top. Som en ekstra bonus har hun tabt sig, og to kilo fedt er blevet til to kilo muskler. En del af Pias livsstilsændring lød også på, at Jane skulle drage omsorg for sig selv og bruge mere tid sammen med sin mand og børn. Den del blev nemlig også forsømt, når hun faldt i søvn på sofaen.

"Jeg føler virkelig et stort velvære. Hele kroppen er kommet i bedre balance. Jeg er ikke oppustet, som jeg kunne være tidligere, og jeg har heller ingen skader lige nu. Da jeg kom til Pia første gang, havde jeg en masse småskader, som sikkert også var et tegn på, at kroppen var overtræt", lyder det glad fra Jane, som bestemt ikke har tænkt sig at lægge de nye, gode vaner på hylden

LÆS OGSÅ: Hvad du spiser, afgør også, hvor meget du spiser

"Når vi er på ferie, holder jeg ikke så nøje øje med, hvad jeg spiser. Men jeg har faktisk slet ikke lyst til at gå ombord i hvidt brød og ost, fordi jeg med det samme kan mærke, at det går ud over energien."

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, Søvn, Energi og Interview