Ugens leder: Rødstrømpe v. 2.0

Ugens leder: Rødstrømpe v. 2.0

Rødstrømpe version 2.0

Ligestilling. Egentlig ikke et fænomen, jeg har topmeget lyst til at forholde mig til her i 2011. Ku’ det ligesom ikke bare være noget, rødstrømperne havde fået op at køre dengang i 1968? Tilsyneladende ikke helt – man skal nok være mere end almindeligt sneblind for at påstå, at der er den fulde og reelle

ligestilling mellem mænd og kvinder i Danmark her og nu.

Og læser man de tre kvinders beretninger i artiklen „Kvinder ingen adgang“ på side 46 i dette nummer af ALT for damerne, kan man kun blive en anelse forstemt. Men så var det, jeg faldt over Anna Thygesen iført sweater med kvindetegn på side 6, og den tidligere PFA-dramadronning har godt nok valgt en lidt anden tilgang til ligestillingsspørgsmålet. Ikke et ord om kvindesag. Men til gengæld masser af handling.

Anna Thygesen har skabt sig sin egen titel: ekspert i feminin købs- og salgsadfærd. Hun tager simpelthen rundt og fortæller mænd i jakkesæt, hvad kvinder vil ha’. Hvordan kvinder køber ind. Hvad de psykologiske bevæggrunde for dem er, når de shopper et sted og ikke et andet. Hvorfor de elsker Ikea, som deres mænd kun elsker at hade. Vi kvinder er jo ikke fra Mars, så nu må mændene lære at tænke Venus. Dejlig omvendt logik.

Og der er penge i skidtet. For firmaerne altså. Den åbenbare erfaring er, at kvinder udgør et enormt købspotientiale. Godt nok sidder pungen ikke og stritter i baglommen. Men den er der, og den er mindst lige så spækket som mændenes. Det er da altid noget, at vi kan købe os til mændenes opmærksomhed. Det giver da lidt at tænke på, hvis man vil definere sig som rødstrømpe version 2.0. Vil du?

Fakta