De sidder på en bænk ude på den halvmørke
smalle seng. Mekanisk. Lidenskabsløst. Det handler ikke om lyst. Det handler
om, at kvindens største ønske er at blive mor, og det vil mændene gerne hjælpe
hende til at blive. For sådan er det nemlig her på gården i det New Age-kristne
fællesskab langt ude på den jyske vestkyst. Man står sammen. Lige indtil man
ikke længere gør.
Der
er meget, meget langt fra scenen ovenfor til denne regnvåde formiddag i det
indre København, hvor skuespiller og tidligere balletdanser Cecilie Lassen har
inviteret indenfor i sin skønne,
gamle hjørnelejlighed. Hun er aktuel med hovedrollen i filmen ”Kærlighedens
gerninger”, som scenen stammer fra, og hun spiller kvinden, der ligger inde på
værelset og tager imod mændene.
Hanna hedder hun i filmen, og Hannas tilværelse bliver vendt på hovedet, da
hendes lillebror uventet ankommer, hvorved fortrængte minder om de to søskendes
fælles fortid dukker op til overfladen. Vil brorens ankomst true Hannas drøm om
at blive mor? Og kan medlemmerne af fællesskabet leve op til deres tro og egne
regler, når de bliver konfronteret med spørgsmålet: Hvem bestemmer over
kærligheden? Filmen er inspireret af virkelige minder, og det er både rystende
og gribende at følge historien, der tager fat på flere store tabuer.
For
Cecilie var det som en slags katarsis at spille rollen, som hun fik lige oven i
en stor personlig sorg.
Hvad
er ”Kærlighedens gerninger” for en film set med dine øjne?
–
Det er en film om kærlighed og en film om, hvem der har lov til at elske hvem.
Det er en film om, at kærlige gerninger, gjort i bedste mening, stadigvæk godt
kan lande som overgreb, og at den måde, vi giver kærlighed på, ikke altid
forstås på samme måde af modtageren. Min karakter, Hanna, er en ekstremt
kompleks kvinde, som har været igennem mere, end noget menneske bør være
igennem, og hendes verdensbillede og selvforståelse er formet af det, hun
kommer af. Hun er en meget troende kvinde, som gennem Gud har forsøgt at få
noget mening ind i livet igen.
Hvilke
tanker har du gjort dig om det New Age-kristne fællesskab, som filmen foregår
i?
–
Jeg har forholdt mig meget konkret til det fællesskab, som er beskrevet i
manuskriptet. Den kirke og den praksis, som Hanna skal træde ind i. Jeg synes,
det er smukt, at der findes steder for mennesker, som ellers har svært ved at
finde i havn. I det levede liv er der måske ikke så klare retningslinjer for,
hvad er rigtigt og forkert, og der giver Bibelen og de åndelige vejledere nogle meget
klare doktriner, som man kan læne sig ind i. På den måde er der mindre, man
selv skal tage stilling til.
I
hvilket omfang er du selv troende?
–
Jeg har meldt mig ud af folkekirken, fordi jeg ikke tror på Bibelens doktriner.
Jeg tror på sund fornuft, og jeg tror på, at et vibrerende moralsk kompas er
bedre end det, som nogle mennesker har nedfældet på en skriftrulle for flere
tusind år siden. Jeg vil hellere hele tiden justere mit eget moralske kompas,
være i live i nuet og følge med tiden.
Kærlighedsløse
handlinger
Hannas
brændende ønske om at blive mor er filmens røde tråd, og netop det tema kom
meget tæt på Cecilies eget liv. I 2017 fik hun sammen med sin daværende mand,
Silas Bjerregaard, sønnen Alvin. Graviditeten blev voldsomt kompliceret af, at Cecilie
blev ramt af både en alvorlig bækkenløsning og den sjældne håndsygdom De
Quervains syndrom. Det betød, at hun var bundet til en kørestol, og at hun i
lang tid efter sønnens fødsel ikke kunne bruge sine hænder. Først efter omkring
syv måneder begyndte hun at få det bedre. I 2021 blev Cecilie gravid igen, men
mistede barnet under graviditeten. Parret forsøgte igen, og i marts 2022 kom
lille Mimi til verden. Hun blev kun 17 minutter gammel.
