Anne Sofie Madsen: Dansk couture med et strejf af McQueen
Anne Sofie Madsen vandt i foråret prisen som Årets Danske Designer til Dansk Fashion Awards og har åbnet butikker i både New York og Miami. Kom tæt på kvinden, som stod i lære hos Alexander McQueen, og hvis smukke kjoler ofte er inspireret af … rumvæsner.
At træde ind i Anne Sofie Madsens designstudie på Nørrebro i København er som at bevæge sig ind i en parallelverden, der summer af kreativ aktivitet. Studiet, der ligger i hjertet af en stor industribygning, er tæt pakket med materialer, stoffer, giner og en hær af flittige assistenter, som syr, klipper og klistrer for at få Anne Sofie Madsens forår/sommer-kollektion 2013 klar til Københavns modeuge i august – og ikke mindst gøre efterår/vinter-kollektionen 2012 klar til salg.
Anne Sofie Madsens design er netop landet i butikken Holly Golightly på Gammel Mønt i København, og her har kunderne mulighed for at få den fynske designers couture-inspirerede kjoler syet til efter mål. En luksuriøs og ikke helt almindelig service i Danmark, hvor brugbarhed og hverdagsfunktionalitet i mange år har defineret modescenen. Men 33-årige Anne Sofie Madsen er også en usædvanlig fugl blandt sine danske kolleger.
Med sin mangefacetterede baggrund som illustrator, filmanimator og trendforsker i Paris og med flere lærerige år i udlandet har hun en smittende ukrukket og hands-on tilgang til modedesign. Og hendes tid som praktikant og juniordesigner hos først John Galliano og siden Alexander McQueen skinner igennem i kollektionerne, der ubesværet forener couture-elementer med mere kommercielle prét-à-porter-styles. Looket er ekstravagant, detaljerigt og med så stor international appel, at Anne Sofie Madsen umiddelbart efter sin afgang fra Designskolen i 2009 blev inviteret til at holde show under Londons modeuge i februar 2010. En oplevelse, som designeren siger var medvirkende til at overbevise hende om, at tiden var klar til at starte sin egen virksomhed.
To år, to danske modeshows og bunker af rosende presseomtale senere vandt Anne Sofie Madsen dette forår prisen som Årets Danske Designer ved den københavnske mode-Oscar, Dansk Fashion Awards.
“Det er jo altid dejligt, at der er nogen, der lægger mærke til éns arbejde. Det giver én mod på at fortsætte,” siger Anne Sofie Madsen i dag.
Hendes beskedenhed skjuler næsten den jernvilje, der ulmer under designerens milde og lidt generte ydre. Men også kun næsten, for det skal ikke være nogen hemmelighed, at der skal styrke som 10 vilde heste til for at holde hovedet oven vande som ung iværksætter i tidens finansielle klima.
Artiklen fortsætter på næste side...
Skræmt af symaskinen
Anne Sofie Madsen er vokset op i Ringe på Midtfyn og gik med egne ord den helt traditionelle vej igennem folkeskole og gymnasium. Mode og beklædning fascinerede hende altid, men alligevel var det først i 20’erne, at hun besluttede sig for at blive designer. Indtil da var den kreative pige optaget af illustration, som hun efter gymnasiet studerede på kunsthøjskole, og som stadig fylder en del i hendes liv. Igennem årene har Anne Sofie Madsen således skabt illustrationer til både magasiner og børne- og ungdomsbøger, og så sent som i 2005 var hun gæstestuderende på animationslinjen på Filmskolen. Som årene gik, blev hun dog mere draget af modeverdenen.
“Der er noget anderledes fascinerende over beklædning i forhold til at lave illustrationer. Man kan bygge sine egne historier op og samle en kollektion omkring dem, men tøjet kommer til at forlade den sammenhæng. Først måske i hænderne på en stylist eller i en forretning og senere i rigtige menneskers liv. Og de mennesker skaber deres egne historier med tøjet. Det gør mode til et spændende medie for mig. Illustration kunne aldrig rigtig forlade mig og få sit eget liv på samme måde,” fortæller Anne Sofie Madsen.
Hun begyndte på Designskolen i 2002 og kunne tre år senere inkassere sin bachelor i beklædning.
“Dengang jeg søgte ind på Designskolen, kunne jeg ikke engang bruge en symaskine. Jeg syntes, de så lidt farlige ud. og blev overrasket over, hvor meget syteknik mine klassekammerater kunne i forhold til mig,” siger hun.
I dag elsker hun at sy og ikke mindst at eksperimentere med materialer i sine kollektioner. En dybere forståelse for håndværket fik designeren for alvor, da hun i 2006 flyttede til Paris for at gå i praktik. De første måneder tilbragte Anne Sofie Madsen på trendforskningsbureauet Peclers, der hvert år udgiver trendbøger med farver og materialer, der vil præge moden i årene frem.
