Foto: Klaus Rudbæk “Beslutsomhed og tålmodighed har gjort jobbet”

Pia tabte 37 kilo: “Beslutsomhed og tålmodighed har gjort jobbet”

To graviditeter fik Pia Svejgaard til at veje næsten det dobbelt af sin normalvægt, men med den rette kostomlægning og en accept af, at det ville tage lang tid at tabe sig, lykkedes vægttabet næsten smertefrit.

Tålmodighed er kodeordet, når Pia Svejgaard skal beskrive sit vægttab. Der ligger nemlig ikke nogen nem smutvej bag de 37 kilo, hun har tabt sig efter sin sidste graviditet. 15 måneder har det taget for hende at komme ned på den vægt, hun havde, inden hun fik sine to børn, men selv om det drejer sig om mange kilo, så har det ikke været synderligt svært, fordi hun har gjort det over så lang tid.

“Da jeg var færdig med at amme min søn, besluttede jeg mig for at tabe min graviditetsvægt, og jeg spurgte forskellige til råds om, hvordan jeg skulle gribe det an at tabe så mange kilo. Det vigtigste råd fik jeg af min læge, og det var at tabe mig over tid og have tålmodighed. Jeg ville ikke kunne lave så stort et vægttab på blot et halvt år,” fortæller Pia.

Læs også: Podcast: En kur, der dur: Vi tester Sense

Efter en del research faldt hun over kuren Sense på nettet. Princippet om tre måltider om dagen bestående af en håndfuld protein, to håndfulde grøntsager, en håndfuld kulhydrat og to til tre spiseskefulde fedtstoffer, gik rent ind hos Pia, fordi hun her kunne spise mad, hun selv valgte.

“Jeg er madelsker, og med Sense mødte jeg ikke nogen restriktioner for hvilken mad, jeg måtte spise. Jeg kunne spise i kantinen eller købe en salat med på vejen, når jeg var på farten, så jeg tænkte ikke specielt meget over min kost undervejs, fordi det var så nemt at forholde sig til. Og så var det vigtigt for mig, at jeg kunne spise et stykke chokolade eller drikke et glas vin ind i mellem, så jeg ikke skulle lide afsavn. Det ville gøre det alt for svært for mig at holde det i længden.” Næsten hver aften, igennem de 15 måneder vægttabet stod på, har hun derfor spist ét til to stykker chokolade.

Læs også: Vægttab med sense kost

De små ændringer betyder noget

Allerede den første uge på kur begyndte Pia at se tallet på vægten gå ned. Cirka et halvt kilo om ugen tabte hun sig i det første lange stykke tid.

“Det motiverede mig meget at se vægten gå ned lige fra starten. Jeg kunne se, at det virkede, og at det ikke var en umulig opgave, jeg havde sat mig for,” siger Pia, der dog flere gange oplevede, at vægten stod stille i op til fem uger ad gangen, for så igen at bevæge sig ned. Det er dog helt normalt, fandt hun ud af, men det kræver accept.

“Det kræver, at du kan vente mere end et år på at tabe dig så meget, og min accept af, at det ville tage tid, er det, der gjorde, at det lykkedes. Jeg kunne have tabt mig hurtigere, hvis jeg havde dyrket mere motion, men det havde jeg ikke overskud til med små børn, så min motion blev den naturlige hverdagsmotion som at cykle til og fra arbejde, at tage trappen og at gå en tur, og jeg kunne se, at de små ændringer i hverdagen betyder noget,” siger Pia, der efter et vægttab på 20 kilo begyndte at lave 20 minutters træning hjemme i stuen to gange om ugen for at styrke kroppen.

Læs også: Camilla tabte 18 kilo: Læs hele hendes vægttabshistorie her

“Det var usundt for mig at have taget så mange kilo på, men jeg accepterede det, fordi det var i forbindelse med mine graviditeter, men samtidig var det vigtigt for mig at få dem smidt. Det er overvældende at tage så meget på, så jeg ville bare tabe mig, og jeg er så glad for nu at være tilbage på min normalvægt,” siger Pia, der, selv om hun har nået sit mål, stadig lever næsten på samme måde.

“Jeg drikker mere alkohol, og jeg spiser mere kage, men jeg lever stadig efter de samme principper. Jeg føler mig godt tilpas med den måltidssammensætning og er glad for at få så meget grønt. Jeg er stadig lidt overrasket over, at vægttabet kunne lade sig gøre, men beslutsomhed og tålmodighed har gjort jobbet.”

Pia Svejgaard

Er 44 år og arbejder som kommunikationschef hos Københavns Professionshøjskole. Hun bor på Frederiksberg med sin mand og to børn på fem og to år.

Mine 3 bedste råd

Mist ikke modet, selv om du ikke har tid til at træne regelmæssigt. Små ændringer i hverdagen som at cykle og gå ture giver også resultater over tid.

Hav tålmodighed og acceptér, at det tager tid at tabe dig. Hold regnskab over dit vægttab, så du kan følge med i, hvor meget du taber dig, og hav gerne en person, du kan rapportere dit vægttab til, så du har en at stå til regnskab for, og en som kan motivere.

Forkæl og fejr dig selv med en gave, en massage eller en oplevelse, når du når et mål. Det kan for eksempel være for hver 10 kilo, du taber.

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Interview, Vægttab og Kost