–
Det var meget sårbart for mig at optage filmen, for da jeg blev tilbudt rollen,
var jeg stadig på sorgorlov efter at have mistet Mimi. Jeg havde egentlig
sluttet fred med, at jeg ikke fik flere levende børn. Så meget fred, som man nu
kan få med et barn på kirkegården. Men jeg havde i hvert fald besluttet, at
lykken ikke lå i at jage at få et levende barn mere. Jeg havde besluttet mig for,
at lykken lå i, at jeg har min søn her på jorden. Men det er klart, at jeg nemt
kunne sætte mig ind i Hannas fejlslagne forsøg på at blive mor. Det mekaniske i
at forsøge igen og igen, som jeg tror, at de fleste kvinder, som ikke bare
bliver gravide af at bruge deres kærestes tandbørste, kan genkende. Det bliver
et job på en eller anden måde at prøve at få et barn, det bliver noget, der
skal gøres. Det bliver kærlighedsløse handlinger i virkeligheden. Og det havde
jeg til fælles med Hanna, kan man sige.
Hvordan
bearbejdede du, at du skulle være i den rolle?
–
Jeg tror ikke, jeg bearbejdede det. Jeg brugte det bare. Jeg tror i det hele
taget, at jeg var i et limbostadie i mit eget liv, da jeg lavede den her film.
Mellem det levede liv og der, hvor min datter befinder sig. Man kan også se, at
jeg ser helt anderledes ud i filmen, end jeg gør nu. Jeg er 10 kg større i
filmen, fordi jeg havde født et barn, men ikke havde gået graviditetskiloene af
med en barnevogn. Jeg havde bare ligget og kigget på skyerne, været på
kirkegården og havde lavet noget mad til min søn og min mand. Den sorg og den
længsel, der boede i mig, var ikke noget, der skulle bearbejdes,
det skulle bare bruges. Og det fik på en eller anden måde en mening for mig, at
jeg kunne tage mit eget sorgklædte legeme og give Hanna liv med det.
Blev
der rokket ved den fred, du havde fundet med, at du ikke fik flere levende
børn?
–
Nej, det gjorde der ikke, for det var et helt bevidst valg. Jeg ville ikke
mere. Jeg ønskede at træde ud i livet igen, og jeg ønskede at begynde at sige
JA til ting i stedet for at jagte lykken i et barn mere.
Hvor
sidder tabet af Mimi i dig i dag?
–
Åh, men altså, hun er jo med mig hele tiden. Jeg bor tæt på kirkegården, tæt på
hende. Og hun bor i mig som en katalysator for den måde, jeg træffer valg på.
Min datter er manifestationen af, at vi kun har lige nu. Og nogle gange er
”lige nu” 17 minutter. Nogle gange skal al den kærlighed, du har til et barn, komprimeres
til 17 minutter, og så må du jo få sagt det, du skal sige. Der er ingen lommer
i den sidste skjorte, som min mormor altid sagde, og det gælder også rent
sjæleligt. Sig til folk, at du elsker dem. Stå op for det, der er rigtigt. Vær
til stede med alt, der er. Lad være med at løbe fra problemerne. Face them head
on. Jeg tror, at min bullshit-tærskel er blevet ekstremt lav, for det hele kan
være slut i morgen. Og det kan lyde som en floskel, men når man har oplevet sit
barn ånde ud i sine arme, så bliver det bare pludselig en sandhed. Et fyrtårn
på en måde.
Hun
holder en lille pause. Smiler lidt.
