Kvinde på badebro

Foto: Getty Images Når ekstra fedt er fedt.

Undersøgelser viser: Lidt ekstra på bagdelen kan være en fordel

Det behøver ikke at være ufedt med lidt fedt på sidebenene. Faktisk viser undersøgelser, at nogle af de fedtdepoter og det fedtvæv, som sidder særlige steder på kroppen, kan spille en central rolle for din sundhed.

Selvom fedme og overvægt i sig selv er usundt og øger risikoen for at udvikle en række alvorlige sygdomme som diabetes, forhøjet blodtryk og kræft, så viser undersøgelser også, at lidt ekstra på sidebenene ikke skader.

Ja, faktisk kan fedtvævet ligefrem have visse sundhedsmæssige fordele – hvis det vel og mærke sidder de ”rigtige” steder på kroppen. For foruden at kroppens fedtdepoter har til opgave at lagre energi og forebygge, at du dør af sult, så spiller fedtvævet også en helt central rolle for mange af kroppens vigtige funktioner, fx hormonproduktionen og dit immunforsvar.

Desuden kan fedtdepoter visse steder på kroppen ligefrem have en beskyttende virkning mod en række sygdomme blandt andet hjertekarsygdomme, forskellige kræftsygdomme og diabetes, ligesom den rette mængde fedtvæv har stor indflydelse på produktionen af bl.a. kønshormoner og dermed ens frugtbarhed.

Læs også: Bente Klarlund: "Vi skal tage magten over vores egen krop"

Her sidder de sunde fedtdepoter

Enden

Det fedtvæv, som sidder på bagdelen, frigiver antiinflammatoriske stoffer i kroppen og spiller en central rolle for dit immunforsvar og beskytter mod sygdom. Ifølge Hjerteforeningen producerer fedtet på og nedenfor balderne desuden nogle gavnlige hormoner, der foruden at regulere din appetit og vægt også er med til at nedsætte risikoen for at få livsstilssygdomme som diabetes og hjertesygdomme. En af teorierne er, at fedtet omkring enden fungerer som en ”opsamlingsplads” for transfedtsyrer, der er skadelige, hvis de sætter sig omkring de indre organer. 

Lårene

Fedt bliver først for alvor farligt for helbredet, når det mobiliseres – altså kommer ud i blodbanen – og det fedt, der er svært at mobilisere, sætter sig typisk under talje højde. Derfor kan en bred ende og ”ridebukselår” – den såkaldte pæreform – ligefrem være tegn på sundhed, især for kvinder i overgangsalderen. Fedtdepoterne holder nemlig gang i produktionen af det kvindelige kønshormon østrogen, der bl.a. beskytter mod knogleskørhed. I øvrigt viser forskning, foretaget af fedmeforskere ved Frederiksberg Hospital, at størrelsen på dine hofter og lår spiller en vigtig rolle for din sundhed. Ifølge forskningsresultaterne beskytter fedtet på lårene samt store lårmuskler mod sygdom, da fedtet udsender hormoner, der beskytter mod hjerte-kar-sygdomme, og store muskler har betydning for sukkerstofskiftet.

Hofterne

Foruden at brede hofter gør os bedre i stand til at føde børn, så viser flere undersøgelser også, at kvinder med såkaldt ideelt talje/hofte mål, dvs. hvis talje er 0,7 gange størrelsen på deres hofter, er mindre udsatte for at få hjertekarsygdomme, forskellige kræftsygdomme og diabetes.

Pas på mavefedtet

Der er en tæt sammenhæng mellem dit taljemål og risikoen for at udvikle livsstilssygdomme. Bugfedtet har en tendens til at øges med alderen og særligt i forbindelse med overgangsalderen. Mens fedtet på den øvrige del af kroppen sætter sig i underhuden, hvor det er relativt uskadeligt, så kan fedtet på maven, den såkaldte æbleform, nemlig sætte sig omkring de indre organer og skabe en kronisk betændelsestilstand.

Og det kan bl.a. øge risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme og diabetes. For meget mavefedt medfører desuden mere fedt i blodet samt øget insulinproduktion, og dermed en større risiko for en række kræftsygdomme, herunder brystkræft og livmoderkræft. Desuden mener man, at for meget fedte omkring maven kan påvirke hjernen og øge risikoen for bl.a. hukommelsesproblemer og demens. 

Sådan holder du øje med dit taljemål

BMI (body-mass-index) har tidligere været et meget anvendt tal for, om du vejer for lidt eller for meget, men BMI tager ikke højde for, hvor på kroppen fedtet sidder. Ved i stedet at måle taljen får du et mål for hvor meget fedt, der sidder på maven. Og det er det ”ekstra”, der oftest er det farlige fedt. For kvinder er det anbefalede taljemål mindre end 80 cm.

Sådan måler du taljen:

  • Stå med maven helt afslappet
  • Anbring et målebånd midt mellem spidsen af hoftebenet og det nederste af brystkassen
  • Mål herefter omkredsen af din mave
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, BMI og Fedtprocent