Den aspirerende tøjdesigner tilegnede sig stærke researchevner hos Peclers, inden hun i vinteren 2007 skiftede praktikplads til John Galliano – en af Anne Sofie Madsens store modehelte. Her var hun frem til maj samme år, hvor hun tog tilbage til Danmark for at færdiggøre sin kandidatuddannelse på Designskolen.
Hård læretid hos McQueen
Praktikken i udlandet havde imidlertid givet Anne Sofie Madsen blod på tanden efter flere eventyr, så da hun samme sommer fik et tilbud om at arbejde for selveste Alexander McQueen som juniordesigner, slog hun øjeblikkelig til. Den på det tidspunkt 27-årige dansker flyttede til London og blev del af et lille og meget intenst team. Men selv om arbejdet for en af verdens mest hyldede designere på papiret lød som drømmejobbet over dem alle, blev virkeligheden for Anne Sofie Madsen en anden.
“Det var et tough sted at være, og arbejdstiderne kom bag på mig. Niveauet af stress var lidt overvældende. Op til showene sov jeg fra kl. fem til syv om morgenen, og så tog jeg på arbejde igen. Det er bare noget andet end i Danmark, hvor man synes, det er hårdt at gå hjem kl. 21. Sådan nogle lange perioder uden søvn, som jeg oplevede, det er hårdt. Jeg var glad for at bo i London, men tænkte mere og mere på, at hvis jeg skulle knokle på den måde, skulle det også være mit eget navn, der stod i ryggen på tøjet,” fortæller designeren.
Hun var meget i tvivl om, hvorvidt hun skulle handle på sine instinkter, men tog efter et års tid den store beslutning.
“Jeg troede, at det var det arbejde, jeg allerhelst ville, og alligevel sad jeg og fandt på ideer til alt muligt andet. Så jeg stoppede hos Alexander McQueen midt i en finanskrise og med en drøm om at starte mit eget mærke. Først gjorde jeg min kandidat færdig, og så gik jeg i gang som selvstændig. Hvis jeg var startet inden finanskrisen, kan det være, at jeg havde lånt en halv million og startet en produktion i Kina, men tiden var ikke til det,” siger Anne Sofie Madsen.
Om året hos McQueen siger designeren tøvende og på mest diplomatiske vis:
“Når du nu har hørt, hvordan mine arbejdstider var, og lægger det sammen med, hvad der skete efterfølgende (McQueens selvmord i vinteren 2011, red.), så kan man måske godt gætte sig til, hvordan det var. Bølgerne gik højt. Jeg tror, at alle, der har været sådan et sted, har oplevet, at man ser og hører lidt af hvert. Det er en hård branche. Og ofte er en hel virksomhed bygget op om et enkelt menneskes navn og performance. Nogle mennesker er for skrøbelige til den position,” siger Anne Sofie Madsen og bliver tavs et øjeblik. Så fortsætter hun:
“Det, der fascinerede mig ved modebranchen, da jeg var yngre, var de store historiefortællere. Og pludselig er John Galliano blevet fyret, McQueen har begået selvmord, og Christian Lacroix er gået konkurs.
Jeg var jo teenager, da de var de store unge designere, som lavede fantastiske shows, og pludselig er de væk. Modeverdenen har mistet nogle mestre, og spørgsmålet er, om der er nogen, der tager arven op på helt samme måde,” funderer designeren.
Selv tror hun på, at der i branchen stadig er et ønske om, at mode også skal kunne være både følelsesladet og ekstravagant som i McQueens og Lacroix’ storhedstid.
“Den stil, de stod for, får en revivial, men sikkert i en ny form,” siger Anne Sofie Madsen, hvis egne, couture-inspirerede kreationer bestemt er et skridt i den retning.
Hamish Bowles sagde tillykke
I august 2011 holdt Anne Sofie Madsen sin første catwalkshow under den københavnske modeuge, og oplevelsen står stadig som en af de bedste i hendes karriere.
“Det var sommer, alle var glade, og Hamish Bowles fra amerikansk Vogue kom backstage efter showet og sagde tillykke. Det syntes jeg var ret stort,” smiler designeren, som stadig virker lidt benovet over sin pludselige og store succes.
Siden showet har hun fået en alsidig kundekreds herhjemme, der tæller alt fra unge fashionistaer til danske stjerner som bl.a. Christiane Schaumburg-Müller og Aura – og i alle aldre. Det store spænd blandt kunderne forklarer Anne Sofie Madsen selv med, at hun nærmest har to linjer inden for hver kollektion: Der er en række mere hverdagsvenlige styles fra omkring 2.000 kr. og op og et udbud af overdådige aftenkreationer i den helt dyre ende. Sidstnævnte er studier i smukke håndværksfinesser og til tider så avantgardistiske, at det kræver sin personlighed at bære dem.