–
Og så er der selvfølgelig en nysgerrighed på, hvilken lille dame, Mimi ville
have været. Jeg ville gerne have givet nogle kvindefærdigheder videre i forhold
til, hvad det vil sige at være en sej og autentisk dame. Nu skal man jo ikke
gøre det kønnet, men stadigvæk: Jeg sidder med en lille skatkiste, som jeg ikke
kan give videre. Alvin får ikke menstruation. Alvin skal nok ikke ud og have
sin første bh. Og Alvin skal nok heller ikke have lavet slangekrøller i håret.
Han må godt, og han har faktisk langt hår, men du ved … Der er bare nogle små
dulle-dame-ting, som jeg ikke kommer til at give videre. Og så igen – jeg kunne
have fået to, tre, fire sønner, så fuck mig, altså. Hør her, jeg er bare
glad for, at jeg har fået lov til at have den fysiske oplevelse af at være mor,
det er ikke alle forundt. Så jeg vil faktisk ikke sidde her og være Tudemarie
over noget som helst. Jeg føler mig i
virkeligheden meget, meget rig.
Hvordan
har du håndteret det hele i forhold til Alvin?
–
Jeg er virkelig ked af, at min søn skulle opleve at miste sin søster, og at
vores sorg ultimativt blev kimen til, at Silas og jeg ikke længere kunne have
en romantisk relation. Vi er stadigvæk de bedste venner, men ovenpå alt, hvad
vi havde været igennem, var vi bare udtømte som romantiske partnere. Så når jeg
i dag græder over Mimi, græder jeg også over de mennesker, vi alle sammen var,
før hun fandtes og døde. For de mennesker findes heller ikke længere. Vi er
ændret. Hele familien er ændret. Der er en uskyld, der på en eller anden måde
er taget fra os alle sammen, men i særdeleshed fra min søn. Vi kan prøve at
stimle sammen om ham, alt hvad vi kan, men han får ikke søskende af kød og
blod, og det ville jeg så gerne have givet ham. Men han kan få bonussøskende,
og det er også dejligt.
Silas
tager stadig skraldeposen
Cecilie
og Silas gik fra hinanden i 2023 efter ti års forhold, og Cecilie fortæller, at
bruddet var så mindeligt, som sådan noget overhovedet kan være.
–
Vi kiggede hinanden i øjnene og var bare enige om at sætte hinanden fri i det
her levede liv. Apropos. Og så var vi enige om at holde fuldstændig fast i
hinanden samtidig. Vi boede også sammen i lang tid efter skilsmissen. Med fuldt
overlæg. For vores egen skyld. Og især for at vores søn kunne få lov til at lande
i erkendelsen af, at mor og far ikke længere var kærester, men at det ikke –
andet end rent praktisk på sigt – ville ændre hans liv. Følelsesmæssigt ville
han aldrig blive nødt til at vælge imellem os. I dag har vi fuldstændig lige
adgang til ham, han kommer og går, som han vil. Silas bor lige i nærheden, og
vi to ses også tit – også uden Alvin. I dag var han f.eks. forbi til morgenmad
og tog også lige skraldeposen med, da han gik, haha. Vi tager på ferie sammen
alle tre, holder jul sammen og ses i det hele taget rigtig tit. Silas er min
bedste ven, punktum.
Hvordan
finder man ud af det?
–
Vi ved ikke, hvordan man IKKE gør det. Silas og jeg er som soldaterkammerater.
Vi har været igennem så mange fuldstændig crazy ting sammen, og vores respekt
for hinanden er fuldstændig urokkelig. Vi har ikke smadret vores forhold, vi
skal bare ikke være kærester. Jeg tror, at hvis vi var fortsat med at være gift
og kærester, så havde vi smadret det, som er smukt ved os. Så det er noget med
at komme det hele i forkøbet og kigge på, hvad der er levedygtigt, og hvad der
må dø. Og for os er venskabet fuldstændig solidt. Det er selvfølgelig lidt af
en kamel for nye kærester at sluge, fordi ”åh, det er jo ikke normalt” og … Men
ved du hvad, ”plejer” er død, og jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad
samfundet dikterer, der skal ske, når to mennesker går fra hinanden. Silas er
mit barns far. Han er en fantastisk far, han er en fantastisk kammerat, og jeg
har ikke tænkt mig, at et så fint menneske ikke skal være i mit liv. De må
vores respektive relationer acceptere.
