FOMO betydning

Foto: Getty Images Forstå betydningen af 'Fear of Missing out' her - og hvordan du kan få den til at forsvinde!

Fear of Missing Out dansk

Lider du af FOMO? Få 7 trin til at slippe af med den...

FOMO - eller "the fear of missing out" - er ikke for sjov. Frygten kan have alvorlige konsekvenser for dit liv. Her er syv trin til at slippe frygten for at gå glip af noget.

FOMO er blevet et fast begreb i vores digitale tidsalder og dækker over angsten for at gå glip af noget.

Vi kender alle sammen følelsen at scrolle ned igennem vores Facebook-feed og få følelsen af, at der bare sker så mange ting, vi går glip af. Personligt kan jeg takke FOMO for adskillige byture, hvor jeg egentlig hellere ville have tilbragt en aften på sofaen.

Men reelt set er FOMO gammel vin på nye flasker, mener Tanja Staal Wegner, coach og trivselskonsulent med speciale i positiv psykologi.

Da hun for tyve år siden lavede interviews med unge nybagte mødre om amning, var en af deres primære årsager til, at de ikke gad amme, at de var bange for at gå glip af en masse ting, fordi de skulle sidde bundet til en ammestol.

Der er altså ikke noget nyt i, at vi er bange for at gå glip af noget – i virkeligheden handler det om en helt fundamental del af det at være menneske, forklarer Meik Wiking, leder af Institut for Lykkeforskning:

- Sociale sammenligninger, ved vi fra andre studier, betyder meget for, hvordan vi evaluerer vores liv. Vi vil tjene mere og have mere succes end naboen. Selv vores tilfredshed med sexlivet hænger sådan sammen. Studier viser, at vores tilfredshed med vores sexliv handler mere om, at vi tror, vi får mere sex end naboen frem for, hvor meget sex, vi reelt får.

LÆS OGSÅ: Derfor bliver du ulykkelig af Facebook

Mange valg er paralyserende

Vi bryder os ikke om at træffe valg, hvis vi ikke er sikre på, at vi træffer det bedste valg. Og det er med til at forværre vores tilstand af FOMO, mener Meik Wiking.

I forskningen kalder man det choice anxiety. Der er lavet studier i supermarkeder, hvor man havde to forskellige set up. Et bord med 6 forskellige smagsprøver af marmelade og et bord med 24 slags. Bordet med de mange smagsprøver tiltrak flere mennesker, men langt færre endte med at købe marmelade.

Problemet er nemlig, at vi ikke kan overskue de 24 valgmuligheder. Var den med blomme-hyldeblomst bedre end jordbær-banan? De mange muligheder gør, at vi ikke kan overskue det og er ikke sikre på, at vi kan træffe det rigtige valg. Det gør, at vi helt undlader at træffe et valg.

Samme paralyse oplever vi, når vi sidder på Facebook og får 13 forskellige invitationer til begivenheder i weekenden, forklarer Meik Wiking:

- De mange muligheder for, hvad vi kan bruge vores tid på, betyder, at vi bliver paralyseret – hvad er det bedste, jeg kan gøre i dag, hvor kan jeg tage hen? Det at vi bliver eksponeret for så mange valg, betyder reelt, at vi er mindre tilfredse med de valg, vi træffer. Vi vil nemlig gerne vide med os selv, at vi har truffet det rigtige valg.

FOMO er farligt

De færreste tænker på FOMO som et reelt problem – for mange af os er det blevet en sjov måde at gøre grin med vores behov for at være med alle vegne.

Men tilstanden kan faktisk være ret alvorlig, mener Tanja Staal Wegner, der har haft mange unge mænd og kvinder i sin konsultation med akut FOMO – så akut, at det forhindrede dem i at komme videre med deres liv:

- Man nedbryder langsomt sine egne muligheder for at skabe det liv, man ønsker sig. Man bliver hængende i et falsk billede af, hvad det sande og det gode er. Man tænker konstant på, hvor gode de andre er. Man stopper med at fokusere på alt det, man selv har godt i livet. Man lever ikke i nuet og fokuserer alle mulige andre steder hen. I sidste ende er man i risiko for at udvikle en depression, hvis man slet ikke kan se de gode ting i ens liv.

Der er altså god grund til at kæmpe imod FOMO – og som Tanja Staal Wegner understreger, så handler det først og fremmest om at træffe et valg.

