“Så tager du et par stiletter på og bliver til den person, ingen tør lægge sig ud med”
Hun står i spidsen for et af verdens største skomærker Jimmy Choo. Mød kreativ direktør Sandra Choi, der får stiletterne lidt ned på jorden.
Du husker det garanteret lige så godt som os. Dengang Carrie Bradshaw i Sex and the Cityi et anfald af fortvivlelse råbte: "I lost my Choo," da hun forgæves løb efter færgen fra Staten Island til Manhattan. Året var 1998, sandalen var en slingback med hvide fjer, og replikken blev guld værd for Jimmy Choo, et af verdens mest eksklusive skomærker. Jimmy Choo er særlig kendt for sit fokus på den glamourøse skogarderobe, men har udviklet sig til også at favne alle de kvinder, der befinder sig bedst i et par flade sneakers.
Kvinden bag den nye retning er Sandra Choi, niece til Jimmy Choo og siden 2013 kreativ direktør for hele Jimmy Choos portefølje, der ud over sko også består af tasker, briller og dufte. Og det er netop lanceringen af husets nye duft, Illicit Flower, der er anledningen til vores møde med Sandra Choi. "Jimmy Choo er ultra glamourøst og har altid stået for den høje sexede strappy sandal, men er meget mere end det. Det er også design, som er tilegnet den moderne kvinde, der skal aflevere børn. Det kræver bikerboots og trainers, og for mig handler Jimmy Choo om at klæde en kvinde på til alle begivenheder i hendes liv."
LÆS OGSÅ: ”Jeg lever som en 35-årig i hverdagene og som en 18-årig, når jeg har fri"
Forelsket i kulisserne
Jimmy Choo blev grundlagt i 1986 af den malaysiske designer af samme navn i et lille atelier i bydelen Hackney i det nordøstlige London, hvor han kreerede håndlavede sko til pengestærke high society-kvinder. Da skoene i 1988 blev en fremtrædende del af en modeserie i britisk Vogue, gik det stærkt, og i 1990 tilsluttede tidens mest moderigtige prinsesse sig kundekredsen, nemlig britiske Diana. Allerede dengang var Sandra Choi en del af Jimmy Choo, da hun kom i praktik i firmaet. Hun er født på den engelske ø Isle of Wight i 1969 af kinesiske forældre, som sendte hende til Hongkong for at bo hos bedsteforældrene, da hun var otte måneder, så de kunne drive restaurant. Som 13-årig vendte hun tilbage til London, og da hun så en jakke af John Galliano i et modemagasin, vidste hun, at det var mode, der skulle være hendes levevej.
"Det var en dobbeltradet Prince of Wales-ternet jakke, som var fuldstændig dekonstrueret. Et klassisk stykke tøj, som var komplet forandret. Det var så inspirerende, at jeg ville lære at gøre det samme" fortæller Sandra Choi, som var fascineret af branchen fra første dag hos Jimmy Choo.
"Dengang var det kun et lille atelier, hvor jeg startede med at lave te og tage telefoner, men jeg elskede alt, der foregik bag kulisserne. Vejen til de smukke billeder i modemagasinerne og at bidrage til den kreative fantasi, som mode er."
I 1991 begyndte Sandra Choi på designskolen Central Saint Martins, men efter et år droppede hun ud for at blive en endnu større del af Jimmy Choo, der i starten af 90'erne voksede med ekspresfart.
Og så er vi tilbage ved den famøse replik i Sex and the City. "Vi var kun med i to eller tre episoder, men alligevel er vi tæt forbundet med serien. Det var en del af skabelsen af vores brand at få den eksponering. Serien er knyttet til en historie og et bestemt tidspunkt i vores liv, og associationen er meget stærk," siger Sandra Choi, der fuldt ud forstår rigtig mange kvinders besættelse af sko.
"Jeg har tre forskellige par sko på i løbet af en dag. Du har det på en anden måde, når du skal ind til et møde, end når du skal aflevere dine børn. Så tager du et par stiletter på og bliver til den person, som ingen tør lægge sig ud med," griner hun.
"Jeg vil gerne gøre kvinder klar til at møde livet. Give dem styrke, så de føler sig på toppen af verden."
LÆS OGSÅ: Benhård og no bullshit: Kimberley er advokat i Kabul
LÆS OGSÅ: X Factor-dommer: "Jeg kunne spise bolognese til morgenmad, hvis det skulle være"