Og
hvis de ikke kunne acceptere det?
–
Så ved jeg godt, hvem jeg vælger. For Silas har aldrig svigtet mig. Vi er for
life! Det er også det, folk skal forstå, når man får børn sammen. Man committer
sig til et livslangt samarbejde. Og nu skal det jo ikke lyde som om, Silas og
jeg ikke havde problemer. Hvis vi ikke havde haft problemer, var vi jo blevet sammen.
Men vi står ved, at vi sammen traf den ultimative beslutning om at få et barn,
og så handler det om at være voksne og tage ansvar.
Hvordan
er du som mor?
–
Jeg er sådan ret chill, tror jeg, men det er svært selv at svare på. Min søn og
jeg hygger os, går i biografen, tegner, danser. Han er så stor nu, så vi kan
snakke rigtigt sammen. Sidde og filosofere lidt. Det er fedt.
Hvad
har du med fra din egen opvækst, som du kan bruge i dit moderskab?
–
Jeg tror, at jeg er ret god til følelser. Til at dechifrere følelser og give
Alvin lov til at have sine følelser uden at forsøge at lave om på dem. Jeg er
der for ham, hvis han har brug for støtte, selvfølgelig, men jeg blander mig
ikke helt vildt. Min mor har altid sagt til mig: ”Ej dine følelser, de er jo
dine”. Og det står jeg på mål for i dag, men nok på en lidt anden måde end i
80’erne. Jeg læser en del om familiedynamikker, parforhold og såkaldt børneopdragelse.
Hun
stopper op.
–
Uh, jeg hader det ord: Opdragelse.
Hvorfor?
–
Børn er jo dem, de nu er. Vi skal ikke lave om på dem. Vi skal i stedet give
dem de bedste værktøjer, så de selv kan navigere. Det er sådan, jeg går til
det. Og jeg synes i virkeligheden også, at min søn viser vejen i forhold til,
hvad han har brug for. Jeg er meget konkret omkring spisetider og sovetider,
jeg tror på, at rytmer er gode for både børn og voksne. Så på den måde er der
en ret klar rutine, som Alvin kan læne sig ind i. Vi har selvfølgelig kampe om skærmtider
og den slags som alle andre, man han læser faktisk også bøger.
Hvordan
var din egen opvækst?
–
Meget kærlig. Og jeg har fået lov til at være det menneske, jeg er. Når
balletskolen prøvede at lave om på mig, sagde mine forældre: ”Hvorfor? Hun er
god, som hun er”. Jeg har været ekstremt støttet og elsket. Min mor er
socialpædagog, og min far er klassisk guitarist med en pædagogisk overbygning.
Så jeg har haft to forældre, der har været på dupperne i forhold til moderne pædagogik.
Rejsen
med Albert
I
sommeren 2024 viste Cecilie sig for første gang offentligt med sin nye kæreste.
Albert Grøndahl hedder han, og Cecilie har faktisk kendt ham, siden hun var
midt i 20’erne. Dengang var de begge en del af et kreativt kunstnerfællesskab,
men i mange, mange år så de ikke hinanden, selvom de har en del fælles
relationer. Noget tid efter, at Cecilie blev skilt, rendte de tilfældigt på
hinanden og begyndte at ses. Først helt uforpligtende, senere mere seriøst.
Hvad
faldt du for?
