Målebånd
Foto: Getty Lars Klingenberg om tarme og fordøjelse

Kan mine tarmbakterier have noget at gøre med min overvægt?

Ekspert Lars Klingenberg svarer på spørgsmål om tarmbakterier, fordøjelse og forbrænding.

Kan mine tarmbakterier have noget at gøre med min overvægt?

Det er et godt spørgsmål. Forskning i tarmbakteriers betydning for sundhed og vægt er nemlig i rivende udvikling. Det er dog stadig sådan, at overvægt hænger uløseligt sammen med et for højt energiindtag. Når vi spiser flere kalorier, end vi forbrænder, tager vi på. Det kan tarmbakterierne ikke ændre afgørende på.

Til gengæld tyder meget på, at tarmbakterierne er meget vigtige for vores sundhed. Spiser man for meget eller for ensidigt, går det udover bakteriefloraen i tarmen. Det er relateret til en række sygdomme som for eksempel type 2-diabetes og hjertekarsygdomme.

Giver mad med fibre virkelig en bedre fordøjelse?

Ja, det er helt rigtigt! Plantefibre og fuldkorn har en meget positiv effekt på fordøjelsen. Fibrene er med til at skabe et godt miljø i vores tarme både biokemisk, fysiologisk og i forhold til at have en god bakterieflora i tarmen. Det betyder alt sammen meget for vores sundhed generelt. En fiberrig kost er koblet til nedsat risiko for for eksempel fedme, type 2-diabetes og hjertekarsygdomme.

Læs også: Derfor skal du spise rugbrød

Øger kaffe forbrændingen?

Ja, koffeinen i kaffen øger forbrændingen en ganske lille smule i forhold til den energi, der er i kaffen. Det betyder dog ikke noget i den store sammenhæng, men det kan måles. Problemet med koffein er blandt andet, at kroppens respons bliver mindsket med øget eksponering, så jo mere du drikker, jo mindre bliver effekten af det

Om eksperten

Lars Klingenberg er Cand.scient i humanfysiologi og Ph.d. i ernæring

Se, hvad vi ellers skriver om: Tarme, Kost og Fordøjelsen