HER ER 7 TRIN TIL AT SLIPPE AF MED FOMO:

1. Køb en dagbog

Træn dig selv i at holde fokus på de gode ting i dit eget liv. Skriv tre ting ned hver dag, som du er taknemmelig for. Som Tanja Staal Wegner forklarer:

Det handler om systematisk at træne sig selv i at lade være med at sammenligne sig med andre. Det gør man ved at fokusere på det, man har i sit eget liv. I stedet for at være kritisk overfor sig selv hele tiden, så fokuser på det, du gør rigtigt.

2. Reflekter over, hvad du vil i dit liv

I stedet for at tænke på, hvad alle andre gør, så tænk over, hvad du selv vil med dit liv. Som Meik Wiking forklarer:

- Jeg reflekterer meget over, hvad der bringer mig glæde og livskvalitet og bruger det som navigation, i stedet for at løbe efter alt muligt andet. I stedet for at lave sammenligninger med andre mennesker hele tiden, så find ud af, hvad der gør dig glad.

3. Lav SOME regler for dig selv

Facebook er en konstant påmindelse om alle de andre valg, vi kunne have truffet.

I et studie foretaget af Institut for Lykkeforskning kunne de se, at de testpersoner, der ikke brugte Facebook, blev gladere af ikke at være på Facebook. Faktisk rapporterede de, at de følte sig mere entusiastiske og nød livet mere. Til gengæld var de blevet mindre ensomme, bekymrede og triste.

Lav derfor regler for dig selv om, at du eksempelvis må tjekke Facebook to gange om dagen – i stedet for at gøre det, hver gang, du har et ledigt sekund. Som Meik Wiking forklarer:

- Jeg tror, at Facebook er en af de vigtigste komponenter i forhold til FOMO. Jeg tror også, at det er derfor at folk på dating-apps har sværere ved at finde nogen. Den konstante eksponering gør, at vi har sværere ved at træffe et valg.

4. Hold devicefri dage

Studier peger på, at unge mennesker føler decideret angst for at undvære deres telefon.

Tanja Staal Wegner råder til, at man holder hele dage, hvor telefonen er slukket – så vi kommer lidt væk fra følelsen af at være på hele tiden. Tanja Staal Wegner forklarer:

- Man lukker forbindelsen til omverdenen, så man ikke skal finde på nye seje ting hele tiden. Så man bliver god nok i sig selv.

5. Træn dig selv i at være til stede i nuet

Hvis man er til stede i det man laver, er det også en måde at lukke omverdenen ude. Så bliver det mindre vigtigt, hvad alle andre går og laver.

Øv dig i bare at være til stede med det, du laver lige nu. Hvis du spiser et æble, så prøv at lægge mærke til smag, følelse i munden, duften - alting der samler din opmærksomhed på netop det at spise et æble.

Og undlad at give efter for fristelsen til at smide et billede på Insta eller en opdatering om, hvor godt dit æble smager. 

6. Se mennesker ansigt til ansigt

Vi kender alle sammen de der typer, der konstant har hovedet ned i telefonen, når de er sammen med andre mennesker. Stop det.

Få telefonen væk og kig mennesker ind i øjnene. Det har nemlig en helt særlig fordel, forklarer Tanja Staal Wegner:

- Hvis man er sammen med mennesker i stedet for at følge deres liv på Facebook, opdager vi typisk, at de slet ikke er så perfekte. De har også bunker af vasketøj liggende i hjørnerne.

7. Træk vejret

Det lyder banalt, men er hamrende effektivt. I en hektisk hverdag kan det være svært at være til stede i det, man laver. Men vejrtrækningen er en direkte vej til ro.

Prøv at trække vejret så langsomt, at der kan være fire hjerteslag på hver eneste indånding og udånding. Tanja Staal Wegner forklarer:

- Ved at trække vejret på den måde bringer man hele sit system ned i gear. Man får kontrol over det hektiske. Gør det nogle gange om dagen. Det med at trække vejret handler meget om at fokusere sin opmærksomhed på noget andet, end alt det hektiske. Man bliver bragt i en tilstand af at være i nuet. Man skal ikke præstere andet end blot at trække sit vejr.

Se, hvad vi ellers skriver om: Kultur, Samfund, Sociale medier, Psykologi og Velvære