–
Albert er en omvandrende eventyrbog. En poesibog. Sammen med ham får jeg lov
til at være alt muligt, som jeg også er, og som ingen andre før har kunnet
rumme. Med Albert er det som at tage på en rejse hver dag, og med ham bliver
alt pludselig gennemsyret af æstetik, skønhed, eventyr og drømme. Jeg føler, at
jeg får lov til at have en form for sjælelig eskapisme i min kæreste. Albert
har levet i hele verden, og jeg har arbejdet i hele verden med balletten.
Selvom han er født og opvokset i København, definerer det ham på ingen måde, at
han har et dansk pas. Han er en verdensborger. Vi er så småt ved at flytte sammen,
og hans kunst er ved at komme op på mine vægge.
Så
kunsten flytter ind, før han gør?
–
Ja, kunsten kommer først. Vi har tre børn tilsammen, og for at de kan nå at
følge med i den transition, har vi valgt ikke at flytte sammen sådan her …
Hun
knipser med fingrene.
–
Vi har brugt lang tid på at lave familiesammenføring for netop at tage vare på
de her tre små hjerter, som ikke har valgt, at deres respektive mor og far skal
være sammen.
Omfavner
Albert den måde, du og Silas stadig er tæt på?
–
Det tog ham lang tid. Og jeg tror også, at han var ekstremt påvirket af, hvad
hans omgangskreds sagde. Men han kan jo se nu, hvad det kan, og at han i Silas
også har en kammerat, som ønsker ham det godt. Silas ønsker mig og Alvin det
godt, så derfor ønsker han det også godt for mig og Albert. Albert er min glæde,
og min glæde smitter jo af på Silas’ og mit fælles barn. Albert og Silas er
begyndt at ses med børnene – uden mig – og de har både været i svømmehallen og
på udstillinger. Det var Alberts skønne forslag, at de begyndte på det, så
Alvin ikke skulle føle, at Albert prøvede at erstatte hans far. Alvin kan se, at
han både har sin far og nu også Albert. En bonusfar kan jo aldrig blive din
far, men han kan netop være en bonus. Noget ekstra. Og jeg vil til hver en tid
mene, at jo flere mennesker, der elsker ens børn, jo bedre.
Og
du er jo så i gang med at blive bonusmor, hvordan er det?
–
Jeg føler mig meget, meget heldig. Og apropos, at jeg har oplevet at miste og
ikke tager rollen som mor for givet, så føler jeg mig så heldig over, at jeg nu
kan få lov til at eksercere de store vinger og have tre kyllinger under dem.
Det er en opgave, jeg tager meget alvorligt. Jeg er ikke Alberts børns mor, men
jeg kan forhåbentlig være endnu et menneske, der elsker dem.
Og
det kan man godt, elske andres børn?
–
Jeg ved ikke, hvad MAN kan, men JEG kan.
Man
hører ellers tit, at det kan være rigtig svært?
–
Det er ikke svært, men det er komplekst. Når noget er svært, er det fordi, der
er forhindringer. Når noget er komplekst, så er det mere som en labyrint. Der
skal du bare finde vej. Det kræver en masse tankevirksomhed og følelsesarbejde,
men det er ikke problemer eller noget, du skal overvinde. Det er navigation.
Lys
og skygge
Sammen
med Albert føler Cecilie sig levende. I live. Og sammen med ham har hun lyst
til at skrue op for alting, siger hun.
–
Min kvindelighed. Min femininitet. Jeg tror, at jeg har gemt mig i mange år,
været usikker på mit eget selvbillede som kvinde. Nedtonet min påklædning. Men
med Albert er jeg sådan: More is more. Jeg giver den fuld gas. Fuld Donna!
Hun
griner.
Hvorfor
har du gemt din kvindelighed i flere år?