“Det er ikke alt, jeg laver, der er direkte brugbart. Man kan måske ikke lige spille fodbold i mit tøj, men man kan da stå på en scene og danse i det,” siger Anne Sofie Madsen.
Siden hun sprang ud som selvstændig designer, er hun dog tydeligvis blevet mere bevidst om, at hendes tøj nødvendigvis også skal have en kommerciel appel, hvis forretningen skal køre rundt.
“Jeg lavede nogle ting i starten af min karriere, der var nærmest umulige at hitte hoved og hale i, medmindre det var mig selv, der klædte modellerne på. Det var en udfordring for stylisterne. Men tøj skal være til at gennemskue, og det tænker jeg over i dag, når jeg designer,” fortæller Anne Sofie Madsen.
Hun kunne godt tænke sig at klæde it-pigerne Paz de la Huerta og Charlotte Kemp Muhl på, men derudover designer hun ikke sine kollektioner med én bestemt kvindetype i tankerne. Til gengæld er der flere inspirationskilder, der altid går igen.
“Det er lidt mærkeligt, men jeg tror ikke, jeg har lavet en kollektion, hvor der ikke var en kjole, der var lidt inspireret af Nikes Air Force One-basketstøvle. Derudover kan jeg også utrolig godt lide klassiske rumvæsner med store øjne og lang tynd hals og har næsten altid noget rumvæsen-inspireret med i kollektionerne. Jeg ved faktisk ikke helt hvorfor,” siger designeren.
Internationale ambitioner
Ligesom Anne Sofie Madsen altid er blevet inspireret af udlandet, har udlandet også fået et svagt punkt for den avantgardistiske danske designer. I løbet af det sidste år har hun således åbnet butikker i både New York og Miami, og interessen er støt stigende. Men i takt med, at bestillingsordrerne er vokset, har Anne Sofie Madsen samtidig måttet erkende, at hun ikke er nogen enmandshær – hvor meget hun end gerne ville kunne klare det hele.
“Jeg er inde over alt, hvad der foregår i studiet. Da jeg startede, ville jeg nærmest helst lave det hele selv, men måtte hurtigt sande, at det kan man simpelthen ikke. I dag udvikler jeg også ting i samarbejde med mit designteam, for man skal udnytte, at man har nogle talentfulde mennesker med sig, som bidrager med nogle andre ting. Og man skal altid vide, at hvis projektet ikke må blive større end én selv, kan det ikke vokse i forhold til de ambitioner, man har. Lige nu har jeg en drøm om at udvide mere i forhold til udlandet og få flere butikker på verdensplan,” siger Anne Sofie Madsen.
Selv bor hun fast i København med sin arkitektkæreste Simon. De to fandt sammen, da de begge boede i London, og har nu været kærester i seks år. På spørgsmålet, om metropolerne i udlandet ikke stadig trækker i hende, svarer designeren:
“Jeg er rigtig glad for at bo i København p.t., og det har været vigtigt for mig at gøre det her til et dansk brand. Men man skal aldrig sige aldrig. Det er jo kedeligt at låse sig fast,” siger Anne Sofie Madsen.
Hun har dog også en smule kritik til sit hjemlands måde at behandle modebranchen på.
“I modsætning til i London, hvor der er nogle ret favorable støtteordninger for upcoming designere, er der ikke megen hjælp til opstart herhjemme. I forhold til, at modeindustrien er Danmarks fjerdestørste industri, synes jeg, det er lidt underligt, at nye iværksættere ikke får mere støtte. Til sammenligning har både de svenske og britiske highstreetkæder været rigtig gode til at invitere unge designere, deriblandt også nogle danskere, til at designe ting for dem,” fortæller Anne Sofie Madsen.
Hun tilføjer imidlertid, at der i Danmark til gengæld er gode muligheder for nye designere for at komme med på modeugens showplan, ligesom den danske modepresse også gør sit for at bakke op om de hjemmedyrkede talenter.
“Det virker faktisk, som om krisen sjovt nok har givet plads til nogle flere nye brands på den danske modescene. Men mange af de gamle store mestre startede jo også i fattig-80’erne, så måske gør krisetider alligevel noget godt for kreativiteten,” siger Anne Sofie Madsen slutteligt.
Og at dømme efter hendes egne kollektioners nyskabende silhuetter og legende avantgardisme er der bestemt noget om snakken. Det er nye tider på catwalken i København.
Se også: Kom tæt på brødrene Asbæk »