De seneste år har der været et stadigt større fokus på diversitet og repræsentation, både i modebranchen og i mediebilledet generelt. Dette synes den amerikanske tøjkæde GAP dog for en stund at have glemt.
Med en ny børnetøjsannonce er de i hvert fald trådt direkte ned i debatten om stereotype fremstillinger af køn. Og det har fået Twitter-brugerne til tasterne.
I den omdiskuterede annonce ses en lille dreng i en T-Shirt med Albert Einstein-tryk ved siden af teksten "The future starts here", mens den lille pige i den del af reklamen, som præsenterer pigetøjet, beskrives som "The Social Butterfly" og hendes tøj som "the talk of the playground."
Blandt kampagnens første kritikere var gruppen "Let Toys Be Toys", som netop arbejder for at få virksomheder til at forme børns interesser og personligheder ved at sælge produkter som forbeholdt et bestemt køn.
Flere lignende kontroverser har de seneste år fået virksomheder til at ændre deres marketingstrategier. Legetøjskæderne Fætter BR og Toys"R"Us lagde for eksempel i 2012 bevidst om til mindre kønsstereotype kataloger.
Sidste vinter modtog Fitness World ligeledes kritik for at være sexistiske i deres kampagne, hvor kvinder blev spurgt, hvad de ville "kaldes" i 2016 (#milf, #snack, #bootylicious, osv.), mens mænd blev spurgt, om 2016 skulle være året, hvor de fik store muskler. Fitness World valgte dog at forsvare reklamen.
GAP UK har indtil videre undladt at kommentere på kritikken af deres annonce.