–
Det var ikke en bevidst handling, men jeg tror, der skete nogle ting rent
fysisk, efter jeg var blevet mor, som ændrede noget. Jeg sad i kørestol i lang
tid, efter jeg havde fået Alvin, og jeg kunne
ikke genkende min krop. Jeg følte ikke, at jeg havde bolig i mit eget legeme på
en eller anden måde. Jeg prøvede at stå ved mig selv, fik taget mange billeder
både med og uden tøj for at
tage min krop tilbage ved at sige, det er sådan her, jeg ser ud nu. Men det var
mere et manifest, end det var internaliseret. Men så, da jeg satte mit ægteskab
fra mig, begyndte der at ske noget med min krop. Langsomt begyndte jeg at ligne
mig selv igen. Det var som om, jeg både fysisk og sjæleligt satte mig selv fri.
Og nu har jeg det sådan her: Okay, jeg er næsten 44 år, det er sgu nu! De helt
korte kjoler – det er NU! Og jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad folk tænker
om mig, og hvad
kvinder i 40’erne må. Jeg har tænkt mig at gøre alt. Det hele!
Hun
griner højt igen.
–
Både som balletdanser og på andre tidspunkter i livet har jeg været i krig mod
min krop. At være ung i 00’erne betød, at man var underlagt the male gaze
samtidig med, at vi kvinder også kæmpede mod hinanden. Det er slut nu. Alt det,
jeg har dealet med gennem de sidste otte år, har bare gjort, at jeg tænker: Det
er nu. Mit liv er lige nu!
Hvad
drømmer du om – professionelt og personligt?
–
Jeg drømmer om at få lov til at gestalte flere spændende kvinder på film. Jeg
drømmer om at lave noget meningsfuldt tv. Nogle vedkommende programmer. Jeg
drømmer om at leve lykkeligt til mine dages ende med min elskede, min søn og
mine venner – og en brun labrador.
Så
der er også en hund på vej?
–
Det er der nok. Min bonusdatter vil virkelig, virkelig, virkelig gerne have en
lillesøster, men det kommer jo ikke til at ske. Så jeg tænker, at vi skal have
en lille hund i stedet for. Og så må den hedde
Søs eller noget i den stil, haha.
Hvad
er det ved skuespil, der fanger dig?
–
Jeg er uddannet balletdanser fra Det Kongelige Teater, og udover dansen lærte
vi også meget om at skabe karakterer og spille skuespil. Det startede i det små
med roller som troldeunge i ”Et Folkesavn” og den slags, men det udviklede sig
til store, komplekse roller i fortællinger om liv og død, kærlighed og tilgivelse.
Det har betydet noget for den måde, jeg er i verden på. Jeg interesserer mig
oprigtigt for mennesker og for, hvad der får mennesker til at gøre, som de gør?
Hvad er deres bevæggrunde? Hvad er følelsen bag en reaktion? For der er altid
noget bagved, og
jeg elsker at skrælle lagene af. Jeg er ikke så vild med overflade.
Nej,
det kan man godt mærke. På den gode måde.
–
Det er jeg glad for at høre. For samtidig med at jeg gerne vil se godt ud og
elsker at gøre noget ud af mig selv, er jeg ikke forfængelig, når jeg arbejder.
Det, jeg elsker allermest, er at skabe karakterer som Hanna, hvor jeg bliver
pillet fuldstændig fra hinanden. Det er så fedt, synes jeg, at komme om på bagsiden.
Skygge, lys. Lys, skygge. Og det er jo også sådan, mit liv har vist sig at være:
Lys og skygge. Det ene eksisterer ikke uden det andet. Og jeg tror, at lyset i
mit liv skinner endnu kraftigere, fordi der har været det mørke, der har været.
Om Cecilie Lassen
- Autodidakt skuespiller.
- Aktuel med hovedrollen i filmen "Kærlighedens gerninger", som havde premiere den 11. september.
- Kendt som balletdanser ved Den Kgl. Ballet fra 1998 til 2012, hvor hun måtte stoppe pga. en hofteskade.
- Tidligere model og tv-vært for bl.a. "Danmark har talent".
- Hun er 43 år og kærester med kunstner Albert Grøndahl. Har sønnen Alvin på næsten 8 år fra sit ægteskab med musikeren Silas Bjerregaard.