Divakjoler fra catwalken i Paris
Jeg begyndte dagen i Tuillerierne, hvor Elie Sasb viste sin smukke forårskollektion. Dita von Teese ankom under stor tumult og sad naturligvis på første række. Jeg var så heldig at fange hende på vejen ind. Hun var som altid super stylet med hår, makeup og tøj, der sad upåklageligt.
Elie Saab åbnede showet med en række monokrome looks, hvor alt lige fra tøj ned til den mindste accessory var holdt i én farve (dog med et stænkt af heftige guldsmykker). De viste farver var en kitagtig beige, douche lime, sart koral og lys dueblå.
Derefter viste Elie Saab 8 indgange hvor alle silhouetter var i det samme grafiske storblomstrede print. Printet var i psæcis de samme farver, som netop havde åbnet showet.
Silhouetterne var enten super korte eller gulvlange. Selvom Saab er en mester udi aftenkjoler til den røde løber, viste han i denne første del af showet overvejende strandkjoler, flagrende heldragter og sæt med bukser eller nederdel.
Showets sidste del viste flere af de monokrome looks - stadig i sarte douchede farver som pudder, beige og lys grå. Men nu var der ingen tvivl: Kjolerne var lavet til den røde løber. Få kan som Saab klæde kvinder på som ægte divaer. Her var stene og pailletter på blonder og florlette chiffoner. Dejligt, dejligt, dejligt!
Videre til Palais de Tokyo, hvor tyske Wunderkind viste en kollektion, som var lige dele Pippi Langstrømpe og crazy club-kid med en snert af folklore. Silhuetterne havde referncer til viktorianske kjoler med spæde skuldre og smalle liv med høj talje. Nedefter var der brus i de korte skørter, som stoppede lige over knæe og opdaterede looket. En række looks havde små taljerede jakker med skarpe skuldre.
Kollektionen var et sandt inferno af farver og prints. Der var en hel palette af klare farver, som fra paletten i formningslokalet i skolen. Rød, blå, gul, grøn, orange og lilla - alle klare farver. Første del af showet havde en lys farveholdning med hvid som kanvas for de kulørte prints, mens den sidste del blev mere dyster med mørke grå og sorte bundfarver. Der var tern, striber og skønne prints af blomster og vindrueklaser i bedste "nature morte"-stil.
Hos Wunderkind på Palais de Tokyo sad forsangeren fra Tokyo Hotel på første række, hvor han fik en del opmærksomhed.
Derefter drønede jeg med metroen tilbage Palais Royal, gennem Louvres gård og over til Les Beaux-Arts de Paris på Guai Malaquais. Her viste Valentin Yudashkin sin glamourøse og friske kollektion. Han åbnede med elfenbensfarvede looks, der enten var ultra korte eller gulvlange. Herefter kom der gradvist flere og flere farver på podiet. De første farver var dyb grøn, rød og gylden brun - med reference til russisk folklore. Derefter kom der flere printede looks, hvor Yudashkin ved hjælp af en origami-agtig teknik havde fremhævet printets motiv og leget med farverne. Meget smukt og originalt. En del af silhoutterne var helt i tråd med dem, vi lige havde set hos Wunderkind. Spæde og smalle overdele med korte brusende skørter. En klædelig silhuet, hvis du har flotte ben og magter at gå i høje hæle.
Showets sidste del viste gulvlange aftenrober, som havde drapperede detaljer eller stenbesætninger. Igen var der suptile referencer til russiske dragter især i farveholdningen og dekoirationerne.