9 kendte kvinders succesråd

9 kendte kvinders succesråd

Tyra Banks (født 1973) bliver ofte sammenlignet tv-dronningen over dem alle, Oprah. Den tidligere topmodel har da også tonsvis af international succes med realityprogrammet "America's Next Top Model" - og som talkshow-vært, fotograf og forfatter. Om at komme frem i verden har hun sagt til en af sine topmodel-aspiranter (og dermed også dig):

"Tag ansvar for dig selv, for ingen tager ansvar for dig!"

Den amerikanske forretningskvinde Ruth Handler (1916-2002) skabte den ikoniske Barie-dukke, da hun opdagede, at hendes datter Barbara foretrak at give sine dukker voksenroller, når hun legede med dem. Sammen med sin mand skabte hun en dukke med bryster, and the rest is history. Ud over Ruths øje for den gode idé, var passionen til at udføre den, hvad hun har fundet væsentlig i jagten på succes:

"We didn't know how to run a business, but we had dreams and talent."

Coco Chanel (1883-1971) fik elementer fra herremoden og sportstøj ind i kvinders klædeskabe, da hun stik imod tidens tendenser skabte enkle og elegante looks, hvoraf mange blev tidsløse klassikere. Hendes signaturduft, Chanel No. 5, der blev lanceret i 1923 er stadig en af verdens bedstsælgende parfumer. Hendes succesråd:

"Det mest modige, du kan gøre, er at tænke dine egne tanker....højt!"

Døm ikke Debbie Fields (1957) på dette påklistrede smil - damen har både vilje, talent - og succes! Som bare 20-årig startede hun sin egen virksomhed, "Mrs. Fields Cookies", der i dag er blandt de førende på markedet. Det hele startede (trods 1 styks skeptisk ægtemand), da hun gik på gaden som en anden pusher og uddelte gratis smagsprøver... 

"Jeg ville have lov til at lave det, som jeg er bedst til her i verden - hvilket jeg troede både dengang og nu - er det største priviligie, der findes. Da jeg gjorde det, fandt succesen mig."

Tidligere chefredaktør og forfatter, Helen Gurley Brown, (født 1922) genopfandt det amerikanske magasin Cosmopolitan og lavede det til en verdensomspændende bibel for kvinder, ved at skrive åbent og ærligt til kvinder om sex. På sammen måde taler hun om succes og alt, hvad der følger med: Det er ikke noget, du er født med - det kommer hen ad vejen, hvilket hun minder om her:

"Næsten hver en glamourøs, rig og sucesfuld karrierekvinde, som du måske er jaloux på lige nu, startede som en eller anden form for schlep.*"

(*slang for en kluntet og langsom person/red.)

Heidi Klum (født 1973), aka The Body, er topmodel og skaber af tv-programmet: "Project Runway". Om det at opnå succes, har hun sagt, at det vigtigste er at spørge dig selv, hvad du vil, og hvad du tænder på. Dernæst kan du bedst navigere efter dit mål, suge viden til dig og blive virkelig god:

"Hvis du vil være kok, for eksempel, så skal du vide, hvilke knive, der er de bedste, hvilke potter og pander, der er de bedste - og hvilken slags mad, du gerne vil lave. Hvad elsker du at spise...?"

Estée Lauder (1910-2004) startede sin karriere med at sælge sin onkles hjemmelavede cremer og endte op med at eje et globalt skønhedsimperium. En del af hendes opskrift på succes har været en vedholdende og personlig måde at sælge sine produkter på. I sin selvbiografi fortæller hun: 

"Vær ikke bange for at prøve dig frem, selvom du kan fejle undervejs. Stol på dine instinkter...skab din egen stil."

Anita Roddick (1942-2007) startede i 1976 en butik med hjemmelavede skønhedsprodukter, der samtidig satte fokus på etisk forsvarlighed. 15 år senere var The Body Shop et globalt foretagende med mere end 300 produkter, og i 2007 solgte Anita butikken for 7 milliarder kroner til L'Oréal. Wauw!

"Vi entreprenører er enere, vagabonder, ballademagere. Succes er ganske enkelt et spørgsmål om at finde - og omgive os med -  fordomsfrie og kloge sjæle, der kan tage vores skøre indfald og forvandle dem til noget nyttigt."

C.J. Walker (1867-1919) var datter af frigjorte slaver og blev forældreløs i tidlig alder. Med alle odds i mod sig blev hun et levende bevis på den amerikanske drøm. C.J. blev den første afro-amerikanske self-made millionær ved at producere og sælge hårprodukter.

"Der er ikke nogen gylden middelvej til succes. Og hvis der er, så har jeg ikke fundet den, for hvis jeg har opnået her i livet, så er det fordi, jeg har været villig til at arbejde hårdt."