Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sådan laver du knibeøvelser
Foto: Bulls Sådan laver du knibeøvelser

Sådan laver du knibeøvelser

En stærk bækkenbund giver dig fladere mave, bedre sex og mere energi. Se, hvordan du styrker din bækkenbund med knibeøvelser her.

Knibeøvelser er vigtige for kvinder efter en fødsel, og du kan typisk starte med knibeøvelser en lille uge efter fødslen (med mindre du er blevet syet bagtil). Du bør ikke begynde at lave maveøvelser, før du har god kontakt med din bækkenbund – så kan de gøre mere skade end gavn.

Øvelserne er selvfølgelig også gode til kvinder, som ikke har født, men blot ønsker at styrke deres bækkenbund.

LÆS OGSÅ på Voresborn.dk: Denne motion må du dyrke, når du er gravid

Sådan laver du knibeøvelser - trin for trin:
- FOKUSÉR:
Knibet starter altid bagfra ved endetarmsåbningen lige foran halebenet. Det er her, du skal have din opmærksomhed.

- SMÅ BEVÆGELSER:
Bækkenbundsmusklerne er kun cirka en centimeter tykke, så det er ikke et kraftigt knib, du skal lave, men en lille koncentreret bevægelse.

- HOLD PÅ PRUTTEN:
Knibet skal føles som et lille løft, ligesom når du holder på luft i maven.

- KNIIIIB:
Knib sammen rundt om endetarmsåbningen på en udånding, hvor du ånder ud helt ned i maven og trækker navlen ind mod rygsøjlen.

- SLAP AF:
Giv efter, og slap af på indåndingen. Det sikrer, at du får godt fat i bækkenbunden og trukket den op frem for at skubbe den væk.

LÆS OGSÅ på Voresborn.dk: Elsk din krop, mor!

Artiklen er fra Voresborn.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Bækkenbund